حاجی‌دلیگانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مجلس با پیشنهاد واریز 20 درصدی سهم نفت به صندوق توسعه ملی موافقت نخواهد کرد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده که هرساله باید درصدی به میزان واریزی از سهم فروش نفت به این صندوق اضافه شود این درحالی است که دولت پیشنهاد داده که به جای 32 درصد که بنا بوده به این صندوق واریز شود، تنها 20 درصد از آن واریز شود، که این امر با سیاست‌های کلی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، هم‌خوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در حالی دولت در لایحه بودجه سال آینده درخواست قطع واریز سه درصد سالانه درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی مطرح کرده است که تبصره‌های دیگر بودجه، این صندوق را به انجام 13 ماموریت مکلف می‌کند.

با توجه به اینکه صندوق توسعه ملی با واریز 20 درصد درآمدهای نفتی در سال 1390 شکل گرفته و قرار بر این بود تا سالانه سه درصد دیگر از این منابع به حساب آن واریز شود، در سال جاری با کاهش درآمدهای نفتی و تا حدودی خالی شدن دست دولت از چند ماه قبل، بحث عدم واریز منابع مازاد بر 20 درصد به صندوق توسعه ملی برای چند سال مطرح و دولت لایحه آن را به مجلس فرستاد که هنوز با آن موافقت نشده است.

این درحالی است که لایحه بودجه سال آینده با پیشنهاد واریز تنها 20 درصد منابع نفتی به صندوق به مجلس رفته تا در مورد آن تصمیم گیری شود. در عین حال که اگر قرار بود امسال هم به روال سابق پیش می‌رفت، باید 32 درصد منابع نفتی به اضافه دو درصد هم برای پرداخت آخرین قسط از عیدانه 2700 میلیاردی دولت دهم به صندوق تعلق می‌گرفت.

اما با وجود این، کاهش ماموریت‌های صندوق برای کمک به تولید و بخش خصوصی در چندین بند در تبصره پنج مورد تاکید قرار گرفته است.

"حسینعلی حاجی‌دلیگانی" نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در رابطه با پیشنهاد دولت برای واریز 20 درصدی سهم فروش نفت به صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نفعی است که از سهم فروش نفت برای نسل‌های آینده جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده که هرساله باید درصدی به میزان واریزی از سهم فروش نفت به این صندوق اضافه شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: امسال نیز به جهت کاهش قیمت نفت، دولت پیشنهاد داده که به جای 32 درصد که بنا بوده به این صندوق واریز شود، تنها 20 درصد از آن واریز شود، که این امر با سیاست‌های کلی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، هم‌خوانی ندارد.

حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: بنده بعید می‌دانم که این پیشنهاد دولت بتواند در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، نماینده ، صندوق ، توسعه ، ملی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار