خبرخونه حقوقی/

ارسال حکم مرتضوی/ رهایی 8 زندانی از مجازات قصاص طی سال جاری / راز تبرئه پلیس آمریکا چیست؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله دریافت جایزه سالیانه حقوق بشر به وزیر کشورمان ، ابطال مصوبه مربوط به پرداخت بیمه جانبازان، نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی دموکراسی و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.
 
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازید.
 
پنجشنبه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

جایزه سالیانه حقوق بشر به وزیر بهداشت و درمان رسید  
 
هیات ارزیابی و داوری جایزه ویژه سالیانه حقوق بشر در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در بخش جایزه به بهترین تلاش‌های کارگزاران دولتی در یک سال گذشته، ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده برای تدوین اسناد مشخصی در زمینه حقوق شهروندی از سوی بخش‌های مختلف نهاد ریاست جمهوری و تلاش‌های قابل توجه برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان حفاظت از محیط زیست برای پیشبرد حقوق مردم در حوزه‌های تخصصی تابعه خود، نهایتا «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را حائز بالاترین امتیاز جهت کسب جایزه سالیانه حقوق بشر دانست. متن کامل خبر را اینجا ببینید.

 

تنظیم لایحه‌ جرم اسیدپاشی در قوه قضاییه و دولت/ تشدید مجازات‌ برای کاهش این جرم

با توجه به اینکه این روزها مقام‌های کشورمان در تلاش هستند که مسئله اسیدپاشی شفاف سازی شود، بنابراین معاومن حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در این رابطه گفت: شدید مجازات‌ها در کاهش جرم اسیدپاشی امری غیرقابل انکار است و می‌تواند نقش بازدارندگی قوانین را به نحو موثرتری بازگو کند.
 
"عبدالعلی میرکوهی" ادامه داد: بحث‌های مقدماتی پیرامون تشدید جرم اسیدپاشی در قوه قضاییه و دولت مطرح است، چرا که این جرم نیازمند شفاف‌سازی است. 


وی تصریح کرد: در حال حاضر قوه قضاییه و دولت  در صدد است به منظور  بررسی جرم اسیدپاشی و اینکه این جرم حکم محاربه یا افساد فی‌الارض را دارد یا خیر  لایحه‌ای را تهیه کند و آن را برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.
 
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: در اینکه جرم اسیدپاشی حکم محاربه، فساد فی‌الارض و ... اختلاف وجود دارد، اما تصمیم نهایی بر این است که در این زمینه لایحه‌ای ارائه شود تا در زمینه این جرم قوانین و مجازات‌ها روشن شود.


قضات با هوشیاری و بصیری مانع ورود افراد سودجو به دستگاه قضا شوند  
 
«غلامحسین اسماعیلی» صبح روز یکشنبه 23 آذر به طور سر زده از حوزه قضایی بخش لواسانات بازدید و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری به گفتگو پرداخت.
 
وی تصریح کرد: وظیفه ما ارتقاء مستمر این امیدواری مردم است و باید مواظب باشیم برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب و متجاوز به حقوق مردم و جامعه نتوانند از قوه قضائیه جهت رسیدن به اهداف شوم و پلید خود به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنند، همچنین لازم است قضات ما هوشیار بوده و با بصیرت و درایت خود مانع نفوذ این افراد به دستگاه قضا و استفاده ابزاری از عدلیه توسط آن‌ها شوند.

ابطال مصوبه مربوط به الزام «راه‌آهن شهری تهران» به پرداخت حق‌بیمه جانبازان  
 
هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شعبه ۱۳ تامین اجتماعی تهران روز یکشنبه 23 آذر مبنی بر الزام شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به پرداخت حق بیمه جانبازان را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

 
بر اساس گردش کار این پرونده شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره ۲۳۶۲۷۴ - ۱۸/ ۱۱/ ۱۳۹۰ شعبه ۱۳ تامین اجتماعی تهران را خواستار شد.


رهایی 8 زندانی از مجازات قصاص طی سال جاری


«حبیبی» دادستان عمومی و انقلاب ارومیه در مورد گذشت خانواده‌های مقتولان از اجرای حکم قصاص و تبعات انسانی این امر در جامعه گفت: خانواده‌های مقتولان و بستگان آن‌ها که در راه نجات اعدامی‌ها تلاش کردند در خاطره‌ها باقی می‌مانند و این اقدام قابل ستایش است و از نظر شرع اسلام امر بسیار پسندیده‌ای را انجام داده‌اند و نزد خداوند از اجر و پاداش بالایی برخوردار هستند.


وی در ادامه افزود: تلاش برای بخشش محکومان و گسترش فرهنگ گذشت و رافت از دیرباز در کشور اسلامی‌مان وجود داشته است که در سال‌های اخیر نیز خوشبختانه این مسئله گسترش چشمگیری یافته است. متن کامل را اینجا ببینید.


وکیل مهدی هاشمی: زمان جلسه بعدی دادگاه "مهدی هاشمی" مشخص نیست  

دادگاه مهدی هاشمی تا به حال 23 جلسه را به خود اختصاص داده، در حالی که وکیل وی گفته بود که جلسه بعدی وی بعد از اربعین اعلام می شود اما تکنون خبری نیست!

وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت: تشکیل و برگزاری دادگاه به عهده ما نیست و هنوز در ارتباط با زمان بعدی جلسه دادگاه به ما ابلاغی داده نشده است.
 
ارسال حکم انفصال دائم «سعید مرتضوی» از قضاوت به اجرای احکام

«سعید مرتضوی» پرونده‌های مختلفی در دستگاه قضا دارد یکی از این پرونده‌ها جنایت‌های کهریزک است که در رابطه با آن قاضی دادگاه حکم انفصال دائم وی از شغل قضاوت داده بود این در حالی است که سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران از ارسال حکم انفصال دائم سعید مرتضوی از قضاوت به اجرای احکام خبر داد.

"محسن افتخاری" گفت: اصل حکم سعید مرتضوی در ارتباط با  انفصال دائم وی از قضاوت تایید شده و برای اجرا به اجرای احکام ارسال شده است.

گفتنی است؛ آذرماه سال 91 بود که رسانه‌ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام‌های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی‌اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است. متن کامل را اینجا ببینید.

آمریکا به راحتی یک پلیس قاتل را تبرئه می‌کند/ نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی دموکراسی  

 
در سالروز وحدت میان حوزه و دانشگاه رئیس دستگاه قضا در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قضایی حضور یافت و گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که سقوط اخلاقی در آن بسیار دیده می‌شود، مثلا شخص جوانی را که تسلیم پلیس است می‌کشند و پلیس تبرئه می‌شود و هر روز شاهد کشته شدن یک سیاهپوست در آمریکا هستیم و باید گفت این چه قانونی است که در چنین وضعیتی پلیس را تبرئه می‌کند؟

آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان دانشکده قضایی گفت: مراسم اربعین پیام روشنی را به کشورهای استکباری داشته و پیام آن این است که اسلام و حب اهل بیت(ع) یک نیروی بی‌پایانی است که به مردم قدرت می‌بخشد. متن کامل را اینجا ببینید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار