تلاش کنگره آمریکا برای اختصاص بودجه‌ای برای نظارت بر پایبندی ایران به توافقنامه موقت

کنگره آمریکا در تلاش است با تصویب طرح بودجه سال 2015 میلادی دولت آمریکا را به ارائه گزارش ماهانه درباره پایبندی ایران به توافقنامه موقت هسته‌‌ای ملزم کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تایمز آو اسرائیل، طرح هزینه ها در کنگره آمریکا که تصویب آن قطعی است و سه شنبه شب مطرح شد به دنبال ایجاد سطح بی‏‌سابقه ای از بازبینی کنگره بر پایبندی ایران به شروط طرح مشترک اقدام است.

طرح تخصیص بودجه سال مالی 2015 تا سپتامبر هزینه های دولت آمریکا را تامین می کند. با اینکه حمایت از طرح یک تریلیون و یک میلیارد دلاری باعث دودستگی در انجمن های دو حزبی دموکرات و جمهوری خواه شده است اما اعضای این دو حزب اعلام کرده اند امیدوارند این طرح به منظور جلوگیری از تعطیلی قریب الوقوع نهادهای دولتی تصویب شود.

در حالی که دولت آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تصویب طرحی در کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان درباره افزایش نظارت کنگره بر شروط توافقنامه هسته ای دائمی با ایران است، این طرح تخصیص بودجه اولین اقدام کنگره برای پیروزی در این نبرد است.

این طرح حاوی یک ماده غیربودجه ای است که دولت آمریکا را ملزم می کند هر سی روز یک بار گزارشی را درباره پایبندی ایران به توافقنامه موقت هسته ای و همچنین ارزیابی را از وضعیت برنامه هسته ای ایران ارائه کند.

این ماده وزیر امور خارجه آمریکا را به ارائه گزارش ماهانه به کمیته های تخصیص بودجه کنگره ملزم می کند و اجرای آن سی روز پس از تصویب این طرح آغاز می شود.

در این طرح آمده است حتی اگر توافق جایگزینی با ایران حاصل شود، این روند گزارش دهی باید تا پایان سال مالی کنونی ادامه یابد. 

ایران و همتاهایش در گروه موسوم به 1+5 در تلاش برای حل اختلافات جهت دستیابی به توافقنامه ای جامع درباره سرنوشت برنامه هسته ای ایران دو بار درباره تمدید توافقنامه موقت به توافق رسیده اند.

در این خبر ادعا شده: این گزارش که در صورت لزوم به صورت محرمانه ارائه می شود باید حاوی ارزیابی از پایبندی ایران به تعهداتش بر مبنای طرح مشترک اقدام، هر گونه تغییر جدی در برنامه هسته ای این کشور و ارزیابی مدت زمان فرار هسته ای ، هر تغییر قابل توجهی در برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران و ارزیابی درباره کفایت بازرسی های موجود و طرح های راستی آزمایی برای شناسایی توانمندی ایران جهت مشارکت در فعالیت هایی از جمله دستیابی به مواد ، تجهیزات و فنآوری های مرتبط با هسته ای از منابع خارجی باشد.

این طرح شامل افزایش بیست درصدی بودجه پیشنهادی برای برنامه های دفاع موشکی اسرائیل نسبت به سال گذشته است. این طرح شامل ششصد و نوزده میلیون و هشتصد هزار دلار برای برنامه های دفاع موشکی آمریکا - اسرائیل، سیصد و پنجاه و یک میلیون دلار برای سامانه گنبد آهنین و دویست و شصت و هشت میلیون و هشتصد هزار دلار برای برنامه های مشترک همکاری از جمله ارتقا آرو - 2 و دیوید اسلینگ و آرو - 3 است.

این طرح همچنین شامل افزایش ده درصدی بودجه (صد و دوازده میلیون دلار) اجرای تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و تمدید شروط گزارش دهی درباره اجرای تحریم ها است. بر اساس این طرح گزارشی درباره اجرای تحریم ها علیه ایران هر نود روز یک بار باید ارائه شود.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۱:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۳
امریکا به توافقات پایبند نبوده و نخواهد بود چون هر دفعه بهانه ای خواهد اورد

مرگ بر امریکا
آخرین اخبار