دنیامالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

کمبود واگن مهم‌ترین دغدغه توسعه مترو/ ضرورت خروج بخش وسیعی از قطارها

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل گفت: کمبود واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو مهم‌ترین نگرانی شورا و مدیریت شهری در راستای توسعه مترو است.

 احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با بیان اینکه تخصیص منابع بیشتر به حمل‌ و نقل عمومی و به خصوص مترو، افزایش چشمگیرتر سرعت اجرا دراین حوزه را نسبت به سال گذشته در پی داشته است، افزود: امیدواریم سال آینده شاهد تحولاتی تأثیرگذار در حمل‌ونقل عمومی و در نتیجه ترغیب بیشتر مردم نسبت به آن شویم.

وی افتتاح فرودگاه امام خمینی(ره) را به عنوان یکی از مهم‌ترین خطوط اولویت‌دار دولت و شهرداری دانست و اظهار داشت: مترو فرودگاه داخلی مهرآباد نیز هم‌اکنون در مراحل پایانی احداث بوده که به محض تأمین ناوگان حمل‌ونقلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: افتتاح این خط و طراحی ویژه قطار جهت جابجایی تجهیزات و بار مسافران دسترسی مناسبی را از فرودگاه به شهر و بالعکس برای شهروندان ایجاد نخواد نمود.

دنیامالی ساخت 150 کیلومتر مترو مطابق برنامه پنج ساله را یکی از اقدامات سخت و بزرگ شهرداری تهران در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عنوان کرد و گفت: تخصیص منابع مورد نیاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن عملی نمودن این اقدام سخت و بزرگ، تحول بزرگی را در حمل‌ونقل عمومی به دنبال خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه تأمین واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو، مهم‌ترین نگرانی شورا و مدییریت شهری در راستای توسعه خطوط مترو است افزود: تخصیص منابع مورد نیاز در جهت حمایت از صنایع داخلی و کارخانجات واگن‌سازی کشور؛ این نگرانی را مرتفع خواهد نمود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینه کارخانجات واگن‌سازی داخلی برای خرید تجهیزات اولیه ساخت نیازمند دریافت پیش پرداخت هستند، این پیش پرداخت‌ها را ارقام سنگینی عنوان کرد و اظهار داشت: سختی توسعه خطوط مترو نیز به این دلیل است چرا که در صورتی که از هم‌اکنون اقدامی برای ساخت واگن‌ها صورت نپذیرد، حتی اگر خطی هم افتتاح شود به دلیل نبود واگن قادر به استفاده آن نخواهیم بود.

دنیامالی موضوع نگران‌کننده دیگر را افزایش میزان خرابی‌ها به دلیل حداکثر استفاده از قطارها و نیاز به تعمیر اساسی بخش وسیعی از واگن‌ها به دلیل جابجایی حجم انبوهی از مسافران ذکر کرد و افزود: ضرورت خروج بخش وسیعی از قطارها به دلیل تردد بیش از یک میلیون کیلومتر، خود مؤید ضرورت تخصیص منابع موردنیاز جهت خرید واگن برای خطوط جدید و قبلی است.

وی در ادامه گفت: در واقع استفاده حداکثری از ظرفیت مترو ضرورت توجه به تعمیرات اساسی را بیشتر می‌کند ضمن اینکه فاصله طولانی حرکت قطارهای مترو و یا افزایش میزان خرابی‌ها در طول چند ماه گذشته نیز تنها به دلیل کمبود قطار و موارد ذکر شده بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به طور طبیعی و مبنایی ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند تأمین 1.5 رام قطار است میزان قطارهای موردنیاز جهت 150 کیلومتر مترو به عنوان مهم‌ترین تکلیف مدیریت شهری در طول برنامه پنج ساله تا سال 97 را در حدود 220 رام قطار عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که وضعیت موجود نیز با توحه به مواردذکر شده نیاز به تقویت داشته و باید تعداد قابل توجهی قطار به خطوط فعلی تخصیص یابد.

دنیامالی ادامه داد: از آنجا که ساخت واگن به گونه‌ای نیست که در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل خرید و تأمین باشد باید به این بخش به عنوان مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری توجه ویژه نمود.

وی با اشاره به اینکه دغدغه و نگرانی اصلی نه در زمینه منابع بلکه در حوزه برنامه‌ریزی است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیاز مدیریت شهری به منابع مالی در سال‌‌های آغازین توسعه 150 کیلومتری مترو نسبت به سال‌های پایانی بیشتر است، بخش بیشتر منابع باید امسال و در سال‌های آتی تخصیص یابد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: دنیامالی ، کمبود ، پرداخت ، واگن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار