بهای نفت آمریکا به 66 دلار در هر بشکه رسید

بهای نفت خام در پایان معاملات در بازارهای جهانی با کاهش قیمت همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید، تاثیر کاهشی قابل توجهی بر بازار نفت گذاشته است، بطوریکه قیمت نفت خام آمریکا دیروز 10 درصد کاهش یافته که این بزرگترین کاهش یک روزه در بیش از 5 سال اخیر بود. قیمت نفت برنت نیز به زیر 70 دلار رسید.

 بر اساس اين گزارش، بهاي هر بشکه نفت امريکا موسوم به وست تگزاس اينترمیدیت بدون تغییر ماند و در پایان معاملات روز گذشته معادل 66 دلار و 15 سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنين هر بشکه نفت برنت درياي شمال با 2 دلار و 43 سنت کاهش به قيمت 70 دلار و 15 سنت در هر بشکه دادوستد شد.

اوپک در پایان یکصد و شصت‌ و ششمین نشست وزیران خود در وین اعلام کرد که میزان تولید روزانه‌اش را در سطح ۳۰ میلیون بشکه ثابت نگه خواهد داشت.

در پی اعلام این خبر، قیمت نفت‌خام‌های شاخص در بازار جهانی کاهش بیشتری یافت، از جمله قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با بیش از ۵ دلار کاهش به حدود ۷۴ دلار رسید.

اوپک از دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون (برای نزدیک به سه سال) سقف تولید خود را در حد ۳۰ میلیون بشکه در روز نگه داشته است و گفته می‌شود که با توجه به میزان تقاضای جهانی نفت، با تصمیم اخیر اوپک، بازار با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود و تداوم روند کاهشی قیمت‌های جهانی نفت، طبیعی‌ترین واکنش بازار به این شرایط است.

در بیانیه اوپک آمده است که میزان تقاضای جهانی نفت در سال میلادی آینده همچنان ادامه خواهد داشت، هرچند میزان عرضه کشورهای غیراوپک هم بیشتر خواهد شد.

گفتنی است که نفت برنت معاملات ماه نوامبر را برای پنجمین ماه متوالی با 18 درصد کاهش به اتمام رساند. این طولانی ترین دوره کاهش قیمت نفت برنت از زمان بحران مالی 2009-2008 تاکنون است.

از ماه ژوئن، قیمت نفت برنت حدود 40 درصد کاهش یافته و به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و تضعیف تقاضای جهانی، از بالای 115 دلار به زیر 70 دلار رسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار