بوگدانوف: تنها اختلاف، جدول زمانی میان امضای توافق هسته‎ای با رفع تحریم‎هاست

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که تنها مشکلی که همچنان پابرجاست زمان بندی میان امضای توافق میان ایران و 5+1 با رفع تحریم‎ها می‌باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار، این روزنامه در گزارشی به محورهای سخنانی که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه و هیئت همراهش در دیدار با مسئولان لبنانی در بیروت روز گذشته داشتند اشاره کرد.

این روزنامه می‌نویسد: سخنان هیئت روسی در دیدارهای متعددش در لبنان روز گذشته بر 3 محور استوار بود: ایران، فلسطین و سوریه.

این روزنامه سپس می‌نویسد: بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه درباره پرونده ایران به مسئولان لبنانی تأکید کرد که تنها مشکلی که همچنان پابرجاست و انجام توافق میان ایران و 5+1 را به تأخیر انداخته، مسأله جدول زمانی میان امضای توافقنامه و رفع تحریم‌هاست.

این روزنامه به نقل از بوگدانوف می‌نویسد که گفته: ایرانی‌ها خواهان این هستند که فورا این تحریم ها لغو شود، اما آمریکایی ها از طرف دیگر به دنبال دوره ای زمانی میان امضای توافق و عادی سازی اوضاع می‌باشند؛ از این رو ماشین توافق در این نقطه متوقف شده است و باقی مسائل همگی بر سر آن توافق گردیده است.

این روزنامه سپس می‌نویسد که معاون وزیر خارجه روسیه توضیح نداد؛ اینکه می‌گوید باقی مسائل بر سر آن توافق شده است منظور فقط بحث های فنی هسته ای مانند غنی سازی و میزان اورانیوم و تعداد سانریفیوژها و جزئیات دیگر است و منظور از باقی مسائل پرونده های سیاسی و اختلافات میان تهران و غرب را نیز شامل می‌‌شود یا خیر. 

وی می‌گوید: سه محور از تحریم ها وجود دارد: سطح اول تحریم های اروپا که مرتبط با زمان بندی مشخص آن است و اینکه این تحریم ها طبق زمان بندی بزودی پایان می‌یابند و دیگر نیازی به تجدید آن نیست و خود این مسأله منجر به ساقط شدن این تحریم ها خواهد شد بدون آنکه نیاز به ساقط ساختن آن و یا برداشته شدن باشند؛ دوم تحریم های سازمان ملل که همین قاعده برای آن اجرا می‌گردد و سوم تحریم های آمریکاست و این چنین زمان دوره انتقالی طی خواهد شد و دوطرف مذاکره کننده به میز مذاکره در ماه ژوئیه بازخواهند گشت؛ بطوریکه طرف آمریکایی قادر به امضای توافق خواهد بود بدون اینکه در داخل با مشکلی مواجه باشد و طرف ایرانی هم همینطور می‌تواند به امضای توافقنامه برسد.

الأخبار می‌نویسد که بوگدانوف در پایان در رابطه با مسأله پرونده ایران می‌گوید: کشورش این پرونده را پیگیر خواهد بود و به دنبال این است که این پرونده به نتیجه برسد.

الأخبار سپس می‌نویسد که محور دوم گفتگوهای هیئت روسی مسأله فلسطین بود.

بر اساس این گزارش، هیئت روسیه اعلام کرد که سطح وخامت روابط میان اوباماو نتانیاهو همه چیز را برهم ریخت.

وی می‌نویسد که بوگدانوف گفته که اوباما و کری در تلاش برای تحقق پیشرفتی در سطح مسأله فلسطین جدی هستند اما چهارچوب های اساسی نمی‌گذارند به آنها کمکی شود.

وی می‌گوید: پروژه ایجاد دو دولت فعلا در زیر گام های سیاست های صهیونیسم فرو ریخته است.

هیئت روسی درباره محور سوریه نیز  گفتند: ما در قبال دمشق با واشنگتن هماهنگی داریم اما این مسأله طبق دیدگاه ما نسبت به ممکن‌ها و غیرممکن‌ها در سوریه است؛ هدف علنی ما جمع دولت سوریه و مخالفان در سوریه بر دور میز مذاکره است.

این روزنامه سپس به نقل از هیئت روسیه می‌نویسد: در این جا دو مشکل رخ خواهد داد: اول اینکه چه کسی حکومت را نمایندگی می‌کند و چه کسی معارضان را نمایندگی خواهد کرد؟

هیئت روسی افزود: از سوی معارضان، نظر ما واضح و قطعی است.

این روزنامه در ادامه به نقل از این هیئت می‌نویسد: برخی طرف های منطقه‌ای تلاش کرده اند تا طرف های معارض دیگر را بر سر کار بیاورند؛ برخی از آنها از طرف های رادیکالی و تروریستی حمایت کردند؛ اما ما با تمامی اینها مخالفت کردیم؛ ما برای خودمان این هدف را که کمک به سوری ها برای اصلاح نظامشان باشد ایجاد کردیم.

هیئت روسی همچنین گفتند: طرف های دیگر اهدافی مغایر با این مسأله داشتند و خواهان ساقط کردن افراد و تبدیل آنها به افراد دیگری که هوادار آن‌ها هستند، بودند.

هیئت روسی می افزاید: سعودی ها در پیش ما آمدند و خواستار ساقط ساختن بشار اسد شدند؛ آنها به ما با صراحت گفتند که مشکلی ندارند در صورتی که اسد با یک رئیس جمهور علوی دیگر تعویض گردد و مهم این است که اسد برود؛ آنها گفتند که با حافظ اسد هم قبلا به عنوان یک علوی مشکلی نداشتند.

الاخبار دب ادامه می‌نویسد: در غرب نیز برخی به ما گفتند که طرف مذاکره کننده از سوی دولت با ما نباید شامل بشار اسد باشد؛ اما ما به آنها گفتیم که اسد حاکم فعلی سوریه و رئیس قانونی تا این لحظه می‌باشد که از سوی مردم سوریه انتخاب گردیده است.

بوگدانوف گفت: روسیه در تماس با دولت سوریه و مخالفان در داخل و خارج هست و وظیفه ما این است که تماسهای مقدماتی برای مذاکرات جدی بدون پیش شرط را ترتیب دهیم.

بوگدانوف که دیدارش را از لبنان با دیدار با "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان آغاز کرد همچنین گفت: روسیه همچنان به ارائه کمک به لبنان در سطح سیاسی و اقتصادی و نظامی با هدف تقویت قدرت ارتش لبنان و پلیس و امنیت و مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد

بوگدانوف همچنین با رئیس جنبش وفا به وقاومت دیدار کرد و  تأکید کرد: روسیه تلاش های بسیاری را برای حل بحران ها به روش های مسالمت آمیز بکار خواهد بست.

وی گفت: دشواری‌های بسیاری در برابر مسیر راه حل ها وجود دارد.

بوگدانوف همچنین با "عماد جان قهوه چی" فرمانده ارتش لبنان در الیرزه  و پس از آن با جبران باسیل دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین با دبیرکل حزب الله لبنان و"ولید جنبلاط " رئیس جبهه مبارزه ملی و چند تن دیگز از مقامات لبنان دیدار کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار