حقوقدان آمريکايی: عده‌ای باشکنجه گری سيا، ميليونر شدند

حقوقدان آمریکایی در اظهارتی گفت که عده ای در آمریکا با برنامه شکنجه های سازمان سیا، میلیونر شدند و این کارها، جنایت جنگی و نه تنها نقض قوانین داخلی آمریکا است بلکه نقض قوانین بین المللی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، حقوقدان آمریکایی گفت عده ای در آمریکا با برنامه شکنجه های سازمان سیا، میلیونر شدند و این کارها، جنایت جنگی است.

 سرهنگ "موریس دیویس" دادستان کل سابق زندان گوانتانامو در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت:"گزارش تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که منتشر شد مرا بهت زده نکرد زیرا همه ما درباره شیوه های سازمان سیا در بازجویی ها مطالبی شنیده بودیم. ما می دانستیم که از شیوه غرق مصنوعی و امثال آن درباره بازداشت شدگان چگونه استفاده می شود و این بخشی از برنامه سازمان سیا است. آنچه سبب بهت همگان شده است گستره و فراگیر بودن این برنامه سازمان سیا است و اینکه از این شیوه ها درباره تعداد زیادی از افراد استفاده شده است. بیست سال پیش به سختی قابل تصور بود که آمریکا چنین کارهایی را انجام بدهد. مقامات آمریکایی تلاش می کنند تقصیرها را دراین خصوص به گردن هم بیندازند. باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از مقامات دولتی از این شیوه های عملکردی سازمان سیا اطلاع نداشتند."

وی در ادامه افزود:" نکته دیگری که در این گزارش، تکان دهنده است به میزان برون سپاری اینگونه اقدامات در سازمان سیا مربوط است و اینکه تا چه اندازه به صورت گسترده از پیمانکاران خصوصی برای این منظور استفاده شده است. عده ای از طریق همین برنامه شکنجه گری میلیونر شدند. شکنجه نه تنها نقض قوانین داخلی آمریکا است بلکه نقض قوانین بین المللی است. کاری که رئیس جمهور آمریکا باید انجام بدهد این است که این مسئله را پیگیری کند. آمریکا حق ندارد در خارج از مرزهای بین المللی اش به این کارها مبادرت کند. این کارها، جنایت جنگی است. این کارها برخلاف کنوانسیون جهانی ضدشکنجه است. کسانی که عامل این کارها بوده اند در صورت خروج از آمریکا باید پاسخگو باشند. کسانی که حامی این برنامه‌ها هستند کلی گویی می گویند و اینکه اگر این کارها انجام نمی شد ممکن بود چه ضربه هایی به آمریکا وارد شود. آن‌ها هرگز به صورت مشخص به مسائل اشاره نمی کنند. هیچ طرحی وجود نداشته است که به علت شکنجه و اطلاعات به دست آمده از طریق آن، از وقوع آن جلوگیری شده باشد. بی تردید، این رویکرد سبب شده است به شدت چهره آمریکا مخدوش شود. سالها طول خواهد کشید تا آثار سوء بسیار بسیار شدید آن کاهش یابد. هیچ دلیلی وجود ندارد که توجیه کننده این برنامه باشد. اینکه دلیلی هم دال بر مفید بودن این برنامه ارائه نمی شود به این علت است که چنین دلیلی وجود ندارد.

وی افزود: کسانی که از شکنجه ها حمایت می کنند خودشان از این محل سود به جیب زده اند. این درحالی است که این کارها برخلاف ارزشهای آمریکایی قرار دارد. باید با عوامل این کارها برخورد شود. البته این برخورد نباید فقط در سطوح پایینی باشد بلکه باید مقامات بلندپایه باید پاسخگو باشند. اصلی ترین عوامل مقصر در این زمینه، مقامات بلندپایه هستند و نه اینکه مهره های رده پایینی بوده باشند."

وی گفت:" پس از حوادث یازده سپتامبر ، مردم آمریکا وحشت زده شده بودند و گفته می شود در چنان فضایی این برنامه های سازمان سیا شروع شد. اما باید توجه داشت که این برنامه، مدتها پس از آن که وحشت مردم از حوادث یازده سپتامبر پایان یافته بود بازهم ادامه داشت. 

وی ادامه داد: آمریکا این برنامه را به پیمانکاران خصوصی واگذار کرده بود. شمار قابل توجهی از بازجویان برای این منظور آموزش دیدند و از روانشناسان هم برای این منظور استفاده شد. درگذشته به نظامیان آمریکایی آموزش داده می شد تا وقتی به دست دشمن افتادند چگونه درمقابل شکنجه ها مقاومت کنند اما با اجرای این برنامه، میلیونها دلار پرداخت می شد تا این کارها توسط خود آمریکا انجام شود. بی تردید، این وضع، فصلی تاسف آور در تاریخ آمریکا است. "

این مقام امریکایی همچنین گفت: وقتی رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین آمریکا در توضیح کنوانسیون ضدشکنجه برای سنای آمریکا سخن می گفت تاکید داشت شکنجه کاری وحشتناک است و آمریکا باید هدایت کننده تلاشهای جهانی برای ریشه کن شدن این روند باشد. اگر ریگان زنده بود، از مشاهده وضعی که کشورش دچار آن شده است شوکه می شد."


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار