اوحدی در نشست خبری اعلام کرد

ورود یک میلیون و 150 هزار زائر به کشور / پیش بینی حضور 3 میلیون زائر در اربعین 94

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تا این لحظه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی وارد کشور شده‌اند و امروز پایان فعالیت قرارگاه‌های اربعین در مرز شلمچه و چزابه را اعلام می‌کنیم.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگارانسعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری امروز با تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در ایام اربعین حسینی، گفت: بعد از اربعین سال گذشته با یک آسیب‌شناسی کلی ستاد دائمی اربعین تشکیل شد و سه موضوع مهم مصوبات آن جلسات اعلام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه 20 دستگاه در این ستاد حضور داشتند، بیان داشت: بر اساس آسیب شناسی سال گذشته سه موضوع ساماندهی و تسهیل سفر زائران، کشاندن جمعیت از نقطه صفر مرزی به شهرهای اصلی و حذف ایستایی زائر در مسیر رفت و برگشت از جمله این مصوبات بود.

اوحدی اظهار داشت: در اربعین امسال طی یک نهضت مردمی 67 تریلر حامل آب به مرزها اهدا و روزانه 80 تا 100 وعده غذایی در مرز مهران بین زائران توزیع شد.

وی همچنین ادامه داد: در طول مراسم اربعین امکانات اقامت 35 هزار زائر در مرز شلمچه ، 25 هزار در مرز چزابه و 35 هزار در مرز مهران فراهم شد و تمامی امکانات سپاه قرار گاه مرکزی و هلال احمر در اختیار زائران قرار گرفت.

*حذف هزینه خروجی برای زائران


رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه نشست خبری اعلام داشت: در طول این مدت هزینه خروجی و عوارض برای زائران اربعین در سه مرز مهران،‌ شلمچه و چزابه حذف شد و همچنین وضعیت پلیس گذرنامه در مبادی خروجی کشور 5 برابر شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی زائران تحت پوشش بیمه رایگان قرار داشتند، تصریح کرد: هلال احمر نیز تمامی زائران را تحت پوشش درمان رایگان قرار داد.

اوحدی همچنین اظهار داشت: 60 موکب با نام امام رضا(ع) در مسیر بین کربلا و نجف بر قرار بود و ظرفیت اسکان موقت 130 هزار زائردر کربلا مهیا شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ازدحام جمعیت در مرزها عنوان داشت: در ابتدای شروع راهپیمایی اربعین، سازمان حج و زیارت روزانه 45 هزار ویزا صادر می‌کرد اما با اعلام دولت عراق مبنی بر صدور ویزای یک دلاری در مرز جمعیت زائران به سمت مرز کشیده شد و از این رو شاهد ازدحام جمعیت در مرزها بودیم. البته سازمان حج و زیارت با هماهنگی‌های انجام شده جمعیت منتظر در روز اول اعلام صدور ویزای یک دلاری را به قرارگاه شهید باکری منتقل کرد.

*عبور 100 هزار اتباع خارجی از طریق مرزهای ایران

اوحدی در ادامه یاد آور شد: 100 هزار اتباع خارجی از جمله اتباع کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان و بنگلادش از طریق مرزهای ایران به کشور عراق سفر کردند و از تمام امکانات زائران ایرانی بهره مند بودند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ظرفیت مرزهای ایران روزانه عبور 25 هزار نفر بود اما در طول این مدت روزانه 350 هزار زائر از مرز خارج شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ظرف 15 روز یک میلیون و 500 هزار زائر به کشور عراق اعزام شدند بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و 150 هزار زائر از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شده‌اند همچنین 100 هزار زائر نیز از طریق مرزهای هوایی به کشور بازگشتند.

وی یادآور شد: 4 هزار و 500 دستگاه اتوبوس با تمرکز 70 درصد در مرز مهران برای بازگشت زائران از مرز فراهم شد همچنین امکانات حمل و نقل از نقطه صفر مرزی تا شهرها به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفت. 
 
*پارک  40 هزار خودرو در مرز مهران علت ترافیک روز اول بازگشت
 
اوحدی با اشاره به اینکه 40 هزار دستگاه خودرو در شهر 15 هزار نفری مهران پارک شده بود، بیان داشت: همین امر موجب شد تا زائران در روز بازگشت به مشکل برخورند از همین رو سپاه یک جاده خاکی از مرز احداث کرد تا مشکل به وجود آمده برای تردد اتوبوسهای حامل زائران برطرف شود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بعد از نماز مغرب امروز عملیات قرار گاه‌های شلمچه و چزابه پایان می‌رسد، اظهار داشت: قرار گاه حضرت امیرالمومنین(ع) در مهران تا فردا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در صورت وجود موج جمعیت این قرار گاه تا روز جمعه برقرار خواهد بود.
 
وی ادامه داد: با توجه به جمعیت مشتاق زائرین برای اعزام به کربلا در روز اربعین پیش بینی می شود در اربعین سال آینده 3 میلیون زائر به کربلای معلی اعزام شوند. 
 
وی یادآور شد: در حال حاضر مهمترین آسیبی که باید بر روی آن در اربعین سال آینده تمرکز کنیم توسعه و ایجاد زیر ساختها و بازگشایی گذرگاه‌های دیگر در مرزهاست. 
 
*45 کشته و زخمی در کربلا 
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در طول مراسم اربعین و به هنگام بازگشت زائران حدود 24 زائر کشته شدند که از این تعداد 8 تن در تصادفات به هنگام بازگشت فوت شدند و همچنین 21 تن نیز زخمی و مصدوم شدند.
 
اوحدی در پایان پیاده روی 20 میلیونی اربعین را حماسه‌ای بزرگ دانست و خاطر نشان کرد: بعد از حمله گروه‌های تروریستی داعش به عراق علی رغم همه پیش بینی هایی که عراق در این خصوص داشت پیاده روی عظیم اربعین پاسخ سنگینی  به داعش  و سیلی محکمی برای یاوه‌گویی های این گروهک تروریستی بوده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: زیارت ، حج ، اوحدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۸:۵۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۳
جناب آقای اوحدی لطفا یه فکری بحال زوار عاشق اباعبدالله (ع) بفرمایید تا اینقدر در صف خروج از مرز اذیت نشن. ما نزدیک به 12 ساعت در مرز شلمچه بین ازدحام جمعیت و شلوغی له شدیم، شما را به خدا قسم سال آینده مشکلات رو برطرف نمایید .متشکرم
آخرین اخبار