تولید 19 هزار تن ماهی سردآبی؛

زمینه های پرورش ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از زمینه های مساعد و با تولید سالیانه بيش از 19 هزار و 500 تن، قطب پرورش و تولید ماهیان سردابی در کشور به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان با تولید سالیانه بيش از 19 هزار و 500 تن، قطب پرورش ماهیان سردابی يا آزادماهيان از گونه قزل آلاي رنگین کمانی، در کشور به شمار می آید، گفت: در حال حاضر حدود 407 مزرعه فعال پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

رستم غيبی افزود: براساس زير ساخت های آماده شده، توليد ماهي بيش از این میزان هم در چهارمحال و بختیاری امكانپذير است.

وی یادآور شد: امسال، برخی دلایل، مانع از توليد ماهي، بيش از این مقدار و حتی کاهش میزان تولید ماهی در استان شده است.

غیبی، یکی از اين دلايل را شيوع بيماري ویروسی فصلی vhs در سال گذشته و كنترل آن طی امسال دانست و گفت: شيوع و كنترل اين بيماري، توليد را حدود 35 تا 40 درصد كاهش داده است.

به گفته مدیرکل جهادكشاورزي استان چهارمحال و بختیاری؛ خشکیدگی و کم آبی ناشی از خشکسالی در اکثر مزارع از دیگر دلایل این امر است که به عنوان یک معضل مهم در این بخش، ساری و جاری است.

غیبی اضافه کرد: میزان برداشت سالانه ماهی از منابع آبی ( غیر پرورشی ) استان چهارمحال و بختیاری هم 127 تن از انواع ماهی کپور و آمور است.

مدير امور شيلات و آبزيان جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: در 2 تا 3 ماه گذشته بيش از 7 مزرعه پرورش ماهی در مجتمع های تبرك و نازي واقع در بخش بازفت شهرستان كوهرنگ، به دليل بيماري vhs تعطيل و پاك سازی شده و مجدداً آغاز به کار کرد.

پرویز منصوري افزود: در اين مزارع 2 ميليون و 400 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا رهاسازي شد كه ظرفيت توليد 600 تن ماهي را دارد.

معاون بهبود توليدات دامي جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به فراوری و بسته بندی 10 درصد ماهیان سردابی تولید شده در داخل استان، گفت: این عملیات شامل فریز کردن، انجماد، آماده طبخ، کنسرو و پودر ماهی داست که در 3 کارخانه فعال استان در قطب های صنعتی وردنجان، سامان 2 و فرخ شهر انجام می شود.

مهراب فرجی افزود: مجموع ظرفیت اسمی 3 کارخانه فعال بسته بندی و فراوری ماهی در چهارمحال و بختیاری، سالیانه 2 هزار تن است اما در حال حاضر سالیانه یکهزار تن گوشت ماهی در این استان فراوری و بسته بندی می شود.

کارشناس شیلات و آبزیان جهادكشاورزي چهارمحال و بختیاری همچنین از تولید 130 هزار قطعه ماهي زينتي در شش ماهه اول امسال در این استان خبر می دهد و می گوید: این ماهيان زينتي شامل انواع اسكار، گورامي، گوپي و گلدفيش است.

سید سبحان جزایری ابراز امیدواری کرد: میزان توليد ماهيان زينتي در پايان سال جاري در چهارمحال و بختیاری، بيش از پيش بيني انجام شده در برنامه پنجم باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم ماهی قزل آلا و خوراک ماهی را از جمله کالاهای صادراتی عمده این استان برشمرده و می گوید: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، هند، ارمنستان، مالزی و عربستان عمده هدف این صادرات است.

سید نعیم امامی همچنین در ادامه به فعالیت بزرگترین کارخانه خوراک آبزیان کشور با ظرفیت تولید 15 هزار تن در سال در شهرک صنعتی شهرکرد ( مرکز چهارمحال و بختیاری ) هم اشاره می کند و می افزاید: برای نخستین بار در کشور، یک محصول جدید شامل خوارک ماهی خاویاری در این واحد تولید می شود.

به گفته وی؛ این خوراک قبلاً از کشورهای اروپایی وارد کشور می شد ولی کیفیت محصول تولیدی کارخانه شهرکرد، برابر با کیفیت محصول اروپا و به ویژه فرانسه است.

نعیمی اضافه می کند: در مرحله آزمایشی، 270 تن از این خوراک تولید و روانه بازارهای مصرف در استان های خوزستان، گیلان، فارس، مازندران و قم شد که یک میلیون و 80 هزار دلار صرفه جویی ارزی داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری می گوید: امسال هفت نوع خوراک شامل تیلاپیا، سیبس، سیبریم، پت انیمالها، کپور، میگو و خاویار در این کارخانه تولید شده که به کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، گرجستان، ارمنستان و تاجکستان هم صادر می شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۵
باتشکر ازاین اظلاعات