«شب معنوی» در هامبورگ + عکس

مراسم باشکوه «شب معنوی» با حضور بیش از 100 نفر از جوانان مسلمان آلمانی زبان از شهرهای مختلف آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ این همایش شامل برنامه های متنوع فرهنگی و عبادی از جمله : تلاوت قرآن، سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، قرائت ادعیه و نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی بود.

در اولین روز این همایش حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.



 ایشان با ابراز خرسندی از حضور پرشور جوانان در این مراسم معنوی، ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری هرچه بیشتر اینگونه مراسمهای معنوی و روحانی افزود: انسان نیازمند اینگونه فرصتها برای خلوت کردن و رسیدگی به خود است. اولین قدم در مباحث تربیتی، پرداختن به خود است. اینکه انسان بنشیند و فکر کند که برای رشد و کمال معنوی چه کارهایی باید انجام دهد. امیر مؤمنان علی(ع) می فرمایند: شخص باید اول به تربیت خودش بپردازد و تا انسان خودش را تربیت نکند، نمی تواند دیگران را تربیت کند. اگر انسان در خودِ واقعی اش تأمّل کند به این حقیقت دست می یابد که او از عالم معناست. انسان اگرچه دارای جسم و خواسته های جسمانی است؛ اما فطرتاً یک موجود آسمانی، ملکوتی و الهی است. لذا انسان باید همواره بکوشد خداگونه شود و صفاتی را که خدای متعال داراست، در خود محقق سازد. خدا حکیم است، انسان هم باید سعی کند از صفت حکمت برخوردار شود. خداوند دارای علم، رحمت، قدرت، بخشش و ... است، انسان هم باید بکوشد این صفات را در خود آراسته نماید.



وی ادامه داد: برای رسیدن به کمال باید هجرت کرد و مهم ترین هجرت، هجرت از گناه است. اگر خداوند را به عنوان دوست خویش انتخاب می کنیم، باید از گناه پرهیز نموده و آنچه را که خداوند دوست دارد، انجام دهیم. خداوند برای رسیدن به کمال برخی امکانات را در اختیار انسان قرار داده است. انسان هم باید در کسب روزی خود، خصوصا کسب روزی معنوی، سعی و تلاش کند. « فَابْتَغُوا عِندَ اللَّهِ الرِّ‌زْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُ‌وا لَهُ » روزی نزد خداست و باید آن را جستجو کرد.  برخی فکر می کنند منظور از طلب روزی، فقط روزی مادّی است؛ اما مهم ترین روزی آدمی، روزی معنوی است. روزی معنوی دعا، مناجات و عبادت است. روزی معنوی همین دور هم نشستن ها و در رابطه با خدا صحبت کردن هاست. وقتی روزی را از خدا گرفتیم، بعد باید بندگی کنیم و شکرگذار باشیم. شکرگذاری نعمت یعنی اینکه وقتی خداوند به انسان روزی و نعمتی را داد، از آن در جای درست خودش استفاده کنیم. انسان از نعمت چشم در جای خودش استفاده کند و هر چیزی را نبیند. از نعمت گوش درست استفاده کند و هر چیزی را نشنود. از نعمت تکلّم و سخن گفتن درست بهره برداری کند و هر سخنی را بر زبان نیاورد، سخنان حکمت آمیز بگوید و پاک زندگی کند. انسان باید همواره در جهت خوب زندگی کردن و خوب شدن تلاش کند و از خداوند بخواهد که به او توفیق پاک زندگی کردن بدهد و در این رابطه جدی باشد که فرمودند: « مَن طَلبَ وَ جدَّ، وَجد » اگر کسی بخواهد و کوشش کند، می یابد.



مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: «تربیت» یعنی اینکه انسان آن نعمتهایی را که خداوند به او داده است را بشناسد و به آنها جهت دهد و در مسیر رسیدن به مقصد و کمال استفاده نماید. مثلاً قدرت، اراده، عواطف و غریزه همه اینها باید در یک مسیر و آن هم قرب الهی جهت داده شود. بهترین نعمت برای انسان اینست که با خدا ارتباط برقرار کند و با خدا راز و نیاز کند و بدترین عذاب این است که از خدا دور شود.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود از شب معنوی به عنوان شب شناختِ مُنعم و نعمت یاد کرد و افزود: شب معنوی یعنی شب شناخت مُنعم و کسی­که به انسان نعمت داده است، شب معنوی یعنی شب شناخت نعمت و استفاده از نعمت ها در جای خودش. شب معنوی، شب به خود آمدن و ارتباط و اتصال به معبود و شب با خود آشتی کردن است. گاهی اوقات لازم است انسان از زندگی روزانه و اموراتی که معمولاً انسان را به خود مشغول می سازد، خارج شده و به خودش بپردازد. در رابطه با خویش مطالعه کند و خودش را بشناسد؛ چراکه آنکه خود را شناخت، خدا را هم خواهد شناخت. این خلوت نشینی ها برای اینست که انسان با خودش آشتی کند؛ اراده اش را قوی کند که فقط از خداوند تاثیرپذیر باشد و هرکس و هر چیزی نتواند در او اثرگذار باشد. انسان باید از خواب غفلت بیدار شود و بعد از بیدار شدن، برای تطهیر نفس قیام نماید. انسان وقتی که بیدار شد سعی می کند، مُنعم را بشناسد. باید نعمت­ها را بشناسیم و قدر بدانیم. نعمت قرآن، نعمت قلب پاک، نعمت امام زمان(عج) . باید موقعیت و جایگاه قلب و دل را بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا دل حرم خداست، هر چیزی را نباید وارد آن کرد. به تعبیر استاد بزرگوار، علامه حسن زاده آملی باید به واردات و صادرات دل توجه داشته باشیم و هرچیزی را به قلب و جان خود وارد نکیم، چه اینکه نباید هرآنچه که میل ماست از این دل صادر شود. این گونه مراسم معنوی و روحانی برای مدتی انسان را بیمه می کند. خوب است این­گونه برنامه­ها تکرار شود. در واقع این شب معنوی باید برنامه هر شب ما باشد. هر شب باید انس با خدا و قرآن داشته باشیم تا روز را با آرامش سپرس کنیم.

سخنران دیگر این همایش حجّت الاسلام انصاری، معاون فرهنگی مرکز اسلامی هامبورگ بودند. وی در بخشی از سخنان خود به مراتب ایمان اشاره نمود و با استناد به آیات قرآن کریم و بیان نمونه های قرآنی از اقوام گذشته به سختی بعضی از مراتب ایمان اشاره کرد و افزود: علت سختی بعضی از باورهای دینی، بخاطر دید دنیایی انسانها به آن باور است که اگر انسان با دید معنوی به این باورها نگاه کند، نه تنها سخت نیست بلکه لذت بخش نیز می باشد.
 
از دیگر سخنرانان این برنامه دکتر یاووس ازوگز بود که در مورد اهمیت توجه به معنویت در بین نسل جوان امروزی به سخنرانی پرداخت.

منبع:حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.