حاتمی خبر داد

سهم وقف در درمان ، بیشتر از همه نهادهاست! / بازخوانی 500 هزار صفحه وقف نامه

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت :وقف در مقوله سلامت کشور ، بیش از بقیه نهادها و ارگان ها سهم ایفا می کند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی حاتمی ، معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه  با بیان اینکه جایگاه و اهمیت رسانه ها، امروز بر هیچ کس پوشیده نیست ، گفت :
هیچ فعالیتی امروزه به موفقیت دست پیدا نمی کند مگر اینکه از حمایت رسانه ها برخوردار باشد.

* فعالیت رسانه ای مردم را به سمت وقف ترغیب می کند

وی با بیان اینکه تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف نیز از این مقوله مستثنی نیست ، افزود : فعالیت های سازمان اوقاف اعم از اجرای امینانه نیات واقفان ، فرهنگ سازی سنت حسنه وقف در صورتی که بنا داریم منجر به جلب توجه مردم و تشویق آنان به ثبت وقف های جدید شود و قدمی جلوتر نسبت به گذشته بردارند قطعا باید از حمایت و ظرفیت رسانه ها برخوردار باشد .

حجت الاسلام حاتمی اضافه کرد : بدون کمک و همراهی رسانه ها قطعا سنت حسنه وقف در میان مردم نهادینه نخواهد شد و حتی هیچ ایده ای نیز به منصه ظهور نخواهد رسید.

* موفقیت در افزایش وقف های جدید با تبلیغات و اطلاع رسانی

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه تبلیغ و اطلاع رسانی را حوزه ای جدی و اثرگذار توصیف و تصریح کرد : رسانه ها در چند سال اخیر در هر عرصه فعالیت سازمان اوقاف وارد شدند و حضور جدی پیدا کردند ، آثار و برکات وقف در کشور بیشتر مشهود شد و منجر به ثبت وقف های جدید شد و مردم نیز حقوق وقف و موقوفات را بهتر پرداخت کردند.

* اوراق وقف ابزاری برای مشارکت مردم در سنت وقف

وی با اشاره به اینکه در زمینه اوراق وقف رسانه ها دو رویکرد را باید دنبال کنند ، افزود : ابتدا باید اصل موضوع وقف جمعی را در میان مردم مطرح کنند و به تبیین آن به عنوان مدلی برای مشارکت همه مردم با هرتوان مالی در سنت حسنه وقف بپردازند .

حجت الاسلام حاتمی اضافه کرد : دومین موضوع ؛ ارائه اطلاعات مورد نیاز به مردم در این خصوص و جلب حساسیت و انگیزه آنان نسبت به مشارکت در سنت حسنه وقف از مجرای وقف جمعی و خرید اوراق وقف است .

* عرضه اوراق وقف برای ارائه خدمات مطلوب به مردم

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف جمعی راهکاری برای ثبت وقف های جدید و در نهایت ابزاری برای ارائه خدمات اجتماعی مطلوب به جامعه است ، گفت : اگر با این دید رسانه ها به آن بپردازند و بطور مثال هم اکنون که ظرفیت اوراق وقف در بخش سلامت به کار گرفته شده است ، اهمیت مباحث سلامت و ثواب اخروی این عمل خیر به مردم ارائه شود ، موجب جلب توجه و نظر مردم می گردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نیاز امروز جامعه در چه بخش هایی است و نیات واقفان را به چه سمت و سویی باید سوق داد؟ تصریح کرد : نیاز امروز جامعه در حوزه خدمات اجتماعی است و در این زمینه است که می توان با ارائه پیوست فرهنگی ، سودهای فرهنگی همچون تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف را بدست آورد و همچنین مردم نیز در این زمینه ها بیشتر رغبت و توجه دارند زیرا اگر مرکز درمانی و یا خوابگاه دانشجویی وقف کنند ، ثمره آن را به چشم می بینند و نیاز جامعه را در این زمینه ها حس می کنند.

* خدمات اجتماعی مهمترین نیاز امروز جامعه

حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه ترویج وقف های با نیات خدمات اجتماعی کمک رسانه به دولت است ، گفت : مردم با ثبت این گونه وقف ها بخشی از بار خدمات اجتماعی را از دوش دولت بر می دارند و در زمینه ارائه این خدمات به دولت کمک می کنند.

* آغاز طرح تحول موقوفات درمانی در اوقاف

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح وضعیت موقوفات درمانی کشور اظهارداشت : هم اکنون براساس اطلاعات اولیه ، 500 مرکز درمانی وقفی و خیریه در کشور موجود است که از بیمارستان های بزرگی همچون ، بیمارستان رسول اکرم (ص)، بیمارستان فیروزآبادی ، بیمارستان نجمیه ، بیمارستان مهدیه ، بیمارستان نمازی شیراز و بیمارستان گودرز یزد تا مراکز درمانی کوچک و درمانگاهها و مراکز بهداشتی در حال ارائه خدمت هستند.

* وقف برخوردار از بیشترین سهم در خدمات درمانی

وی با بیان اینکه مراکز درمانی وقفی و خیریه در کشور خدمات متعددی ارائه می کنند ، افزود : معتقدم وقف در مقوله سلامت کشور ، بیش از بقیه نهادها و ارگان ها سهم ایفا می کند و اگر این مراکز درمانی وقفی و خیریه در کشور نبود ، ایران نیز مثل سایر کشورهای جهان سومی در حوزه بهداشت ، با مشکلات عدیده ای مواجه بود .

حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه بسیاری از خدمات حوزه بهداشت و درمان مرهون موقوفات است ، تصریح کرد: در زمینه آموزش های پزشکی نیز موقوفات سهیم هستند زیرا بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی و مجموعه های پژوهشی و تحقیقاتی این حوزه وقفی است.

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وجود این موقوفات درمانی ، وظیفه ساماندهی ، رسیدگی و به روز رسانی خدمات این مراکز را بیش از پیش یاد آور می شود ، تصریح کرد : مردم امروز سهم وقف را در مباحث سلامت و بهداشت بیشتر حس می کنند و در این راستا نیز ، طرح تحول موقوفات درمانی و رقبات وابسته آن در دستور کار سازمان قرار دارد که اقداماتی همچون ؛ بهره گیری از ظرفیت اوراق وقف ، انعقاد تفاهم نامه با سازمان نظام پزشکی ، تفاهم نامه با دانشگاه شهید بهشتی و انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه بنا داریم، نیازهای کشور در زمینه بهداشت و درمان را احصا کنیم و در اختیار خیران و واقفان قرار دهیم ، افزود : سازمان اوقاف هم اکنون چندین مجموعه و مرکز درمانی را در حال ساخت دارد که از آن جمله
می توان ؛ به مرکز همودیالیز در تهران با همکاری سازمان بهزیستی ، مرکز سلول درمانی و جامع ترین مرکز تحقیقاتی و بیمارستانی رویان در شرق تهران با همکاری شهرداری و موسسه رویان ، بیمارستانی برای بیماران روانی در غرب تهران و مرکز سوانح سوختگی در مرکز تهران نام برد.

حجت الاسلام حاتمی اضافه کرد : هم اکنون بسیاری از استاندارها ، نمایندگان ولی فقیه در استانها ، مدیران کل اوقاف استانها ، خیران و ... تقاضا دارند از محل وقف در زمینه احداث بیمارستان و یا تعمیر و بازسازی مراکز درمانی استانها اقدام شود.

* موقوفات درمانی شناسنامه دار می شوند

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول موقوفات درمانی ، تمامی موقوفات درمانی شناسایی خواهند شد ، بیان کرد : براین اساس تمامی موقوفات درمانی شناسنامه دار می شود و بر سر در ورودی آنها نیز نام موقوفه و واقف ثبت می شود ، تا خدمات وقف در حوزه سلامت بیشتر به مردم اطلاع رسانی شود و همچنین خدمات موجود و قابل ارائه در مراکز درمانی وقفی و خیریه نیز به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

* وقف پول جایز نیست

حجت الاسلام حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر جایز بودن وقف پول و سهام گفت : وقف پول براساس نظر اکثر فقها و مراجع تقلید جایز نیست و تنها حضرت آیت الله مکارم شیرازی آن را جایز می دانند که چندین بار هم اعلام کردند و در جلسه ای نیز که با مسئولان اوقاف خدمت ایشان بودیم ، این مطلب را اعلام کردند.

* وقف سهام جایز است

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه براساس نظر هیأت فقهی اوقاف و همچنین استفتائات صورت گرفته توسط این هیأت ، وقت سهام جایز است ، افزود : هم اکنون وقف سهام در کشور وجود دارد و انجام می شود که براساس نظر فقها و مراجع تقلید نیز جایز تلقی شده است.

* بازخوانی و احصا اطلاعات موقوفات مهمترین موفقیت

وی با اشاره به مهمترین موفقیت معاونت اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف در یکسال گذشته ، تصریح کرد : در یکسال اخیر یا در مجموع سه سال گذشته ، قدم های بسیاری در این معاونت در راستای اجرای دقیق و امینانه نیات واقفان و ایجاد زیرساخت های لازم برای این امر برداشته شد و بدین منظور ستاد نظارت بر حسن اجرای نیات واقفان تشکیل شد .

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به اینکه در این ستاد اطلاعات موقوفات کشور و نیات هر موقوفه به روز شد و 500 هزار صفحه اسناد وقفی بازخوانی شد ، افزود : در این راستا میلیون ها فیلد اطلاعاتی از اسناد موقوفات احصا شد که در طول تاریخ سازمان اوقاف بی نظیر است و این اطلاعات در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه وارد شد که این را می توان از موفقیت های مهم قلمداد کرد.

معاون اوقافی ، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد : ذیل این اقدام همچنین مراکز بایگانی اسناد وقفی در سازمان اوقاف ساماندهی شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: وقف ، سهم ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار