در گفتگو با العالم؛

بروجردی: توافق هسته‌ای امکان پذیر است/ اگر آمریکایی‌ها خواهان توافق‌اند، در مواضع خود تجدید نظر کنند/ برخی کشورهای منطقه از توافق هسته‌ای نگرانند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیدگاه نمایندگان ملت درباره مذاکرات اخیر با گروه 1+5 در وین اظهار داشت: این امکان که مذاکرات خروجی خوبی داشته باشد، قطعا منتفی نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "علاء الدین بروجردی" روز یکشنبه در گفتگو با برنامه "من طهران" شبکه العالم، درباره نگاه مجلس شورای اسلامی به تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات به فضل الهی مذاکرات در جهت اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی پیش رفت؛ و طبیعی بود که اگر تیم ایرانی نمی خواست یا نمی توانست در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقاوت کند، مذاکرات این قدر طولانی نمی شد.

بروجردی خاطرنشان کرد: منطق ما خیلی صریح و روشن و بدون عقب نشینی از اصول شناخته شده تعریف شده است ولی چون آمریکایی‌ها تحت فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌های منطقه‌ای هستند، طبیعی است که نمی‌توانند تصمیم منطقی لازم را اتخاذ کنند، لذا زمان آن رسیده است که اگر آمریکایی‌ها خواهان توافق باشند، در مواضع خود تجدید نظر کنند.

علاء الدین بروجردی تأکید کرد: من فکر می کنم این امکان که مذاکرات خروجی خوبی داشته باشد، قطعا منتفی نیست؛ اما در عین حال این امر به تحولات مذاکرات آتی یا خارج از اتاق مذاکرات بستگی دارد.

* درباره آب سنگین اراک و حجم غنی سازی و تعداد سانترفیوژها به توافق نزدیک شدیم
بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا تمدید مذاکرات این مشکل را برطرف خواهد کرد، اظهار داشت: طرفین مذاکره در خیلی از عرصه‌ها از جمله آب سینگین اراک، حجم غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها به توافق نزدیک شده‌اند، و اینکه برخی اعضای 1+5 در مصاحبه می گفتند تصمیماتی اتخاذ شد که قبلا اتخاذ نشده بود، به همین دلیل است.

بروجردی ادامه داد: حتی در عرصه تحریم ها و چگونگی برطرف شده آنها نیز وضع به همین شکل است.
 
* درباره دو موضوع اصلی غنی سازی و تحریم ها پیشرفت داشتیم
رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دو مساله مهم مذاکرات یعنی تحریم ها و غنی سازی و پیشرفت مذاکرات در این زمینه گفت: من فکر می کنم وضعیت این دو مساله کلیدی در مذاکرات اخیر به نسبت مذاکرات پیشین بهتر بود و گام هایی به جلو برداشته شد اما به نقطه مطلوب نرسید و تا به نقطه مطلوب نرسید توافق انجام نخواهد شد و این که برخی تصور می کنند پیشرفتی صورت نگرفته درست نیست و گام های خوبی برداشته شده و توافق های مهمی صورت گرفته است و اگر کار به همین روال پیش برود و اراده دیگران تاثیر گذار نباشد، امکان تحقق توافق منتفی نیست.

* هیأت مذاکره کننده آمریکایی 130 عضو داشت
بروجردی افزود: همانند گذشته، مذاکرات اخیر هم بسیار پیچیده، سخت و نفس گیر بود. تیم ایرانی علی‌رغم طرف مقابل افراد معدودی دارد و به عنوان مثال تیم آمریکایی 130 عضو در تخصص های مختلف داشت.
 
* مذاکرات تلفیقی از هر دو بخش سیاسی و فنی است
علاء الدین بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا این مذاکرات فنی محض است یا سیاسی، گفت: قطعا سهم سیاسی در این مذاکرات سهم قابل توجهی است و به نظرمن مذاکرات تلفیقی از هر دو بخش سیاسی و فنی است و ما بخش فنی را در خیلی از عرصه ها بهانه می دانیم تا واقعیت زیرا آمریکایی ها به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و بازرسی های در چارچوب مقررات را پذیرفته ایم، دروبین های آژانس فعال است و مهم تر از همه اینها این که سلاح هسته ای در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی هیچ جایی ندارد. ایران به شهادت دنیا و منطقه کشور قدرتمندی است بدون این که عامل اضافی در میان باشد. در عین حال ما کشورهایی منطقه داریم که سلاح هسته‌ای دارند ولی قوی نیستند و این نشان می دهد که سلاح هسته‌ای باعث قدرت نیست. قدرت ما ایمان ما و انسجام ملی، ساختار سیاسی، ولایت فقیه و اتحاد ملی است.
 
* نقش لابی صهیونیستی در عدم توافق
بروجردی درباره سخنان رهبر انقلاب در پایان مذاکرات هسته ای و اشاره ایشان به مسائلی چون نقش لابی صهیونیستی در آمریکا و تاثیرآن بر روند مذاکرات گفت: من در ابتدای مطالبم اشاره کردم که فشار لابی صهیونیسم در مذارکرات جدی است و آنها به غلط فکر می کنند که اگر ایران با 1+5 به توافق برسد قدرتمند خواهد شد؛ غافل از این که به شهادت تحولات منطقه امروز جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است و تحلیل آنها قطعا تحلیل غلطی است. همانطور که مطلع هستید بسیاری از توانمندی ها، فن آوری ها و نوآوری هایمان در دوران تحریم رقم خورده است. بنابراین ما امروز قوی هستیم و آقای دکتر ظریف هم این نکته را به صراحت به طرف آمریکایی گفته است.

وی گفت: نکته دومی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند این است که سیاست آمریکایی ها که همواره یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.علت این که با برداشتن همه تحریم ها مخالفت می کنند این است که حتی در صورت توافق فرضی بازهم یک عامل فشاری وجود داشته باشد تا هر وقت خواستند فشار را بیشتر کنند. لذا ما هم با این مساله مخالفیم و معتقدیم تحریم ها حتما باید برداشته شود.
 
* ثابت کردیم که اهل تعامل و تفاهم هستیم
بروجردی در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی جریانهای سیاسی مبنی بر اینکه تمدید توافق ژنو درخواست ایران نبوده و به نفع ایران نیز نیست، گفت: کشور ما یک کشور آزاد است. نظام ما مردم سالار است و نمایندگان ملت، احزاب، گروهها، افراد و نشریات همگی آزادانه سخن خود را بیان می کنند. اما طبق قانون اساسی، فصل الخطاب و مسؤولیت سیاستگذاری کلان نظام به عهده مقام معظم رهبری است. ایشان نیز صریحا فرمودند که من با تمدید مذاکرات مخالف نیستم، همانگونه که با اصل مذاکرات مخالف نبودم.

 بروجردی ادامه داد: من فکر می کنم ایشان این نظریه را بر این مبنا ارائه می دهند که این فضاسازی ها که علیه جمهوری اسلامی ایران توسط امریکایی ها و به ویژه صهیونیستها راه اندازی شد که ایران خطری جدی و دنبال بمب هسته ای است، از بین برود. ما اگر دنبال بمب هسته ای بودیم که پیمان ان پی تی را قبول نمی کردیم و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برای تحریم سلاح هسته ای فتوا نمی دادند.

بروجردی تأکید کرد: یکی از خواص این مذاکرات این بود که به دنیا ثابت کرد ایران اهل تفاهم، استدلال، منطق، تعامل و توافق است واگر این عملی نمی شد دلیل زیاده خواهی امریکایی ها است.

* مجلس در صورت لزوم وارد عمل می شود
وی درباره این که آیا در صورت نرسیدن به توافق در مذاکرات پس از پایان هفت ماه آینده، آیا مجلس شورای اسلامی برای توقف مذاکرات وارد عمل خواهد شد، گفت: بحث هسته ای در ایران یک بحث ملی است. به همین دلیل پرونده در اختیار وزارت امور خارجه و نیز مجلس و شورای عالی امنیت ملی است که همه سران قوا و نیز فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح و وزیر کشور و دفاع و خارجه و اطلاعات در آن حضور دارند.

بروجردی افزود: بنابراین این موضوعی نیست که ما به صورت غیرهماهنگ بخواهیم در آن دخالت کنیم. البته مجلس به عنوان نمایندگان ملت همیشه نقش تاریخی خود را ایفا کرده است. در مقطعی پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه در ایران اجرا می‌شد ما در مجلس هفتم بودیم که مجلس دخالت کرد و مصوب کرد که اجرای آن متوقف شود و این عملی شد و راه را برای برداشتن گام های بلند هموار کرد. بنابراین مجلس در مقاطعی که ضرورت داشته باشد حتما ورود پیدا خواهد کرد ولی این به معنای مقابله با دولت نیست بلکه در واقع کمک به آن استراتژی کلی نظام در عرصه هسته ای است که یک عزم ملی پشتوانه آن است.

* آمریکا از نقاط ضعف خود باخبر است
بروجردی درباره اینکه اگر کنگره جدید آمریکا تحریم های جدید علیه ایران وضع کند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: منطقه ما بسیاری مسائلش به همدیگر گره خورده است. و جدای از اینکه کدام حزب در آمریکا جمهوریخواه یا دموکراتها حاکم باشند، عملا امریکاییها درگیر بحرانهای منطقه در افغانستان، سوریه، فلسطین و عراق و..هستند. بنابراین اینگونه نیست که فقط امریکا و جمهوری اسلامی ایران و یک مساله هسته ای وجود داشته باشد که آنها بخواهند تصمیم گیری کنند و تحریم های جدید وضع کنند.

وی افزود: مسائل بهم گره خورده است و آمریکایی ها این مساله را به خوبی می دانند که به چه میزان در منطقه نقطه ضعف دارند و به چه میزان جمهوری اسلامی ایران می تواند همانطور که آنها در عرصه هسته ای فشار وارد می کنند، در بقیه عرصه ها شرایطی را رقم بزند که برای امریکایی‌ها حتما به عنوان شرایط سخت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این یک هشدار است، گفت: این درواقع یک واقعیت است ما به طرف مقابل نه تهدیدی دادیم و نه اخطاری. ولی من واقعیت صحنه را دارم ترسیم می کنم و به نظر من امریکاییها بیش از هرکسی این واقعیت را درک می کنند و می دانند و به همین دلیل هم به مذاکرات خودشان با اصرار و جدیت ادامه می دهند.

* نگرانی برخی کشورهای منطقه از توافق هسته‌ای
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درپاسخ به این سوال که پرونده های منطقه ای تا چه حد بر روند مذاکرات تاثیر گذاشتند، گفت: حتما یک نکته را در طول مذاکرات شنیده اید که جان کری در مقطعی، با وزرای خارجه تعداد قابل توجهی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تماس تلفنی گرفت و آنها را توجیه کرد.

بروجردی افزود: این امر دو واقعیت را نشان می دهد؛ یک نگرانی این کشورها از تحولات آتی است و اینکه چه اتفاقی بین ایران و امریکا رخ خواهد داد و دوم حساسیت امریکایی‌ها نسبت به هم پیمانان منطقه ای خودشان است که گامهایی را برندارند تا آنها را نگران کند و یا آنها را عملا از دست بدهند. بنابراین اصلا تاثیر و تاثر این دو از یکدیگر به نظر من از آن واقعیتهایی است که خیلی هم نیاز به تحلیل پیچیده ندارد. خیلی ساده و روشن ما در همین مذاکرات وین شاهد آن بودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار