کاظم‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

راهبرد اشغال خزنده صهیونیست‌ها مصداق بارز جنایات جنگی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مصداق بارز جنایات جنگی است، اظهارداشت: در چند سال اخیر موقعیت فلسطین به سمت تشکیل دولت تحول پیدا کرده و 130 کشور دنیا از تشکیل این دولت حمایت می‌کنند.

"احمد کاظم‌زاده"در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با غیرقانونی اعلام کردن شهرک سازی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مخالفت با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بستگی به رویکرد فوقانی کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی دارد البته در سال‌های اخیر گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است.
 
وی در ادامه افزود: گزارش‌هایی عموما از طرف سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی تهیه و ارائه می‌شود، که بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی دلالت دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه شهرک‌سازی و یا راهبرد اشغال خزنده اسرائیل در اراضی اشغالی در سال 1967 طبق قطع‌نامه‌های 338 و 242 شورای امنیت سازمان ملل جزء اراضی اشغالی تعریف شده، گفت: این اراضی باید بدون قیدوشرط از سوی رژیم اشغالگر تخلیه شود و برای تشکیل دولت فلسطینی در اختیار مردمش قرار گیرد.  
 
کاظم‌زاده با بیان اینکه کنوانسیون‌های چهارم ژنو در خصوص حفظ بافت جغرافیایی و جمعیتی اراضی اشغالی بوده، بیان کرد: مطابق با اصول و قوانین بین‌المللی و طبق اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی اشغال رژیم صهیونیستی جزء جنایات جنگی محسوب می‌شود، در نتیجه قابل پیگرد قضایی در مراجع بین‌المللی است.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با شهرک سازی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مصداق بارز جنایات جنگی است و باید مراجع قضایی بین المللی پاسخی در رابطه با اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطین ارائه دهند. البته تاکنون رژیم اشغالگر تحت پیگرد قضایی بین‌المللی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای عدم جلوگیری از شهرک سازی رژیم صهیونیستی وجود دارد، تصریح کرد: استانداردهای دوگانه حاکم بر سازمان ملل و رفتار و عملکرد دولت‌های غربی بالاخص آمریکا تاکنون مانع از مقابله با اقدامات و در نظر گرفتن مجازات‌هایی علیه اسرائیل شده است.
 
کاظم‌زاده خلا‌ء‌های موجود در وضعیت دولت فلسطین را یکی دیگر از عوامل مهم در عدم جلوگیری از شهرک سازی رژیم صهیونیستی دانست، گفت: فلسطین تاکنون جایگاهش در  سطح بین‌المللی مشخص نبوده در نتیجه نمی‌توانست به عنوان یک دولت از حقوقی که برایش وجود دارد، استفاده کند، از این رو نمی‌توانست شکایتی علیه رژیم اشغالگر در مراجع بین‌المللی و دیوان دادگستری بین‌المللی انجام دهد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در چند سال اخیر موقعیت فلسطین به سمت تشکیل دولت تحول پیدا کرده و فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل انتخاب شده، البته در حال حاضر 130 کشور دنیا از تشکیل دولت فلسطینی حمایت می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه اکنون تشکیلات خودگردان در فلسطین امکان شکایت در مراجع بین‌المللی و دیوان لاهه را دارند، افزود: تاکنون تهدیدها و فشارهایی از طرف اسرائیل و آمریکا به ارتش خودگردان وارد شده و موجب شده نماینده بین‌المللی فلسطینی نتواند از این حق استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار