معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

افزایش تسهیلات مسکن مهر به 30 میلیون تومان/ اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال 94

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قصد داریم با افزایش تسهیلات مسکن مهر به 30 میلیون تومان تمامی پروژه‌های مسکن مهر را تا پایان سال 94 به اتمام برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ برنامه نگاه یک شب گذشته به وضعیت مسکن مهر با حضور نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس پرداخت.

بر اساس این گزارش نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو میلیون واحد مسکن مهر تنها 20 درصد از آنها در شهرهای جدید است گفت: در حال حاضر 400 هزار واحد مسکن مهر در 19 شهر جدید آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: پروژه مسکن مهر در شهرهای جدید پیشرفت فیزیکی 80 درصدی داشته که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعدادی از آنها تا پایان امسال و تعدادی دیگر تا پایان سال 94 به اتمام می‌رسد.

نریمان تصریح کرد: متقاضیان مسکن مهر در صورتی که باقی مانده مطالبات شرکت‌ها و پیمانکاران را پرداخت کنند و بتوانند تسهیلات زیربنایی و روبنایی واحدها از جمله امکانات آب، برق و فاضلاب را به اتمام برسانیم می‌توانیم این واحدها را به موقع تحویل دهیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده 55 درصد از آورده متقاضیان پرداخت شده و پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر بالای 87 درصد است بنابراین پروژه‌های مسکن مهر عقب نمانده بلکه آورده مردم عقب‌تر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید برای مردم انگیزه ایجاد کنیم تا اینکه هر چه سریع‌تر آورده را پرداخت کنند گفت: از 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات 41 هزار میلیارد تومان توسط دولت گذشته هزینه شده که از تاریخ 93.5.12 که دولت یازدهم بر روی کار آمد تنها 4 هزار و 500 میلیارد تومان از تسهیلات استفاده کرد.

نریمان یادآور شد: دولت گذشته 81 درصد از تسهیلات استفاده کرده و دولت یازدهم تنها از 9 درصد تسهیلات برای ساخت مسکن مهر استفاده کرد.

وی توضیح داد: دولت یازدهم قصد دارد برای تکمیل واحدهای مسکن مهر بیشتر از آورده مردم استفاده کند در حالی که دولت پیشین برای ساخت مسکن مهر 70 درصد از تسهیلات استفاده کرد و تنها از 30 درصد آورده مردم برای پروژه‌ها استفاده کرد همین امر موجب تورم بسیار در کشور شد.

نریمان اظهار کرد: در دولت یازدهم برای ساخت مسکن مهر 40 درصد از تسهیلات استفاده کرده و 60 درصد از آورده مردم برای تکمیل پروژه‌ها استفاد کرد.

در ادامه این برنامه خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وقتی شهر جدیدی ساخته می‌شود باید هیچ هزینه‌ای برای مردم آن شهر ایجاد نشود گفت: 19 شهر جدیدی که ساخته شده است باید هزینه‌های تکمیلش را از تهاترهای زمین و فروش واحدهای تجاری پرداخت شود و این موضوع در تمامی دنیا وجود دارد که مردم هیچ هزینه‌ای برای تکمیل شهر پرداخت نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر دولت باید از فروش زمین در شهرهای جدید بخشی از هزینه‌ها را جبران کند.

خسروی افزود: یکی از مشکلات شهرهای جدید آن است که مسکن مهر در جاهای خوب ساخته نشده و جانمایی خوبی ندارد.

بر اساس این گزارش در ادامه نریمان با اشاره به اینکه پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید 80 درصد بوده و در کل کشور بالای 83 درصد پیشرفت داشته است گفت: ما تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق تا پایان سال 94 این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه روند رشد شهرهای جدید بسیار خوب است گفت: صحبت در این بخش بسیار زیاد است اما امکان ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی در بخشی از شهرها امکان‌پذیر نیست.

نریمان اظهار داشت: ‌10 هزار واحد مسکن مهر در پردیس طراحی شده که عمرشان زیر یک سال بود و برخی از شرکت‌ها و پیمانکاران گفتند این واحدها را ما شش ماهه تکمیل می‌کنیم در حالی که این موضوع غیرممکن است و این یکی از بی‌برنامه‌گی‌های دولت پیشین بوده است.

نریمان تصریح کرد: از سال 89 برخی از پروژه‌های مسکن مهر باقی مانده که به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی و سایر اشکالات پروژه این پروژه‌ها به اتمام نرسیده است.

در ادامه خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت پیشین هفتگی از پروژه‌های مسکن مهر بازدید می‌کرد و جلساتی را مستمر برگزار می‌کرد اما در حال حاضر آخوندی وزیر راه و شهرسازی هیچ جلسه‌ای برای تکمیل مسکن مهر برگزار نکرده است.

وی افزود: اگر دولت یازدهم به تعهداتش عمل نکرده ما نباید در حال حاضر راه آنها را ادامه دهیم و باید سعی کنیم واحدها را تکمیل نماییم.

خسروی اظهار داشت: در حال حاضر باید مسکن را به چهار بخش تقسیم کنیم و در قسمت‌هایی از آنها حضور یابیم و با آمایش پروژه‌ها بخشی از گرفتاری‌ها را برطرف کنیم.

خسروی با اشاره به اینکه چرا 12 هزار میلیارد تومان پول در دست بانک مسکن است و آنها را پرداخت نمی‌کند گفت: پیمانکاران مسکن مهر در این باره معتقد هستند که بانک مسکن تسهیلات 22 تا 25 میلیون تومانی را پرداخت نمی‌کند این در حالی است که بانک مسکن می‌گوید پیمانکاران به جای تسهیلات اوراق تهیه کنند در حالی که اوراق نمی‌تواند جای تسهیلات را بگیرد.

خسروی اظهار کرد: باید پروژه‌های مسکن تقسیم‌بندی شود و مسئولان هفتگی برای بازدید این پروژه‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: طی قراردادهایی که با متقاضیان مسکن مهر منعقد شده است هر متر واحد مسکن مهر 300 هزار تومان بود در حالی که امروزه هر متر مسکن مهر به 600 هزار تومان نیز رسیده است.

در ادامه این برنامه نریمان با بیان اینکه 92 درصد از تسهیلات مسکن را بانک مسکن پرداخت کرد گفت: متأسفانه تمامی فشارهای مسکن مهر بر روی بانک مسکن قرار داشت.

وی افزود: در پروژه‌ مسکن مهر در شهرهای جدید بانک مسکن حتی یک درصد هم کوتاهی در پرداخت مسکن مهر انجام نداد و طبق قرارداد تمامی تسهیلات را به موقع پرداخت کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قصد داریم تسهیلات مسکن مهر را افزایش دهیم گفت: تا ماه آینده تسهیلات مسکن مهر به 30 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

خسروی در ادامه افزود: پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید اگر مشکلی ندارد چرا تکمیل نمی‌شود و چرا قراردادی میان پیمانکاران و مشتریان منعقد شده است.

نریمان در پاسخ به سؤال خسروی گفت: هیچ جا قراردادی تشکیل نداده‌ایم و کلیه قراردادها و دریافتی‌های ما به صورت علی‌الحساب بوده در قرارداد گفته‌ایم که قیمت نهایی بعد از تکمیل پروژه‌ها اعلام می‌شود.

در ادامه خسروی با اشاره به افزایش 12 میلیون تومانی مسکن مهر در پردیس گفت: چرا برای درخواست این 12 میلیون تومان از صحبت‌های رهبری استفاده شده است.

وی افزود: چرا به جای دریافت 12 میلیون تومان از متقاضیان، زمین‌های تجاری آن منطقه را به فروش نمی‌رسانید و چرا مردم باید هزینه شهرها و تکمیل آنها را پرداخت نمایند.

خسروی در ادامه گفت: دولت یازدهم در ابتدای ورود بسیاری از مصوبه‌ها را حذف کرد چرا این مصوبه را حذف نکرد و مردم باید 12 میلیون تومان پرداخت کنند.

در ادامه نریمان در پاسخ به خسروی گفت: این 12 میلیون تومان بابت ساخت پل و جاده‌ها بوده است و این موضوع دستاورد دولت دهم بوده است که قابل حل شدن نبود.

وی افزود: در این قراردادی که از صحبت‌های رهبری استفاده شده است اشتباهاتی رخ داده و من همین جا عذرخواهی می‌کنم.

نریمان در ادامه اظهار داشت: از فروش زمین و املاک تجاری 69 مدرسه و تعدادی تصفیه‌خانه ساخته شده است و برای بسیاری از نیازهای دیگر از جمله مسجد و کلانتری از منابع داخلی خودمان استفاده کرده‌ایم تنها برای بخشی از نیازها از آورده مردم استفاده شده است.

خسروی در ادامه این برنامه گفت: مسئولان دولت یازدهم باید از راهکارهای دیگری استفاده نمایند و مصوبه‌ای که خلاف قانون می‌دانند چرا باید اجرا کنند.

نریمان در ادامه اظهار داشت: پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای امیرکبیر، مهاجران، سهند، بینالود، بهارستان، فولاد شهر، مجلسی، عالی شهر، ایوان کیف، علوی، اندیشه و تعدادی شهرهای دیگر تا پایان سال 93 به اتمام می‌رسد و طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته باقی‌مانده‌های این واحدها تا نیمه دوم سال 94 به اتمام می‌رسد.

نریمان با اشاره به اینکه پروژه مسکن مهر بی‌برنامه و شتاب‌زده بود گفت: چگونه می‌توان برجی که در ارتفاع 2 هزار و 100 متری ساخته شده است آبرسانی شود وزارت نیرو در این زمینه تلاش می‌کند با پمپاژ آب را به این بخش‌ها برساند.

در ادامه این برنامه نریمان با اشاره به طرح جامع مسکن در دولت یازدهم گفت: جلسات طرح جامع مسکن ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است و برای این موضوع هم دولت و هم مجلس در حال برگزاری جلسات مداوم هستیم.

خسروی در خصوص طرح جامع مسکن گفت: این طرح در صورتی که ابلاغ شود طرح خوبی است و در این بخش 300 هزار واحد مسکن مهر در داخل شهرها و بافت فرسوده در نظر گرفته شده و 200 هزار واحد برای روستاها در نظر گرفته شده است.

نریمان در ادامه افزود: روح حاکم بر مسکن مهر مردم محور خواهد بود و قصد داریم تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم.

نریمان تصریح کرد: افزایش مبلغ اجاره مربوط به مسائل اقتصادی کشور است و در صورتی که وضعیت دولت در بخش اقتصادی بهتر شود میزان اجاره‌بها نیز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیلات ، آورده ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار