ضمن محکوم کردن جنایات سیا؛

کره شمالی: انتشار گزارش شکنجه از سوی سیا، آزمونی بزرگ برای اعتبارسنجی شورای امنیت است

کره شمالی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست اقدامات آمریکا را به سبب متوسل شدن به روش های " غیر انسانی شکنجه " محکوم کند و " بستن چشم ها بر " نقض حقوق بشر از سوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت را نشان دهنده " موضع ضعیف " این شورا " به عنوان ابزاری برای اقدامات مستبدانه آمریکا دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی - که به سبب اقداماتش در زمینه حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد محکوم شده است - روز چهارشنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست اقدامات آمریکا را به سبب متوسل شدن به روش های " غیر انسانی شکنجه " محکوم کند.

پیونگ یانگ در واکنش به انتشار گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه مظنونان تروریستی از سوی سیا اعلام کرد این افشاگری‌ها آزمونی بزرگ برای اعتبار شورای امنیت محسوب می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد بحث ها درباره اقدامات پیونگ یانگ در زمینه حقوق بشر و در عین حال " بستن چشم ها بر " نقض حقوق بشر از سوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت نشان دهنده " موضع ضعیف " این شورا " به عنوان ابزاری برای اقدامات مستبدانه آمریکاست." او اقدامات سیا را " شکنجه غیر انسانی " توصیف کرد. این مقام کره شمالی با اشاره به حوادث اخیر مربوط به کشته شدن مظنونان سیاه پوست توسط افسران سفید پوست آمریکایی، این اقدامات را یکی دیگر از نشانه‌های منفی در زمینه اقدامات آمریکا در زمینه حقوق بشر دانست.

او گفت:" اگر شورای امنیت می خواهد درباره موضوعات حقوق بشری را مورد بررسی قرار دهد باید اقدامات شایع در آمریکا را در زمینه نقض حقوق بشر زیر سوال ببرد."

 این اظهارات - که در خبرگزاری رسمی کره شمالی منعکس شد - بخشی از تلاش های کره شمالی در جهت محکوم کردن سازمان ملل متحد محسوب می شود. انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل متحد این ماه درباره اقدامات کره شمالی در زمینه حقوق بشر نشست برگزار کند . این نشست پس از آن برگزار خواهد شد که پیشنهاداتی برای ارجاع پرونده حقوق بشر پیونگ یانگ به دیوان کیفری بین المللی به اتهام جنایت علیه بشریت مطرح شد. این پیشنهاد شامل قطعنامه‌ای می شود که ماه گذشته در کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این قطعنامه که توسط ژاپن و اتحادیه اروپا تدوین شده بود به شدت بر تحقیقات سازمان ملل متحد استوار بود که در ماه فوریه به پایان رسید و اعلام کرد کره شمالی حقوق بشر را " در جهان معاصر " نقض می کند. پیونگ یانگ این تحقیقات را رد و آن قطعنامه را نیز محکوم و اعلام کرد هر دو اقدام از سوی آمریکا، با انگیزه‌های سیاسی و با هدف تحقیر رژیم "کیم جونگ اون" انجام شده بودند . اما چین و روسیه به این قطعنامه رأی منفی دادند و مانع از ارجای پرونده کره شمالی به دیوان کیفری بین المللی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی روز چهارشنبه در سخنان خود اعلام کرد گزارش تحقیق سازمان ملل متحد "مملو از غرض ورزی و دروغ" بوده است تا توجیه کننده حمله نظامی احتمالی آمریکا به کره شمالی باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار