مراجعین به داروخانه‌ها مشتری نیستند

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه مراجعین به داروخانه‌ها مشتری نبوده و عمدتا بیمار هستند؛ اذعان داشت: نگاه به مراجعین داروخانه به دید مشتری کاملا اشتباه است و معمولا دریافت کننده خدمات هستند که در کنار این خدمات در بسیاری از مواقع عرضه دارو هم انجام می‌شود.

دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دقت و نظارت علمی به نسخ پزشکان، شرایط نگهداری دارو در داروخانه و تهیه دارو از مراکز مجاز توزیع کننده، از جمله خدماتی است که توسط داروسازان در نظام سلامت ارائه می‌شود؛ بیان داشت: عمده مراجعین به پزشکان معمولا با دستورات دارویی جهت ادامه درمان اقدام می‌کنند؛ لذا دارو درمانی بیمار به عنوان یک فرآیند تشخیص و درمانی معنی پیدا می‌کند و چه بسیار بیمارانی که قبل از مراجعه به پزشکان متخصص و مراکز و موسسات تشخیصی برای برطرف کردن علائم اولیه بیماری خود به داروخانه مراجعه می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه ساخت داروهای ترکیبی، توجه به مشکلات مراجعینی که جهت دریافت داروهای otc به داروخانه مراجعه می‌کنند و همچنین بسیاری از مسوولیت‌های دیگر در عرصه خدمات سرپایی تنها بخشی از خدماتی است که داروسازان به بیماران ارائه می‌دهند؛ افزود: توجه به شرایط خاص بیماران بستری و نظارت بر دارودرمانی آن‌ها بیانگر این مسوولیت حساس است که داروسازان تکمیل کننده چرخه درمان هستند

وی تصریح کرد: در اغلب موارد گزارش شده که بیمار بدلیل مشکلات اساسی و تهدید کننده برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه نموده و با دقت نظر داروساز عملا این تشخیص اولیه گذاشته شده که بیماری فرد مهم بوده و نیاز به پیگیری دارد و نباید بدون مراجعه به پزشک دارو مصرف کند. 

طبق گفته وی مسوولیت‌های داروسازان شاغل در بیمارستان‌ها و ناظربه ارائه خدمات دارویی بیماران بستری نشان دهنده وظیفه خطیر و پراهمیت مسوولین فنی داروخانه‌ها است. 

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه انواع و اقسام سردرد‌ها و بیماری‌های گوارشی و معمول که گذراست؛ علائم بسیاری از بیماری‌های خطرناک هم به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: داروساز شاغل در داروخانه با دقت نظر خود و تکرار مصرف داروی درخواستی بیمار متوجه مشکلات عمیق بیمار خواهد شد و گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که بسیاری از بیماران قبل از مراجعه به مراکز تخصصی و فوق تخصصی ابتدا به داروخانه مراجعه کرده و برای مشکل خود طلب دارو می‌کنند که با دقت نظر داروسازان به پزشک مربوطه ارجاع داده می‌شوند. 

به گفته جنیدی در برخی مواقع این راهنمایی‌ها نهایتا بدون عرضه دارو و بدون هیچ گونه منافع مادی انجام می‌شود که باز نشان دهنده این است که داروسازان در داروخانه به ارائه خدمت درمانی مشغول بوده و در جهت تکمیل روند درمانی بیمار و تکمیل زنجیره درمان موثر هستند. 

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به مسئولیت‌های واگذار شده از سوی قانونگذار به مسئولین فنی داروخانه‌ها گفت: با توجه به آیین نامه مصوب وزارت بهداشت و شرح وظایف مسوولین فنی داروخانه‌ها؛ ارائه خدمات دارویی به بیماران سرپایی و بستری نشان دهنده وظیفه خطیر و پراهمیت مسوولین فنی داروخانه هاست. 

 

انتهای خبر /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار