پرندگان بهترین حسگرهای توفان

پژوهشگران آمریکایی پس از ماه‌ها ردیابی و بررسی عادات گونه‌ای از پرندگان آوازخوان در رشته کوه‌های آپالاچیان دریافتند که این پرندگان یک روز قبل از وقوع گردبادی لانه‌های خود را ترك كردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران آمریکایی پس از ماه‌ها ردیابی و بررسی عادات گونه‌ای از پرندگان آوازخوان در رشته کوه‌های آپالاچیان دریافتند که این پرندگان یک روز قبل از وقوع گردبادی قدرتمند که در آوریل ۲۰۱۴ منجر به کشته شدن ۳۵ نفر شد، این منطقه را ترک کرده بودند. 



این پرندگان پر طلایی (واربلر) یک روز قبل از رسیدن گردباد آشیانه خود را در این رشته کوه‌ها واقع در شرق ایالت تنسی، ترک کرده و با پرواز به سمت خلیج مکزیک مسافتی ۷۰۰ کیلومتری را طی کردند و به فاصله یک طوفان فردای آن روز واقع شد. 
 
هنری استربی، زیست شناس و سرپرست گروه پژوهشگران از دانشگاه برکلی می‌گوید که پرندگان احتمالا به دلیل توانایی شنیدن اصوات با فرکانس پایین می‌توانند این وقایع طبیعی را از پیش حس کنند. 
 
این پرندگان عموما زمستان‌ها را در آمریکای مرکزی و جنوبی سپری می‌کنند و سپس در تابستان به گریت لیکس و کوههای آپالاچیان برمی‌گردند و در همانجا آشیانه‌سازی و تولید مثل می‌کنند.



پژوهشگران دریافتند که هر پنج پرنده علامت گذاری شده، یک تا دو روز پیش از وقوع توفان سفری غیر منتظره را شروع کردند، و مجموعا با پیمودن مسافتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر، مجددا تا روز ۲ مه به آشیانه‌های خود بازگشتند.

به همین دلیل جاندارانی که قادر به شنیدن امواج مادون صوت هستند می‌توانند به مراتب زودتر از وقوع حوادث از آن با خبر شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.