در نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه

قزاقستان حذف دلار از مبادلات با چین و روسیه را پیشنهاد کرد

قزاقستان به چین و روسیه پیشنهاد کرد تا دلار را از مبادلات خود کنار گذاشته و از پول‌های ملی برای مبادلات تجاری منطقه‌ای استفاده کنند و این اقدامات را در میان اعضای سازمان همکاری شانگهای نیز انجام دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هرالد تریبیون، قزاقستان به روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد داد تا این سازمان دلار را از مبادلات تجاری منطقه‌ای خود کنار بگذارد و در عوض از ارزهای ملی این کشورها استفاده کند.

کریم ماسیم‌اف نخست‌وزیر قزاقستان در نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت، ما فکر می کنیم که احتمال تغییر ارز مورد استفاده در توافقات دوجانبه به پول‌های ملی وجود دارد. ما پروسه‌های عملی در سطح دوجانبه ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند برای تمام کشورهای عضو این سازمان به کار گرفته شود.

این پروسه‌های دوجانبه در حال حاضر شامل توافقاتی است که چین را به قزاقستان و روسیه مرتبط می‌سازد.

ماسم‌اف همچنین بر اهمیت اجرای پروژه‌های مشترک که نشان‌دهنده تاثیر گذاری سازمان همکاری شانگهای باشد، تاکید کرد. این گروه شامل کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است.

وی خاطرنشان کرد، سازمان همکاری شانگهای باید سازوکاری برای تامین مالی زیرسا‌خت‌های منطقه‌ای که برای کریدور جدید تجاری و ترانزیتی پیشنهادی چین حیاتی است، ایجاد کند.

دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه نیز در این نشست گفت، سازمان همکاری شانگهای نیازمند ایجاد بانکی برای مدیریت تامین مالی طیف گسترده پروژه‌های منطقه‌ای است؛ چه پروژه‌های اقتصادی، چه تکنولوژی یا بشردوستانه.

لی کی چیانگ نخست‌وزیر چین نیز گفت، پکن نیز آماده است تا به منظور مقابله با رکود اقتصادی، کمک مالی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ارائه دهد.
برچسب ها: وبگردی ، شانگهای ، چین ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.