لس آنجلس تایمز: گزارش سيا معياردوگانه آمريکا در برخورد با حقوق بشر است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که گزارش سیا مدرکی دال بر معیار دوگانه آمریکا در برخورد با مسئله حقوق بشر قلمداد می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در گزارشی به قلم "کارول ویلیامز" نوشت: افشاگری‌های صورت گرفته درباره سوء رفتار آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا با مظنونان اقدامات تروریستی روز سه شنبه واکنش جهانی در پی داشت و دستاویزی برای منتقدان خارجی آمریکا شد که این کشور را به اتخاذ معیارهای دو گانه در قبال حقوق بشر در داخل و خارج متهم می کنند. 

 در این گزارش آمده است: محتوای گزارش سنا در تشریح رویه های بازجویی خشن سیا، دولت آمریکا را بر آن داشت که به کارکنان دیپلماتیک و نظامی اش در سراسر جهان هشدار دهد برای واکنش های ضد آمریکایی خشن آماده باشند.

لس آنجلس تایمز در ادامه زنوشت: آن گزارش و جزئیات هولناک آن که توسط سناتور "دیان فاین اشتین" دموکرات و رئیس کمیسیون اطلاعاتی سنا منتشر شد، واکنش مشابهی را در کشورهای دوست و دشمن در پی داشت که آنرا مهر تاییدی بر انتقادهایشان از بازداشت سری مظنونان طی دوره تصدی "جرج بوش "و برنامه های بازجویی آن پس از حوادث یازده سپتامبر می دانند.

"تِنگ جیانکون "مدیر مرکز کنترل تسلیحات در موسسه مطالعات بین الملل چین به شبکه دولتی سی سی تی وی گفت: این (گزارش) تاثیری بسیار منفی بر تصویر آمریکا خواهد داشت.

به گفته وی، مقامات آمریکایی سعی دارند خودشان را سردمدار مسائل حقوق بشر در جامعه بین المللی جلوه دهند و گزارشهایی در ارزیابی رفتار دیگر کشورها منتشر می کنند درحالیکه خود بطور سری به اقدامات زننده ای مرتکب می شوند.

وی انتشار گزارش سنا را مدرکی دال بر نزاع بین دو حزب می دانند که به موجب آن دموکراتها که در انتخابات میان دوره ای ماه گذشته کنترل سنا را از دست دادند، سعی دارند با انتشار گزارشی درباره افراط گریهای سیاسی دوره تصدی 8 ساله بوش به نفع خود بهره برداری کنند.

هیچیک از رهبران سیاسی عالی رتبه چین یا روسیه درباره افراط گریهای گزارش شده سیا اظهار نظر نکرده اند و این موضع تدافعی شان را حفظ کرده اند که حقوق بشر از امور داخلی است و کشورهای خارجی نباید در آن مداخل کنند.

اما رسانه‌های دولتی در هر دو کشور به تفصیل روش‌های بی رحمانه بازجوهای سیا را که در آن گزارش  تلاشهایی بیهوده برای بدست آوردن اطلاعات در مورد توطئه های تروریستی احتمالی توصیف شده است، در سطح وسیع گزارش دادند.

فعالان جهانی حقوق بشر خواستار طرح اتهام بر ضد طراحان و عاملان روشهای بازجویی شدند که اوباما رئیس جمهور آنها را خلاف ارزشهای آمریکا خواند.

در آژانس حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، در آستانه روز بین المللی حقوق بشر، از انتشار "دیرهنگام" یافته های تحقیقات سنا درباره "جرایم مرتبط با شکنجه و ناپدید شدن اجباری مظنونان به اقدامات تروریستی توسط سیا در دوره بوش" استقبال شد و بر ضرورت مجازات مسئولان مربوط تاکید شد.

"اریکا گوئوارا روساز"  مدیر بخش آمریکایی سازمان عفو بین الملل گفت: این گزارش جزئیات مستند بیشتری را درباره برخی موارد نقض حقوق بشر که با مجوز مقامات سیا در بالاترین سطح پس از حملات یازده سپتامبر صورت گرفت، بدست می دهد.

به گفته وی، با وجود شواهد بسیاری که سالها در این زمینه وجود داشته است، هیچکس به علت صدور مجوز یا ارتکاب چنین اقداماتی در این برنامه های سیا مجازات نشده است.

شبکه های سمی و بصری خارجی و روزنامه های اینترنتی از جمله بی بی سی، الجزیره و تلگراف انگلیس نطق فاین اشتاین را زنده پخش کردند. شبکه تلویزیونی راشاتودی خلاصه ای از نطق فاین اشتاین را همراه با تصاویری از استعمال یک روش بازجویی با ایجاد حس خفگی با آب در مظنونان و نیز اظهارات بوش و "دیک چنی" معاون وی را در انتقاد از گزارش شکنجه پخش کرد.

روزنامه گاردین انگلیس آن گزارش را نقطه عطفی در افشای گستره رویه‌های بی رحمانه و ناکارآمد شکنجه توصیف کرد که سیا به کرات درباره آن دروغ گفته بود.

متحدان آمریکا در اروپا  و آسیا واکنش چندانی به گزارش سنا نداشتند چون، همانطور که رسانه ها و تحلیلگران خاطرنشان کردند، وجود بازداشتگاه‌ها و برنامه های بازجویی سیا و نیز مواجه بودن بازداشتی ها با رویه های سخت مسئله است که سالها شناخته شده بود. 

سیاستمداران برجسته عمدتا از اظهارنظر درباره مسائل افشا شده خودداری کردند و تفاسیر را به رسانه ها و دانشگاهیان واگذار نمودند.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار