جزئیات ۲ سبد ویژه کالایی تا پایان سال

وزیر کار از برنامه دولت برای توزیع دو سبد ویژه کالایی جدید برای اقشار آسیب پذیر و گروه‌های هدف (مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی) تا پایان سال خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در یک و نیم سال گذشته از زمان آغاز به کار این دولت در راستای کمک به تقویت معیشت خانوارهای ایرانی، تامین و توزیع سبدهای کالایی حاوی اقلامی مانند برنج، روغن، تخم مرغ و ... بوده است.

دولت سعی کرده از این طریق به صورت مستقیم در زندگی خانوارهای کم درآمد وارد شود و کمک کند تا آنها معیشت بهتری را داشته باشند؛ هرچند این نوع اقدامات برای اقشار پُردرآمد و برخوردار جامعه چندان مهم نیست و کمک دولت نمی تواند نقشی در معیشت آنها داشته باشد، اما از سوی دیگر، می تواند کمک قابل توجهی به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه باشد.

نکته دیگر حائز اهمیت در لزوم انجام اینگونه اقدامات حمایتی از سوی دولت این است که وزیر کار در روزهای گذشته اعلام کرد ۱۲ میلیون فقیر در کشور مورد شناسایی قرار گرفته است؛ از اینرو اجرای برنامه های حمایت از معیشت خانوارها توسط دولت می تواند نقش بزرگی در حمایت غذایی از اقشار ضعیف داشته باشد.

* ۱۲ میلیون نفر در شراط فقر

وزیر کار در این زمینه تاکید کرد: سعی ما بر این است که با فقر غذایی مقابله کنیم. تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر را در این رابطه شناسایی کرده ایم، علاوه بر این نظام شناسایی، با کمک مرکز آمار و سازمان های آماری دیگر تا حدود ۱۲ میلیون نفر را شناسایی کرده ایم.

ربیعی افزود: امروز دولت مبارزه با یکی از فقر هایی را که آرزوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود به جلو می برد، اما آن چیزی که نگران کننده است پیش بردن این مبارزه ها است؛ اگر این مبارزه همراه با نگرش عمیق و اصلاحات ساختاری نباشد با مشکل روبرو می شود.

با وجود اینکه دولت در مرحله اول کمک غذایی به خانوارهای کشور، تمامی گروه ها را شامل این طرح کرد و تقریبا همه توانستند از سبد کالایی مرحله اول بهره مند شوند، اما به دلیل آنچه که کمبود اعتبارات و ناتوانی در تامین منابع مرود نیاز ادامه طرح خوانده شد، طرح واگذاری سبدهای کالایی به تمامی خانوارها پس از یک مرحله اجرا متوقف شد.

هرچند نباید انتظار داشت که دولت برای تمامی خانوارهای کشور به صورت یکسان برخی حمایت ها مانند کمک های غذایی را در نظر بگیرد، اما همواره برخی گروه های اجتماعی هستند که معتقدند باید در لیست کمک های دولت قرار داشته باشند و کنار گذاشتن آنها تصمیم درستی نیست.

کارگران با جامعه ۱۲ میلیون نفری و البته خانوارهایی به استعداد بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، همواره طی سال جاری خواستار برنامه ریزی دولت برای ورود به لیست دریافت کنندگان بسته های غذایی بودند.

* توزیع بسته های جدید غذایی تا پایان سال

در اینباره نمایندگان کارگری کشور در چند مرحله برخی نامه نگاری ها را با وزیر کار برای طرح این مسئله در دولت انجام دادند، اما علی ربیعی وزیر کار می گوید هدف دولت کمک به گروه هایی است که در فقر غذایی به سر می برند و نرسیدن این نوع کمک ها برای آنها، می تواند آسیب هایی را به آنها وارد کند؛ از اینرو کارگران با وجود دریافت دستمزدهای پایین در چنین شرایطی قرار ندارند و دولت نمی تواند آنها را در لیست حمایت های غذایی قرار دهد.

اما نمایندگان کارگران با تاکید بر اینکه حداقل دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی و یا دریافت ماهیانه یک میلیون تومان نمی تواند تامین کننده معیشت خانوار کارگری کشور باشد، معتقدند کارگران شرایط معیشتی چندان مناسبی ندارند و دولت باید در تصمیم خود برای قرار دادن آنها در لیست حمایتی خود تجدیدنظر کند.

با این وجود، تاکنون چنین خواسته ای محقق نشده ولی دولت بدون اینکه از گروه خاصی با عنوان شغلی نام ببرد، اعلام کرده است تعداد دریافت کنندگان کمک های غذایی تا ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است. این تعداد در اولین مرحله ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر اعلام شده بود. همچنین وزیر کار در روزهای گذشته از افزایش تعداد فقرا به ۱۲ میلیون نفر خبر داد که جمعیتی بالغ بر ۱۵ درصد کل کشور را شامل می شود.

اما در تازه ترین تصمیمات جدید دولت که از سوی وزیر کار اعلام شده است، ربیعی از توزیع ۲ سبد دیگر کالایی به اقشار ضعیف تا پایان سال خبر داد. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال در دو نوبت دیگر ارائه سبد کالا به اقشار آسیب پذیر خواهیم داشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸ میلیون نفر تحت پوشش بسته‌ های امنیت غذایی قرار دارند که در این زمینه تا ۱۰ میلیون نفر ظرفیت وجود دارد؛ همچنین در سال آینده روند ارائه این بسته‌ های امنیت غذایی ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با تاکید بر موضوع اهتمام به محرومیت در جامعه گفت: گروه های اجتماعی مختلفی هستند که به چند دلیل از فرصت های برابر برای زندگی بهتر در جامعه محرومند.

ربیعی همچنین در خبر دیگری از تخصیص یکهزار میلیارد تومان به طور مستقیم برای اشتغال جوانان در بودجه سال آینده خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه نیز معلولان در اولویت هستند و همچنین برای سال آینده طرح سبد بیمه های اجتماعی متنوع را نیز در دست اقدام داریم تا اقشار بیشتری از ایرانیان از بیمه‌ های اجتماعی بهره مند شوند.
برچسب ها: سبد ، کالا ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار