سردار عبداللهی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

30 هزار میلیارد تومان سقف بودجه قرارگاه خاتم‌الانبیا در پروژه‌های سازندگی/ قرارگاه یار دولت/ نقش‌آفرینی در آزادراه تهران- شمال

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: پالایشگاه ساخت بنزین با 75 درصد پیشرفت کاری مراحل اجرایی خود را پشت سرگذاشته و می‌تواند روزانه 60 میلیون تن بنزین و مواد سوختنی تولید کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در نشست خبری که به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس این قرارگاه برگزار شد، اظهار داشت:  پالایشگاه ساخت بنزین با 75 درصد پیشرفت کاری مراحل اجرایی خود را پشت سرگذاشته و می‌تواند روزانه 60 میلیون تن بنزین و مواد سوختنی تولید کند.
 
وی افزود: نقش رسانه‌ها در فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی کمتر از نقش تیم اجرایی نیست و با توجه به وضعیت تحریم‌ها رسانه‌ها می‌توانند معرف سازندگی باشند.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: با توجه به پتانسیل‌های بالای این قرارگاه بر طبق اصل 147 قانون اساسی بر اساس مقتضیات هر زمان که نیاز بوده قرارگاه سازندگی خاتم وارد میدان شده است.  
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره سقف بودجه‌ای که قرارگاه توان انجام پروژه‌های سازندگی را دارد اظهار داشت: با توجه به تجهیزات و توانایی‌های این قرارگاه و پرسنلی که وجود دارد این آمادگی را داریم که تا سقف 30 هزار میلیارد تومان در پروژه‌های سازندگی نقش داشته باشیم.  
 
سردار عبداللهی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره رابطه سپاه پاسداران و دولت در بخش سازندگی افزود: قرارگاه بر اساس وظیفه‌ای که دارد یار دولت بوده و هیچ تفاوتی بین سه دولت گذشته و دولت فعلی وجود ندارد و می‌توانیم ارتباط بسیار خوبی داشته باشیم و ارتباط با دولت بسیار خوب بوده، لذا شاید کمبود بودجه‌ای وجود داشته باشد اما در مجموع رابطه قرارگاه با این دولت بسیار خوب است.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره نقش‌آفرینی این قرارگاه در آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: در دولت قبل توافق نامه‌ای بین قرارگاه و دولت به صورت مشارکتی انجام شده و اکنون نیز تا زمانی که دولت تصمیم بگیرد این کار انجام خواهد شد، البته به لحاظ مالی و زیست محیطی مشکلاتی وجود دارد، اما با ترک تشریفاتی که انجام شده می‌توان نقش‌آفرینی کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس قرارگاه بالغ بر 2هزار پروژه استانی نیز به پایان رسیده و فاز 15 و 16 پالایشگاه با مهندسی صددرصد ایرانی انجام شده و زمانی که شرکت‌های توتال و هیوندا کار را نیمه‌تمام رها کردند قرارگاه خاتم به میدان آمد و با نقش آفرینی 4 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز به شبکه اصلی تزریق و تریم 4 تزریق گاز هم هفته بعد ملحق می‌شود و این نشان از توانایی قرارگاه خاتم الانبیا دارد.
 
سردار عبداللهی با اشاره به ساخت 3 هزار و 700 زیرساخت ریلی و جاده‌ای تصریح کرد: آزاد راه حرم تا حرم از قم تا گرمسار به طول 156 کیلومتر که در آن هزار و صد دستگاه آبرو ساخته شده و 15 میلیون متر مکعب خاکبرداری صورت گرفت و یک نیم و میلیون تن آسفالت استفاده شد در هفته دولت این پروژه را افتتاح کنیم که از مزایای آن کوتاه کردن مسیر سواری و خودروهای سنگین و صرفه جویی در سوخت و کنترل آلایندگی است و باعث تسهیل عبور و مرور در مسیر حضرت معصومه و امام رضا(ع) می‌گردد و صرفه جویی 200 میلیارد تومانی را به همراه دارد.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: راه آهن چابهار زاهدان از کریدورهای با اهمیت بوده و در بحث بار و مسافر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خط ترانزیتی اینچه‌برون گرگان که از کریدورهای شمال به جنوب بوده ظرف کمتر از یک سال ساخته شده و ظرفیت باری سه تا 10 میلیون تن را دارد و ما 120 کیلیومتر ریل را در کمتر از یک سال به اتمام رساندیم که یک رکورد محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به 730 کیلومتر تونل مترویی که در خط هفت متروی تهران مشهد قم شیراز و تبریز توسط قرارگاه ساخته خواهد شد تصریح کرد: تونل آب‌بر طولانی‌ترین تونلی است که انجام شده و امکاناتی که این تونل در اختیار دارد بی‌نظیر و بی‌بدیل است و در بحث خطوط انتقال آب و گاز و نفت 9 هزار و 500 کیلومتر سازندگی داشتیم که بزرگترین این خطوط عسلویه به ایرانشهر به بزرگی 907کیلومتر است.
 
سردار عبداللهی با اشاره به ساخت خطوط انتقال آب 1400 تا 2000 در یازده استان و ساخت بزرگترین پروژه آب شیرین مردم قم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده تصریح کرد: این پروژه ها ظرف مدت دو سال زمانبندی انجام گردیده و در بحث سد سازی سدهای چرخه و گوتبند را داشتیم که مجموعا 21 میلیارد سد ساخته شده که 5.5 میلیارد متر مکعب آن مربوط به سد گتوند بوده که بزرگترین سد خاکی کشور می‌باشد.
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: در بحث پل و تقاطع 163 پل ساخته شده که پل صدر تک پایه از نظر ویژگی‌ها بی‌نظیر بوده که دارای 5.5 متر تونل زیرزمینی است که برای انتقال دکل‌ها و زیرساخت‌ها به کار برده شده بود و حدود ده هزار کیلومتر فیبر نوری را اجرا کردیم که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. 
 
وی با بیان ساخت کارخانه معدنی به صورت کاملا بومی توسط متخصصین قرارگاه تصریح کرد: توانستیم احیا، فولاد، تغلیظ، ذوب و پالایش را از صفر تا صد را خودمان بسازیم و کارخانه تغلیظ مس به زودی افتتاح می‌شود. 
 
سردار عبداللهی  در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که سردار سلامی گفته بود پالایشگاهی ساخته می‌شود که به اندازه کل کشور بنزین تولید می‌کند اظهار داشت: این پالایشگاه 75 درصد مرحله اجرایی و ساخت خود را پشت سر گذاشته و روزانه 60 میلیون لیتر مشتقات سوختی و بنزین تولید می‌کند. 
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به این که 135 هزار نیروی انسانی در قرارگاه خاتم الانبیا مشغول به کارند و درصد کمی از آن‌ها استخدام سپاه هستند اظهار داشت: 35 هزار مهندس فوق لیسانس و دکترا داریم و نگرانی در جهت اداره کشور وجود ندارد و حدود 13هزار ماشین آلات و تجهیزات در اختیار قرارگاه بوده دستگاه‌های دکل حفاری با پتانسیل عمقی 8 هزار متر از جمله آن می‌باشد که قرارگاه سازندگی از آن استفاده می‌کند و این قرارگاه موتور محرک سازندگی در کشور بوده و ما انحصارها را شکستیم و بسترها را برای داخل فراهم کرده و برای خارجی‌ها تنگ کردیم. 
 
وی گفت: ارتباط قرارگاه با دانشجویان و دانشگاه‌های صنعتی بسیار تنگاتنگ و خوب بوده و این‌ دانشجویان (در صورت جذب) دو سال به صورت عملی در کارگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند و تجربه خوبی کسب می‌کنند و امروزه قرارگاه بستری برای ایجاد و پرورش نیروها و مدیران ارشد کشور است. 
 
سردار عبداللهی با بیان اهمیت سرعت و کیفیت و دقت کار در قرارگاه سازندگی افزود: با توجه به این که 95 درصد قرارگاه را باید حقوق‌شان را پرداخت کنیم پس باید طرح‌ها درآمدزا باشند تا بتوانیم به خوبی در پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های محرومیت‌زدایی ایفای نقش کنیم و امروز ما در خدمات مهندسی وابستگی نداریم و بعضی از پروژه‌ها که به صورت ترک تشریفات واگذار می‌شود از جمله آزادراه حرم تا حرم که 40 درصد خود سرمایه گذاشتیم و 60 درصد وزارت راه و شهرسازی و آزادراه اراک و خرم‌آباد به همین شکل می‌توانیم ایفای نقش کنیم. 
 
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: از جمله برنامه‌های آتی قرارگاه در حوزه عمران و صنعت می‌توان به قطعه اول آزاد راه حرم تا حرم، کارخانه تغلیظ مس با ظرفیت 150 هزار تن، ساخت آزادراه کمربندی جنوب به طول 164 کیلومتر که از آبیک شروع شده و با عبور از فرودگاه امام آزاد راه تهران ساوه به چرم‌شهر متصل می‌شود از جمله این‌ها است. 
 
وی با اشاره به نقش قرارگاه سازندگی در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ما 36 سال است که تحریم هستیم و امروزه قرارگاه در بحث تحریم‌ها براساس منویات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی می‌کند و ما نمی‌گوییم که تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته اما باید تسلیم این تحریم‌ها نشویم و توانستیم با اقتدار و سرافرازی در مقابل تحریم‌ها بایستیم و از توانمندی داخل استفاده کنیم. 
 
سردار عبداللهی ادامه داد: اگر امروز بحث قیمت نفت مطرح گردیده و قیمت این ماده سوختی کاهش پیدا کرده می‌توان صنایع معدنی را جایگزین کرد و سقف قرارداد ما پروژه‌های صد تا صد و پنجاه میلیارد تومانی بوده و تا بتوانیم به پروژه‌های بزرگ ملی ورود کنیم و با توجه به ظرفیت بالای قرارگاه پیشنهادی شده تا شورای عالی سازندگی تشکیل شود تا بتوانیم به خوبی در جهت عمران و آبادانی شرکت کنیم و در این راستا طی جلساتی با معاون اول رئیس جمهور داشتیم طرح‌هایی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به بهره‌برداری می‌رسانیم و خروجی این پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است. 
 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پاسخ به سوالی درباره توسعه رابطه سازندگی با کشورهای خارجی گفت: پروژه‌هایی با عراق از جمله ساخت تصفیه خانه، خطوط انتقال گاز و توسعه حرم حضرت علی و حضرت زهرا را داشتیم که این از افتخارات قرارگاه بوده است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از بحث های مهم کشور ایجاد اشتغال بوده و اگر بستری را آماده کردیم و جوانان ما به میدان آمدند با ایجاد اشتغال، اعتیاد، ناامنی و فساد در کشور نخواهیم داشت و با مدیریت جهادی می‌توان در این عرصه گام برداشت و باید رسانه‌ها در انعکاس پروژه‌ها نقش‌آفرینی کرده و به رسالت خود عمل کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محترمی
۲۰:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۳
با سلام خدایا سپاه که موهبت خودت است هر روز به توفیقاتش بیفزا .خدایا رهبر عزیز را در پناهت محافظت بفرما .
آخرین اخبار