امیری خامکانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

کاهش قیمت جهانی نفت نوعی لجبازی سیاسی/ امروز زمان هنرنمایی دولت و مجلس است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت و مجلس باید بودجه را طوری تنظیم کنند که با حداقل وابستگی به نفت و پیش‌بینی کاهش بیش از این، کشور را در سال ۹۴ از این بحران عبور داده و اشتغال مردم نیز لطمه‌ای نبیند.

"حسین امیری خامکانی" در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به کاهش قیمت نفت و ورود آمریکا  به عرصه فروش نفت اظهار داشت: به نظر می‌رسد این اتفاق بیش از آنکه اقتصادی باشد نوعی لجبازی سیاسی از طرف بعضی اعضای اوپک است و آمریکا و عربستان سعی دارند کشوری مثل ایران را تحت فشار قرار دهند.  
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کارنامه ما در سال‌های گذشته بیانگر این مهم است که با وجود تحریم فروش نفت کشور را اداره کردیم، تأکید کرد: با فشار وارد شده کشور ما رفته‌رفته در شیوه‌های مدیریت خود می‌آموزد با تکیه کمتر به دلارهای نفتی کشور را اداره کند.  
 
امیری ادامه داد: سال ۹۴ دولت بودجه را با یک سوم وابستگی به نفت و با قیمت ۷۲ دلار به ازای هر بشکه بسته است، اما قیمت نفت فعلی از این مبلغ نیز کمتر شده است.  
 
وی تصریح کرد: امروز زمان هنرنمایی دولت و مجلس است، به این ترتیب که بودجه را طوری تنظیم کنند که با وجود حداقل وابستگی به نفت و پیش‌بینی کاهش بیش از این نیز ، ضمن اینکه کشور را در سال ۹۴ از  بحران عبور می‌دهند، اوضاع را به گونه‌ای مدیریت کنند که اشتغال مردم نیز لطمه‌ای نبیند. 

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: اداره کشور بدون نفت نیازمند درآمدهای غیر نفتی است، بخش عمده درآمدهای غیر نفتی نیز مالیات بر تولید است و از آنجا که نرخ مالیات را به سبب لطمه خوردن به تولید نمی‌توان افزایش داد، لذا باید پایه‌های مالیاتی را افزایش و از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.  
 
امیری با اشاره به اینکه در سایه رشد اقتصاد است که تولید  و درآمدهای غیر نفتی افزایش پیدا می‌کند، تأکید کرد: گذشته از رشد اقتصادی، تولید هم باید صادراتی شود، تولید صادراتی به معنی تولید رقابتی است و تولید رقابتی موفق به معنی تصاحب بازارهای جهانی است.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه نیازمند برخی حامل‌های انرژی مثل برق یا برخی محصولات هستند و تولید رقابتی می‌تواند بازارهای خوبی را در کشورهای همجوار برای کشورمان ایجاد کند، لذا این عرصه حساس، عرصه توانمندی دولت و مجلس است که بتوانند تهدید ایجاد شده را به فرصت مبدل کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار