اوباما: اسرائيل هم به موثر بودن ديپلماسی با ايران اذعان کرد

رئیس جمهور آمریکا گفت اسرائیل به موثر بودن دیپلماسی با ایران اذعان کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ باراک اوباما در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان نخست وزیر اسرائیل را از جمله منتقدان خود خواند. اوباما گفت: منتقدان سیاست ما مثل کابینه نتانیاهو در اسرائیل اذعان دارند که طرح مشترک اقدام، توافق موقتی که سال گذشته با ایران به امضا رسید، موجب متوقف شدن پیشرفتهای هسته ای ایران شده است. 

رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه سی ان ان درباره شواهد تایید کننده پيشرفت نکردن برنامه هسته ای ايران، گفته است: نه تنها ما و آژانس بين المللی انرژی اتمی (پيشرفت نکردن برنامه هسته ای ايران) را تاييد می کنیم، بلکه منتقدان سياست خارجی ما مانند دولت بنيامين نتانياهو در اسرائيل، دستگاه اطلاعاتی آنها تاييد کرده است که برنامه هسته ای ايران طی مدت توافق موقت در ژنو پيشرفت نکرده است. 

باراک اوباما، از سياست خارجی دولت خود در قبال ايران، سوريه، روسيه و کوبا دفاع کرد و گفت: در بخش هايی از دستگاه سياست خارجی کسانی وجود دارند که طرفدار سياستی هستند که معتقد است ابتدا بايد شليک کرد و بعدا درباره آن فکر کرد. اما من با چنين رويکردی موافق نيستم.

رييس جمهور آمريکا در ادامه گفته است: ما در قبال کشورهايی که قوانين بين المللی نقض کرده و يا عليه منافع ملی ما عمل کرده اند، قاطع بوده ايم.

وی با اين حال تاکيد کرده است همچنان معتقد است از طريق ديپلماتيک می تواند مشکلات را حل کرد.

باراک اوباما گفته است: شما به عنوان نمونه به ايران نگاه کنيد، در طول يک سال و نيم گذشته، يعنی از زمان آغاز مذاکرات ما، اين نخستين يک سال و نيمی است که دريک دهه گذشته برنامه هسته ای ايران پيشرفت نکرده است. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفتگوی اختصاصی با سی ان ان، به نداشتن مدارک کافی علیه زندانیان در گوانتانامو اذعان کرد.
باراک اوباما گفت:من قصد دارم هر کاری را که می توانم برای بستن این زندان انجام دهم.زندانی بودن این افراد همچنان افراطیون در سراسر جهان را تحریک می کند. گوانتانامو برخلاف ارزش های ما است و همچنین هزینه آن برای ما بسیار گران است. ما میلیون ها دلار برای هر یک از افراد در آنجا هزینه کردیم. تعداد زندانیان را بطور قابل توجهی کاهش دادیم. کمتر از 150 نفر در این تاسیسات(زندان) هستند. ما قصد داریم افرادی را که تبرئه شدند،آزاد کنیم و یا به کشورهایی که آمادگی میزبانی آنها را دارند،انتقال دهیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: مطمئنا تعدادی هستند که جزء پرونده های سخت هستند زیرا ما می دانیم آنها کاری اشتباه انجام داده اند و همچنان خطرناک هستند اما ارائه مدارک بیشتر علیه آنها در دادگاه ماده سه (برگرفته از ماده سه قانون اساسی آمریکا ) سخت است و ما با این مسئله دست و پنجه نرم می کنیم اما باید این تاسیسات را ببندیم و من هر کاری را برای بستن آن انجام خواهم داد.

خبرنگار سی ان ان پرسید: با توجه به این که کره شمالی حملات سایبری انجام داده است،آیا شما در این مسیر(بازگرداندن آنها به کشور حامی تروریسم) قرار دارید؟

اوباما گفت:من منتظر بازبینی آنچه که شما می دانید و یافته هایی که وجود دارند،هستم.

خبرنگار پرسید برقراری روابط با کوبا زمانی که آنها همچنان در فهرست تروریسم قرار داشته باشند،سخت خواهد بود.آیا چنین نیست؟

رئیس جمهور آمریکا گفت:من نیز چنین فکر می کنم اما ما این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

اوباما درباره تنش های نژادی اخیر در آمریکا گفت: اختلاف های نژادی در جامعه آمریکا تازگی ندارد و آشکار شدن آنها سبب پیدا شدن راه حل ها می شود.




انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۳
آقای اوباما ، شما که قول داده بودی در سال های اول ریاست جمهوری این کار را انجام بدهی ف چرا تا به حال این سلاخ خانه را تعطیل نکرده ای .
گو انتانامو سلاخ خانه انسان ها در آمریکاست . آن وقت این ها مدعی رعایت حقوق بشر هستند و برای کشور ما گزارشگر ویژه تعیین می کنند .
خوب است همین احمد شهید دلقک را گزارشگر ویژه آمریکا تعیین کنند .
Germany
مجتبی از خرم اباد
۱۶:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۳
سال ها داره این حرف میزنه
آخرین اخبار