در گفتگو با بازیگر و کارگردان "کاروان خورشید" مطرح شد؛

"فرهنگ": فوت "ارجمند" تاثیر جدی برکار ما گذاشت/ "فرجاد": با فوت "ارجمند" بار مسئولیت بازی در این نمایش برایم بیشتر شد

جلیل فرجاد و محمود فرهنگ بازیگر و کارگردان نمایش "کاروان خورشید" از نبود "انوشیروان ارجمند" و ادامه‌ روند اجرای نمایش "کاروان خورشید" گفتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، هنر تئاتر در گهواره مذهب رشد یافته و اولین نمایش‌های عمومی تاریخ مذهبی بوده‌اند.
 
در یونان باستان تمام نمایش‌های به اجرا درآمده سبقه‌ی تاریخی داشتند و آیین "سو و شون" در ایران باستان نیز نمایشی مذهبی در سوگ سیاوش بود.
 
سو و شون بعد از مسلمان شدن ایرانی‌ها و همراهی اکثریت آن‌ها به مذهب شیعه تبدیل به مراسمی به نام تعزیه شد که آن را در سوگ سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) برگزار می‌کردند.
 
شاید مدت‌هاست که قسمت‌ عمده‌ای از تئاتر دنیا از ریشه‌های مذهبی خودش فاصله گرفت اما نمایش "خورشید کاروان" با روی صحنه رفتنش توانست به یاد خیلی‌ها بیاورد که مایه و موضوعات مذهبی چقدر جای کار دارند و تا چه اندازه برای جذب مخاطب مفید هستند.
 
"کاروان خورشید" به کارگردانی محمود فرهنگ از نمایش‌های مذهبی و مناسبتی است که در ایام محرم و صفر در نقاط مختلف کشور اجرا می‌رود و حتی در خارج از کشور نیز شاهد اجراهای این نمایش بوده‌ایم.
 
در حال حاضر 24 سال از مدت اجرای این نمایش می‌گذرد و مرحوم "انوشیروان ارجمند" از بازیگران اصلی این نمایش بود که امسال را نتوانست در کنار این گروه باشد و جلیل فرجاد برای بازی در نقش "راهب نصرانی" انتخاب شد.
 
نمایش "کاروان خورشید" این روزها در برج میلاد بدون انوشیران ارجمند اجرا می‌شود به همین منظور گفتگویی را با "محمود فرهنگ" کارگردان و "جلیل فرجاد" بازیگر این نمایش داشتیم.
 
"محمود فرهنگ" کارگردان نمایش "خورشید کاروان" با عرض تسلیت به خانواده انوشیروان ارجمند در خصوص اجرای "خورشید کاروان" گفت: 24 سال است که این نمایش در ایران اجرا می‌شود و علاوه بر کشورهای داخلی، در خارج از کشور نیز در کشورهای اروپایی از جمله هلند، انگلیس و دبی اجرا شد و در حال حاضر نیز در تهران اجرا داریم.
 
وی با اشاره به معرفی بازیگر جایگزین انوشیروان ارجمند افزود: ‌در این نمایش نقش راهب نصرانی را بازی می‌کرد و بعد از این اتفاق جلیل فرجاد به جای این مرحوم بازی خواهد کرد.
 
کارگردان "کاروان خورشید" ادامه داد: همچنین تغییر دیگری نیز در ترکیب بازیگران این نمایش داریم و "انوش معظمی" در نقش حرمله جایگزین "فرهاد بشارتی" خواهد شد.
 
فرهنگ ادامه داد: فوت انوشیروان ارجمند تاثیر جدی به کار ما گذاشت،‌ اما این کاروان راهش ادامه دارد با اینکه ارجمند زودتر از بقیه به دیار باقی شتافت.
 
وی در خصوص ویژگی و رفتار اخلاقی ارجمند عنوان کرد: وی از منظم ترین هنرمند‌های کشور بود و همیشه یک ساعت و نیم قبل از گریم خود را برای کار آماده می‌کرد.
 
این کارگردان ادامه داد: زمانی که با داوود میرباقری برای کار در پروژه "مختارنامه" همکاری داشت، امکان حضور در این نمایش را پیدا نمی‌کرد، بنابراین قرار بود با برادر وی مذاکره کنیم اما خود وی به دلیل وابستگی که به کار داشت، توانست شرایط حضور را فراهم کند.
 
فرهنگ در خصوص داستان نمایش اظهار داشت: داستان در مورد اسرای کربلا است که از مسیر شام به کربلا در حال حرکتند و در مسیر شام در مکانی اطراق می‌کنند. در میان کاروان راهب نصرانی سر امام حسین (ع) را می‌بیند و با سر وی ارتباط برقرار می‌کند و این داستان تا صبح ادامه دارد.
 
وی در پایان گفت: این نمایش تنها در محرم و صفر اجرا می‌شود که تا کنون در ایران و خارج از کشورهای مختلف اجرا داشتیم.
 
همچنین "جلیل فرجاد" بازیگر نمایش "خورشید کاروان" در خصوص بازی خود و سابقه‌ی همکاری با مرحوم "انوشیروان ارجمند" گفت: 23 سال پیش سعادت همکاری با وی را در سریال "عیاران" داشتم و بعد از آن نیز در حوزه تئاتر همکاری‌های نزدیکی با هم داشتیم.
 
وی افزود: زمانی که برای اولین بار بازی در این نمایش به من پیشنهاد شد انوشیروان در پروژه "مختارنامه" بازی می‌کرد و حتی من از خود وی در مورد این اتفاق جویا شدم که او اعلام کرد که خودش من را پیشنهاد داده است.
 
وی تصریح کرد: 12 روز قبل از اجرا به گروه پیوستم و اولین اجرا در شهرستان به سختی گذشت و نگران این بودم که چقدر می‌توانم در اندازه‌ی ارجمند و باور پذیر بازی کنم.
 
این بازیگر عنوان کرد:‌ بزرگ ترین دغدغه‌ام اجرا در تهران بود که وی با دیدن بازی من نقاط ضعفم را مطرح کند، که بعد از دو روز اجرا وی در تهران در بیمارستان بستری شد اما هر روز به ملاقات وی می‌رفتم.
 
فرجاد بیان کرد: از زمانی که خبر فوت وی را شنیدم، بار مسئولیت من برای بازی در این نمایش بیشتر شد که آیا می‌توانم این مسئولیت را به خوبی اجرا کنم.
 
وی با اشاره به خصوصیات بارز ارجمند اظهار داشت: برخورد مهربانانه و احساس مسئولیت از جمله ویژگی‌های وی بود و در مورد کسی قضاوت و پیش داوری نمی‌کرد.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.