ایوبی در جمع خبرنگاران:

اسکار مسئله سینمای ایران نیست / جشنواره فیلم کودک و نوجوان از فارابی گرفته می‌شود

ایوبی در حاشیه‌ی معارفه سرپرست جدید فارابی از تحولات این بنیاد، بودجه سازمان سینمایی و راه نیافتن دو فیلم ایرانی به اسکار گفت.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی امروز صبح در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم معارفه رمضانعلی حیدری‌ خلیلی سرپرست جدید بنیاد سینمایی فارابی گفت: فاصله گیری از سنت‌های قدیمی کاری  دشوار است و ایجاد تغییر در سینمای ایران هم سخت و دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: هر تغییری در سینمای ایران  معمولا با مقاومت بسیاری از افراد همراه بوده است؛ دیجیتال کردن سالن‌های سینمایی نیز در ابتدا مخالف داشت اما بعد سالن‌های سینما و لابراتوارها  تجهیزات‌شان را به روز کردند و در این زمینه موفق هم شدند.

ایوبی با اشاره به بودجه سینما عنوان کرد: متاسفانه سینمای ایران بودجه بسیار اندکی دارد و  در این میان تازه باید هزینه دستمزد کارمندان سازمان که بالغ بر 500 نفر هستند را هم پرداخت کنیم.

وی در خصوص تغییر مدیر بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: تغییر در این بنیاد نباید کارمندان آن را نگران کند. فارابی در حال حاضر 200 کارمند دارد و هیچکدام نباید از این تغییرات دچار نگرانی شوند.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: تغییرات در بنیاد سینمای فارابی به معنای جدا کردن بخش‌هایی است که دیگر در این بنیاد قابل استفاده نیستند تا فارابی کوچک شود، به عنوان مثال بخش تجهیزات بنیاد سینمایی فارابی با تاسیس موسسه "سینما شهر" کمرنگ شد و دیگر کارایی نداشت.

وی افزود: بنیادی مانند فارابی برای حمایت از تولید در سینمای کشور برنامه ریزی شده است و ما از روز اول مخالف این بودیم تا سینما فرهنگ در اختیار فارابی قرار گیرد.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص برگزاری جشنواره‌ها توسط بنیاد سینمایی فارابی گفت:  این بنیاد باید از تولید و اکران فیلم حمایتکند  و برگزاری جشنواره‌ها تنها مانع ایجاد تمرکز برای حمایت و تولید فیلم است.

ایوبیبا اشاره به فعالیت بنیاد فارابی طی یک سال گذشته عنوان کرد: اتفاقات رخ داده در تولید فیلم توسط فارابیرخواست من بود. من به شدت با صرف بودجه فارابی فقط برای یک 1 یا 2 فیلم مخالف بودم به همین دلیل امسال پیگیری زیادی برای چگونگی حمایت از تولیدات سینمایی را انجام دادم. به عنوان مثال تمام فیلمنامه های مطرح امسال را خواندم و پای همه فیلمنامه ها بودم و چگونگی مشارکت و حمایت از آنها را دنبال کردم.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: یکی از نکات امیدبخش در سال آینده این است که موتور سینما فعال و خوب در حال حرکت است؛ حتی من طی یک سال گذشته این خطر را پذیرفتم و دفترچه سیاست های سازمان سینمایی را منتشر کردم در حالیکه می دانستم با چنین کاری مورد قضاوت دیگران قرار می گیرم.

وی ادامه داد: برای سیاست گذاری در حوزه سینما کارگروه های بسیاری فعال شد و از مشورت اهالی سینما استفاده کردم اما در این میان برخی از سینماگران فکر می کنند که این برنامه ها بدون مشورت صورت گرفته است در حالی که این دوستان خود از برنامه های سینمایی بی خبر بودند و چون در مشورت‌ها شرکت نداشتند تصور می کنند که سیاست گذاری ها در سازمان سینمایی بدون مشورت انجام شده است.

ایوبی بیان کرد: قبل از اینکه مدیریت سازمان سینمایی را برعهده بگیرم مدیریت سینمای چند کشور مهم را بررسی کردم و درباره آن کتاب نوشتم معتقدم که زمان می گذرد و ما نمی توانیم رویدادها و اتفاقاتی که در پیش رو داریم را عقب بیندازیم و سینمای ایران برای موفقیت باید خود را با این تغییرات هماهنگ کند.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص ادامه یافتن فعالیت بخش بین الملل بنیاد فارابی با توجه به تغییرات عنوان کرد: در حال حاضر همه بخش های بین المللی و نهادهای مختلف سینمایی دارای کارشناسان متوسطی هستند که مهمترین کار آنها برگزاری بخش بین الملل جشنواره خودشان است؛بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی هنیز این گونه بود.

وی ادامه داد: زمانی تعریف از بخش بین الملل این بود که باید در جشنواره های خارجی نیز حضور فعال داشته باشداما بخش بین الملل سینمای ایران همچنان روند قدیمی خود را دنبال می کند و باید به روز شود. بارها گفته ام که بخش بین الملل سینمای ایران یک وزارتخانه کوچک و کارا است که باید همه مسائل در حوزه سینما را رصد کند و ارتباط خوبی با سینمای جهان داشته باشد در چنین شرایطی ما نیازمند کارشناسان برجسته ای در حوزه بین الملل هستیم.

ایوبی اظهار داشت: سینمای ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و ما باید از این ظرفیت ها برای ایجاد مناسبات با سینمای اروپا، آمریکا و حتی جامعه ایرانی که در دنیا حضور دارند، استفاده کنیم زیرا بهترین نوع برقراری ارتباط با دنیا فیلم و سینماست.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست گذاری های جدید بایدفعالیت های بنیاد سینمایی فارابی متمرکزشود. در تولید فیلم هر ماموریت دیگری که باعث لطمه زدن به این ماموریت می شود، به موسسات دیگر محول می شود. در واقع بنیاد فارابی به عنوان رصدخانه سینمای ایران باید مسئولیت رصد سینمای ایران در زمینه تولید را برعهده داشته باشند.

رئیس سینمایی در پایان با اشاره به عدم ورود دو فیلم نماینده ایران در اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان گفت: در انتخاب این فیلم‌ها برای هیات داوران احترام قائل بودیم ولی اینکه انتظار داشته باشیم که فیلم‌های ما در اسکار شرکت کند شاید توقع درستی نباشد، چراکه اسکار مسئله سینمای ایران نیست - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930929000586#sthash.0y7F4Cp2.dpuf
رئیس سینمایی در پایان با اشاره به عدم ورود دو فیلم نماینده ایران در اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان گفت: در انتخاب این فیلم‌ها برای هیات داوران احترام قائل بودیم ولی اینکه انتظار داشته باشیم که فیلم‌های ما در اسکار شرکت کند شاید توقع درستی نباشد، چراکه اسکار مسئله سینمای ایران نیست - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930929000586#sthash.0y7F4Cp2.dpufژخبر در حال تکمیل است...

ایوبی تصریح کرد: بخش تجهیزات، سینما فرهنگ و بخش بین الملل از جمله بخش هایی هستندکه از بنیاد سینمایی فارابی جدا می شوند. در این میان بخش هایی هم به این بنیاد اضافه می شوند که از آن جمله می توان به تولید فیلم‌های اول، خرید رایت فیلم‌ها برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اشاره کرد. برگزاری جشنواره‌های سینمایی از جمله جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز از فارابی گرفته می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اعمال تغییرات ناگهانی در بنیاد فارابی خاطرنشان کرد: معمولا ایجاد تغییرات در بین اهالی سینما اضطراب ایجاد می‌کند ولی به نظرم خیلی سریع اهالی سینما درمی‌یابند که برند فارابی در این تغییرات تضعیف نخواهد شد.

ایوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص بودجه سازمان سینمایی و اقتصاد صندوق بیمه بیکاری به اهالی سینما گفت: بنده در سال‌های قبل از ورود به عرصه سینما سیاست‌های فرهنگی را پیگیری می‌کردند و آرزو داشتم تا این صندوق هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا اهالی سینما در مدت زمان بیکاری خود به مشکل برنخورند. البته انجام این کار نیازمند یک اراده ملی است.

وی تاکید کرد: بودجه سینمای ایران امسال 106 میلیارد بوده است و 6 میلیارد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930929000586#sthash.0y7F4Cp2.dpufرئیس سازمان سینمایی با اشاره به اعمال تغییرات ناگهانی در بنیاد فارابی خاطرنشان کرد: معمولا ایجاد تغییرات در بین اهالی سینما اضطراب ایجاد می‌کند ولی به نظرم خیلی سریع اهالی سینما درمی‌یابند که برند فارابی در این تغییرات تضعیف نخواهد شد.
ایوبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص بودجه سازمان سینمایی و اقتصاد صندوق بیمه بیکاری به اهالی سینما گفت: بنده در سال‌های قبل از ورود به عرصه سینما سیاست‌های فرهنگی را پیگیری می‌کردند و آرزو داشتم تا این صندوق هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا اهالی سینما در مدت زمان بیکاری خود به مشکل برنخورند. البته انجام این کار نیازمند یک اراده ملی است.

وی بیان کرد: بودجه سینمای ایران امسال 106 میلیارد بوده است و 6 میلیارد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس سینمایی در پایان با اشاره به راه نیافتن دو فیلم نماینده ایران در اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان گفت: در انتخاب این فیلم‌ها برای هیات داوران احترام قائل بودیم ولی اینکه انتظار داشته باشیم که فیلم‌های ما در اسکار شرکت کند شاید توقع درستی نباشد، چرا که اسکار مسئله سینمای ایران نیست.


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار