گزارش/

مگاپروژه‌ا‌ی که با افزایش تولید خود در پارس جنوبی همچنان قدرت‌نمایی می‌کند/ درآمدزایی سالانه 10 میلیارد دلار

ميدان گازی پارس جنوبی يکی از بزرگترين مخازن گازی مشترک جهان است که بر روی خط مرزی ايران و قطر در خليج فارس، قرار گرفته به طوری که با اجرای طرح توسعه میدان گازی فاز 12 پارس جنوبی روزانه 84 میلیون مترمکعب گاز ترش، 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد تولید می‌شود که ارزش اقتصادی این پروژه سالانه 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ميدان گازي پارس جنوبي يکي از بزر گترين مخازن گازي مشترک جهان است كه بر روي خط مرزي ايران و قطر در خليج فارس، به فاصله 100 کيلومتري ساحل جنوبي ايران، قرار گرفته است.
 
وسعت کل ميدان 9,700 و بخش متعلق به ايران 3,700 کيلومتر مربع است. براساس آخرين برآوردهاي انجام شده ذخيره درجاي اين بخش حدود 14 تريليون مترمکعب است که هشت درصد کل ذخاير گازي جهان و 50 درصد ذخاير گازي ايران را تشكيل مي دهد.
 
اين بخش از ميدان هم چنين داراي ذخيره اي بالغ بر 18 ميليارد بشکه ميعانات گازي است که با توجه به وسعت ميدان، توسعه آن در فازهاي مختلف مطابق با برنامه هاي پنج ساله توسعه با هدف تأمين تقاضاي رو به رشد گاز طبيعي اعم از مصارف داخلي، تزريق به ميادين نفتي به منظور صيانت از مخازن و هم چنين صادرات گاز در دستور کار شرکت ملي نفت ايران قرار گرفته است.
 
هدف از توسعه فاز 12 پارس جنوبي، تولید روزانه 78 ميليون مترمکعب گاز طبيعي براي تزريق در خط لولة ششم سراسري گاز کشور(IGAT6) و تحويل بخشي از آن به صورت غني و ترش به واحد هاي مايع سازي گاز در پروژه( ايران ال.ان.جي ) IRAN L.N.Gخواهد بود. هم چنين، توليد روزانة 20 1هزار بشکه ميعانات گازي سنگين و 750 تن گوگرد دانه بندي شده از ديگر اهداف اجرايي اين طرح بزرگ ملي است.
 
فرآورش 47 میلیون مترمکعب گاز در روز
 
در همین راستا جمشید سورانی، رئیس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصو بزرگترین پروژه گازی کشور اظهار داشت: طرح توسعه میدان گازی فاز 12 پارس جنوبی با تولید روزانه گاز ترش (84میلیون مترمکعب)، 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد با 4 سکو شامل سه سکوی سرچاهی (هریک دارای 12 حلقه چاه) و یک سکوی اقماری (9حلقه چاه) و 45 چاه بزرگترین پروژه در پارس جنوبی است.

وی با بیان این که هم اکنون روزانه بیش از ٤٧ میلیون متر مکعب گاز در چهار ردیف پالایشی این پالایشگاه فرآورش می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، پنجمین ردیف پالایشی این پالایشگاه نیز در دو هفته آینده به بهره برداری می رسد.
 
سورانی ادامه داد: با بهره برداری از پنجمین ردیف پالایشی پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تولید گاز در این پالایشگاه از مرز روزانه ٥٦ میلیون متر مکعب می گذرد، همزمان سکوی 12B این فاز حداکثر تا پایان آذر ماه امسال و سکوی C نیز با چند هفته اختلاف راه اندازی می‌شود.
 
رئیس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی درباره چهارمین سکوی باقیمانده فاز ١٢ پارس جنوبی نیز اظهار کرد: تاکنون پیمانکار حفاری چاه ها، ساخت جکت و ساخت این سکوی اقماری تعیین نشده است، اما به احتمال زیاد شرکت پتروپارس این پروژه اجرا می کند؛ وانگهی برای رسیدن به تولید ٨١ میلیون متر مکعبی وجود این سکوی اقماری الزامی است.
 
بکارگیری ٧١ درصد از توان داخلی در فاز ١٢
 
رئیس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به وجود تحریمهای بین المللی از ابتدای آغاز توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی تاکنون، گفت: بر اساس قرارداد، پیمانکار این پروژه باید ٥١ درصد از توان داخلی استفاده می کرد،  در حالی که هم اکنون این رقم از ٧١ درصد گذشته است.

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی با بیان اینکه این پرژه سه سال زمان برده تا به صورت استاندارد روز دنیا ساخته شود، گفت: تحریم ها مشکلاتی را ایجاد کرد که سعی کردیم اثرات آن را به حداقل برسانیم.
 
سورانی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی دو ترین ( ردیف) 1و2 این فاز در سرویس بوده و ترین (ردیف)سوم شیرین سازی گاز نیز چند روز پیش در مدار قرار گرفته تا گاز را به خط ششم سراسری تزریق کند، خاطرنشان کرد: همچنین ترین چهارم نیز در مدار سرویس است.
 
مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی با بیان اینکه واحد پنجم نیز مراحل پایانی را طی می کند و تا آخر آذر ماه سکو در مدار سرویس قرار می گیرد، اضافه کرد:ظرفیت اسمی فاز 12B یک میلیارد فوت مکعب در روز است که کار را با ٥٠٠ میلیون فوت مکعب شروع می کنیم.
 
ارزش 10 میلیارد دلاری فاز 12
 
وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی فاز 12 پارس جنوبی در سال 10 میلیارد دلار است که در صورت بهره‌بردای کامل نرخ بازگشت سرمایه در کمتر از یکسال محقق خواهد شد، گفت: با بهره برداری کامل از این فاز 120 هزار بشکه میعانات گازی به تولیدات کشور اضافه می شود.
 
صادرات 1.5 میلیون بشکه در اواسط آذر امسال
 
به گفته او تا کنون 4.5 میلیون بشکه میعانات گازی صادر شده و 1.5میلیون بشکه نیز در اواسط آذر ماه سالجاری صادر می شود.
 
بر این اساس اکنون ٤٧ میلیون متر مکعب گاز از این فاز به شبکه سراسری تزریق می شود که با بهره برداری کامل از سه سکوی این فاز تا پایان سال به ٧٠ میلیون متر مکعب می رسد.
 
تولید ٥٠ میلیون متر مکعب گاز از بخش دریا فاز ١٢
 
سورانی تصریح کرد: امسال در مجموع روزانه بیش از ٧٠ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی شیرین سازی می شود، از این میزان بیش از ٥٠ میلیون متر مکعب آن از بخش دریایی این فاز تامین می شود.
 
وی گفت: تاکنون بیش از ١٤١ میلیون نفر ساعت کار در پروژه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی صرف شده که از این میزان ١٢١، ١٥ و پنج میلیون نفر ساعت به ترتیب متعلق به بخشهای خشکی، دریا و حفاری بوده است، ضمن آن که در اوج کاری این پروژه بیش از ١٧ هزار نفر مشغول به فعالیت بوده اند.

بنا بر این گزارش درصورت تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در این میدان گازی مشترک در سال جاری به حدود 360 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد اما این در حالی است که میزان تولید قطر از این میدان گازی مشترک معادل روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز است و در نتیجه میزان تولید ایران به نصف قطر خواهد رسید.
 
بر اساس این گزارش، هم اکنون سکوی A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ٢٥ میلیون متر در مدار تولید است و سکوهای B و C این فاز مراحل نهایی پیش راه اندازی را طی می کنند، بر اساس برنامه ریزی این دو سکو تا اواخر آذر ماه امسال وارد مدار تولید می شوند.
 
با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٦٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می شود. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.
 
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.
 
مصرف روزانه ١٥ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.
 
بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار