راهبردهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

نهی از منکر زبانی جایز و واجب است / عمل به این فریضه در هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود

امر به معروف، یک مرحله گفتن و یک مرحله عمل دارد. مرحله عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده حکومت است و باید با اجازه حکومت انجام بگیرد و لاغیر، اما گفتن با زبان بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،  امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.  

با توجه به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

*گفتن به زبان بر همه واجب است

مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۶۸ در دیدار با جمع کثیری از اقشار مختلف مردم قم، سالروز قیام مردم قم بیان کردند‌؛ امر به معروف، یک مرحله گفتن و یک مرحله عمل دارد. مرحله عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده حکومت است و باید با اجازه حکومت انجام بگیرد و لاغیر، اما گفتن با زبان بر همه واجب است و همه باید آن را بدون ملاحظه انجام دهند.   
 
*نهی از منکر زبانی واجب و وظیفه همه مردم در همه شرایط  

البته این هیچ مجوز آن نیست که کسانی به بهانه اینکه اطمینانشان سلب شده قانون شکنی کنند. قانون شکنی جرم است، تخلف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هرچیزی که به نظر انسان منکر می‌آید، بدون اجازه حکومت خودش یک جرم است، مگر نهی از منکر زبانی که بار‌ها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه همه است و در هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار