منابع فرانسوی: منتظر امتیازدهی از سوی ایران هستیم

روزنامه الشرق الأوسط به نقل از برخی منابع فرانسوی مدعی شد که در صورتی که ایران خواهان حل پرونده هسته ای اش می‌باشد باید امتیازاتی بدهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه الشرق الأوسط" چاپ لندن به نقل از برخی منابع فرانسوی اعلام کرد که گفته اند: ایران در صورتی که خواهان رسیدن به یک توافق است، باید اقدام به دادن برخی امتیازاتی بکند.

این روزنامه به نقل از منابع رسمی فرانسوی اعلام کرده اند: ایران در صورتی که می‌خواهد به توافقی برسد تا پرونده هسته ای اش حل و فصل گردد، باید امتیازاتی بدهد.

این روزنامه همچنین به نقل از این منابع نوشت: "مذاکره کنندگان از وزراء گرفته تا و افراد دیگر ده‌ها ساعت در وین به منظور تلاش برای پر کردن شکاف میان مواضع دوطرف را گذراندند و موفق نشدند تا پیشرفت قابل توجهی در مسائل اساسی بدست آورند و بیشتر آنچه که بدست آوردند، یک پیشرفت محدود بود که به منظور اعلام رسیدن به یک توافق سیاسی کافی نبود."

به گفته این منابع فرانسوی، از این رو دو طرف به این نتیجه رسیدند که مهلت 7 ماهه برای رسیدن به یک توافق همه جانبه که هردو طرف به دنبال آن هستند، ضروری است.

الشرق الأوسط همچنین به نقل از این منابع فرانسوی نقل می‌کند که این منابع بارها بر اهمیت شفافیت تأکید کردند.

این  روزنامه فرا منطقه‌ای در ادامه  می نویسد: با پایان 7 ماه چه خواهد شد و  به نقل منابع فرانسوی می‌گویند: توپ در زمین ایران است و کارها بی نهایت پیچیده است و هیچ کس نمی تواند امروز آنچه که 7 ماه بعد اتفاق می‌افتد را پیش بینی کند؛ خصوصا اینکه موانع اضافی از سوی ایران و آمریکا وجود دارد.

این منابع همچنین می‌گویند: "یکی از این عوامل بازدارنده از سوی ایران این است که ایران هنوز تصمیم نگرفته تا امتیازاتی ضروری بدهد؛ چرا که آماده مقابله با پیامدهای یک توافق که منجر به عادی سازی روابط با غرب و آمریکا گردد، با وجود نیاز ایران به برداشته شدن تحریمها، نیست."

الشرق الأوسط همچنین اعلام کرد که پاریس "پیشنهادات سخاوتمندانه ای" به تهران در مقابل انجام یک توافق همه جانبه و نهایی داده که مهمترین آن کمک به تهران به منظور بهرمندی کامل از فوائد برنامه هسته ای صلح آمیز بطوریکه اوضاع ایران مانند هر کشوری که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را امضا کرده، خواهد کرد، علاوه بر برداشته شدن تمامی تحریم‌ها می‌باشد.

 منابع مذکور همچنین مدعس شدند: "ایران تا کنون  با باز کردن پایگاه‌هایی که احتمال می‌رود دارای آزمایشان نظامی بوده‌اند، در برابر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت کرده است و ایران خواهان آن است که 5+1 به او اعتمادی کورکورانه بکند."

این منابع فرانسوی در ادمه گفته‌اند :آنچه که 5+1 می‌خواهد بدست آوردن تضمین های کافی است که صلح آمیز بودن برنامه ایران را ثابت کند.

منابع فرانسوی همچنین اعلام کرده اند: ما 7 ماه به خودمان فرصت دادیم تا موفق شویم، نه اینکه به بن بست برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار