ادامه فعالیت شکنجه‌گاههای مخفی آمریکا در برخی از کشورهای اروپایی

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند آمریکا همچنان در اروپا زندانهای مخفی دارد اما اروپاییها از فاش کردن آنها خودداری می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "جروم هیوز" خبرنگار این شبکه در بروکسل گفت: نمایندگان پارلمان اروپا اعتراف کردند این اتحادیه در ارتکاب  اقدامات تروریستی با آمریکا همکاری کرده است به گونه ای که  نمایندگان پارلمان  اتحادیه اروپا در جلسه بررسی گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، به  این مسئله  اذعان کردند. 

در این گزارش اعلام شده است سیا در کشورهای اتحادیه اروپا مراکز مخفی شکنجه داشته است. 

 لهستان، رومانی و لیتوانی  از جمله کشورهایی بوده اند  که در آنجا پس از حملات یازده سپتامبر در بازجویی از مظنونان تروریسم و شکنجه مظنونان از روش هایی چون غرق مصنوعی، تزریق اجباری مواد غذایی و بستن افراد به دیوار استفاده شده است. 

پابلو ایگلسیاس یک عضو پارلمان اروپا گفت مشکل این است که شماری از اعضای فاشیست پارلمان اروپا از شکنجه حمایت می کنند. مشکل این است که آنها کت شلوار و کراوات به تن دارند و دیگران آنها را مردم سالار قلمداد می کنند. 

مشکل در همین مجلس است که برخی از اعضای آن با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره انتقال زندانیان به مراکز مخفی در اروپا همکاری کرده اند. 

جروم هیوز خبرنگار پرس تی وی گفت: آمریکا انتقال زندانیان را  انتقال مظنونان تروریست قلمداد می کند که بازداشت و محاکمه نشده اند اما در عوض ربوده شده و به یکی از زندانهای مخفی آمریکا منتقل شده اند. بسیاری از شهروندان اروپا نیز به  همین سرنوشت دچار شده اند. 

کلود مورس نماینده انگلیس در این خصوص  گفت ماجرا تمام نشده   بلکه آغاز شده است شماری از افرادی که به این مراکز منتقل شده اند شهروندان اتحادیه اروپا بوده اند. آنها در زندان های مخفی نگه داشته و شکنجه شده اند ما خواستار بازگرداندن آنها هستیم ، ما باید نماینده آنها باشیم. 

جروم هیوز گفت تحلیلگران می گویند اینکه ماموران مخفی آمریکا از مصونیت بین المللی برخوردارند یک اشتباه بزرگ است. 

آنا فن دنسکی تحلیلگر سیاسی در این باره تصریح کرد  توافقنامه های زیادی میان آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد و به ویژه در چارچوب ناتو این واقعا نگران کننده است زیرا تا زمانی که عاملان شکنجه  به دست عدالت سپرده نشوند؛ این جرایم ادامه خواهد یافت. 

جروم هیوز گفت در بیانیه ای که کمیسیون اروپا منتشر کرده ابراز نگرانی شده است همچنان یکصد و سی و شش زندانی در گوانتانامو به سر می برند و بسیاری از آنها حتی محاکمه نیز نشده اند. 

طرفداران حقوق بشر می گویند اتحادیه اروپا به عنوان نزدیک ترین متحد آمریکا همچنان به روی  نقض پیاپی قوانین بین المللی توسط واشنگتن چشمان خود را می بندد .

 کارشناسان امنیتی نیز می گویند به احتمال فراوان آمریکا همچنان زندانها و بازداشتگاههای مخفی در داخل اروپا دارد. 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار