امنیت ویندوز - قسمت هشتم

بمب‌های منطقی و باکتری‏‌ها دو بدافزار خطرناک برای رایانه

بمب‌های منطقی مانند ویروس‌ها تکثیر نمی‌شوند ولی می‌توانند از لحاظ وارد آوردن خسارت رفتاری شبیه به ویروس‌ها داشته باشند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ بمب­‌های منطقی (Logic Bomb) برنامه‌های هستند که به منظور ایجاد خسارت (معمولاً خسارت‌های زیاد و سنگین) در زمانی خاص ایجاد می‌شوند. بمب‌های منطقی مانند ویروس‌ها تکثیر نمی‌شوند ولی می‌توانند از لحاظ وارد آوردن خسارت رفتاری شبیه به ویروس‌ها داشته باشند.



به عنوان مثال یک بمب تخریبی می‌تواند به محض رسیدن زمان یا وقوع شرایطی از پیش تعیین شده فعال شود و شروع به پاک نموده فایل‌های روی کامپیوتر بپردازد. بمب‌های مطقی ذاتاً مخرب هستند به همین دلیل باید تا زمان رسیدن موقعیت برای شروع فعالیتشان روی کامپیوتر هدف مخفی بمانند.

باکتری‏‌ها ‏(Bacteria)
باکتری‌ها نوعی از بدافزارها هستند که برای فلج کردن کامپیوتر شما طراحی شده‌اند. همانگونه که از نام این نوع بدافزار معلوم است به شدت تکثیر پذیر است. یکی از ویژگی‌های باکتری‌ها تغییر شکل دائم است. به این صورت که در هر بار تکثیر مادر خود را پاک می‌کنند و با شکل دیگری در کامپیوتر دیگری ظاهر می‌شوند و به این ترتیب امکان شناسایی خود را بسیار دشوار می‌کنند.



یکی از روش‌های معمول باکتری‌ها برای درگیر کردن منابع سیستم و در نهایت فلج کردن آن (هنگ کردن) اجرا کردن متوالی یک برنامه است. به عنوان مثال باز شدن متوالی پنجره پیغام ویندوز به صورتی که امکان بستن آن توسط کاربر وجود نداشته باشد. باکتری‌ها مانند کرم‌ها قابلیت فعالیت در بستر شبکه را نیز دارند.

با ما در دریچه فناوری اطلاعات همراه باشید تا با انواع بدافزارهای رایانه‌ای و راه‌های مقابله با آنها آشنا شوید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار