مشاور بارزانی:

خواهان حفظ روابط راهبردی خود با تهران هستیم/ ایران اولین کشوری است که به اقلیم کردستان برای مقابله با داعش کمک کرد

مشاور "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق بر اهمیت روابط راهبردی اربیل- تهران تاکید کرد و ایران را اولین کشوری دانست که به اقلیم کردستان برای مقابله با داعش کمک کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "ریبین رسول" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه الحدث درباره روابط اقلیم کردستان با ایران بیان داشت: ایران کشوری مهم در منطقه است و منافع سیاسی و اقتصادی خود را در عراق دارد و ما به این مسئله توجه داریم. ایران اولین کشوری بود که به اقلیم کردستان در توقف حملات داعش در ماه اوت گذشته کمک کرد و ما این مسئله را از یاد نمی بریم. ما با مقامات ایرانی درباره اوضاع عراق هماهنگی داریم و می خواهیم تهران نقش بیشتری در نزدیک شدن دیدگاه های اربیل و بغداد برای حل و فصل اختلافات باقی مانده داشته باشد. ما قرارداد راهبردی با ایران برای احداث خطوط لوله نفت و گاز برای صادرات انرژی اقلیم کردستان به بندر عباس داریم. ایران و اقلیم کردستان سه گذرگاه مرزی دارند و ما با تهران منافع اقتصادی و تجاری مشترکی داریم و ایران در اقلیم کردستان سرمایه گذاری کرده است. می خواهیم روابط خود را با ایران حفظ کنیم چرا که به حساسیت اوضاع عراق برای ایران واقف هستیم. عراق به لحاظ راهبردی اهمیت زیادی برای تهران دارد و ما می خواهیم روابط متوازنی با ایران، ترکیه و کشورهای غربی داشته باشیم و از منافع خود دفاع کنیم و به منافع دیگران در منطقه احترام می گذاریم.
مشاور مسعود بارزانی درباره روابط اقلیم کردستان با ترکیه بیان داشت: رابطه ما با ترکیه در ماه های گذشته متوازن نبوده است و از این کشور انتظار داشتیم در زمان حمله داعش به سنجار و نینوا به عراق کمک کند ولی کمک ترکیه در سطح انتظار ما نبوده است. 


وی درباره پیشروی نیروهای کردستان در کوه های سنجار علیه تروریست های داعش گفت: مناطق مرتبط به سنجار تنها مناطقی بود که در سیطره داعش قرار داشت و باید این اراضی از حضور نیروهای داعش آزاد می شد. همچنین تسلیحات آمریکایی و فرانسوی که وارد اقلیم کردستان شد در میان مبارزان در جبهه های نبرد توزیع شد و نیروهای پیشمرگه در استفاده از تسلیحات آلمانی آموزش دیدند. نیروهای پیشمرگه تلاش می کنند مین های جاسازی شده را در مناطق آزاد شده خنثی کنند و در نهایت به منطقه سنونه برسند که به لحاظ نظامی یک منطقه راهبردی است و در حال حاضر در سیطره داعش قرار دارد. نیروهای پیشمرگه تلاش می کنند با سیطره بر داعش بتوانند همه خطوط امدادی داعش را به منطقه سنجار قطع کنند.

وی درباره وضع کمک تسلیحاتی خارجی به اقلیم کردستان عراق گفت: این کمک ها در گذشته به صورت ارسال تسلیحات سبک و سنگین بوده است. ائتلاف پس از موفقیت نیروهای پیشمرگه در استفاده از تسلیحات سنگین به ویژه تانک ها، زرهپوش ها و خودروهای حامل نیروها به این نتیجه رسید این تسلیحات سنگین به نیروهای پیش مرگه کمک می کند تحرکات سریعی داشته باشند. در صورتی که این تسلیحات سنگین نبود نبردهای میدانی تا هفته ها به طول می انجامید ولی استفاده موثر از تسلیحات سنگین و توزیع آن در میادین نبرد به از بین رفتن سیطره داعش بر مناطق گسترده عراق کمک خواهد کرد. از تسلیحات سنگین وارداتی برای اولین بار در عملیات سنجار استفاده شده است و این تسلیحات در جبهه های کرکوک، سعدیه و جلولا وجود نداشته است بنابراین باید این تسلیحات به خوبی میان نیروها توزیع شود تا روحیه نیروهای پیشمرگه افزایش یابد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در صورت درخواست بغداد، نیروهای پیشمرگه در دیگر استان های عراق فعالیت داشته باشند، گفت: تا این لحظه اقلیم کردستان تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده و نبردهای میدانی محدود به مناطق این اقلیم است. حضور نیروهای پیشمرگه در دیگر استان های عراق مسئله حساسی است و باید هماهنگی بسیار خوبی میان اربیل و بغداد وجود داشته باشد. 

وی درباره روابط اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق گفت: با نخست وزیری حیدر العبادی در عراق، نشانه های مثبتی در توسعه روابط اربیل و بغداد شکل گرفته است و کردها می خواهند این روابط در همه سطوح تقویت شود. 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار