حجت الاسلام رفیعی؛

پنج چیز که حفظ حرمتشان بر مسلمان واجب است

جوان ها سعی کنند ببینند کار هایشان در چه شرایطی مقبول واقع می شود و ضوابط و ملاک های پذیرش اعمال چیست زیرا گاهی انسان چشم باز می کند و می بیند در یک مسیر نادرست قرار گرفته و با سرعت پیش رفته است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، هشتمین شب مراسم عزاداری  دهه آخر ماه صفر در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و مداحی حاج محمود کریمی برگزار شد.گزیده سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به شرح زیر است:

* جوان ها سعی کنند ببینند کار هایشان در چه شرایطی مقبول واقع می شود چرا که گاهی انسان چشم باز می کند و می بیند در یک مسیر نادرست قرار گرفته و با سرعت پیش رفته است لذا بهتر است  ضوابط و ملاک های پذیرش اعمالمان را بشناسیم.

*در  آیات 103 و 104 سوره مبارکه کهف، قرآن کریم بدبخت ترین انسان ها را ین گونه معرفی کند که «ألّذینَ ضَلَّ سعیهُم فِی الحیوه الدّنیا و هم یحسبون أنَّهم یحسنونَ صُنعاً؛ کسانی که تلاش شان در دنیا ضایع می شود در حالی که گمان می کنند بهترین اعمال را دارند» چرا که ضوابط پذیرش اعمال را رعایت نکرده اند و امان از آن زمانی که انسان در یک مسیر نادرست قرار گیرد.

*شرایط اعتقادی، عبادی و اخلاقی از جمله شرایط پذیرش اعمال است که در جلسه گذشته به آن پرداخته شد؛ شرط اعتقادی یعنی باور انسان در انجام عمل درست باشد و باید دعا کنیم که اعمال مان با عقیده تمام شود؛ خیلی ها بوده اند که آخر عمر اعتقادات شان سست شده و بدانید امروز دزد عقیده زیاد است لذا خواندن دعا هایی نظیر دعای «ربّنا لا تزغ قلوبنا...» در قنوت نماز و دعای «رضیتُ باللهِ رَبّاً و بمحمّدِ نبیّاً ...» بعد از نماز برای حفظ اعتقادات توصیه شده است.

* شرط عبادی پذیرش اعمال،  شرط کلیدی است؛ این شرایط مانند آن دروسی هستند که در دانشگاه به عنوان دروس کلیدی دانشجویان مطرح هستند و قبولی یا عدم قبولی آن ها بر سایر دروس نیز تأثیر می گذارد که نمونه این شرایط پذیرفته شدن نماز است؛ چرا که قبل از هر چیز از نماز سوال می شود و قبولی آن باعث قبولی سایر اعمال خیر می شود پس باید نماز را با نظاط و توجه اقامه نمود.

* در روایات از غیبت، سوءظن، اصرار بر گناه و... به عنوان عوامل از بین برنده و حبط کننده اعمال یاد شده است.

* سه شرط اقتصادی، خانوادگی و سیاسی از دیگر شرایط پذیرش عمل بر اساس روایات است، از مهم ترین شرایط اقتصادی که برای پذیرش عمل مطرح شده است، حلال خواری است و این شرط تا اندازه ای مهم است که اگر کسی شهید هم شود، حق الناسی که بر گردنش باشد بخشیده نخواهد شد.

* تأثیر لقمه حرام خیلی زیاد است؛ ابوالأسعد دوئلی قاضی امیرالمومنین بود، پس از این که به شام آمد، معاویه مقداری پول و حلوای زعفرانی برای وی فرستاد اما وی نپذیرفت و حتی حلوا را از دهان دختر کوچکش بیرون کشید تا مبادا این لقمه محبت علی(ع) را در دل فرزندش تحت تأثیر قرار دهد.

* روایات زیادی در برقراری روابط نیکو در خانواده داریم و این مسأله آن قدر مهم است که شرط قبولی اعمال عنوان شده است؛  در روایت داریم که اگر زنی شوهرش را آزار دهد و یا مردی زنش را اذیت کند، خداوند عبادات او را قبول نمی کند.

*شرط سیاسی پذیرش اعمال نیز عبارت است از پذیرش ولایت امام معصوم و محبت ولی خدا و برائت از دشمنان ایشان.

* در زیارت جامعه کبیره، محبت اولیاء خدا عامل قبولی واجبات عنوان شده ؛ این دوستی و محبت هر اندازه باشد اثر دارد.

* امام صادق (ع) پنج چیز را برای خدا محترم دانستند که در نزد امت اسلام است و باید حرمت آن را نگه داشت؛ حرمت پیغمبرش(ص)، حرمت کتابش، حرمت بیتش، کعبه، حرمت اهل بیت پیامبر(ص) و حرمت مومن که کمتر به آن توجه کرده ایم.

* شرط اول در محبت اهل بیت(ع) به فرموده امام حسین(ع) این است که اهل بیت را به خاطر خدا دوست داشته باشیم؛ اگر این گونه باشد محب امام حسین(ع) صبح عاشورا نمازش را قضا نمی کند، نمی شود انسان محب امام حسین باشد و خمس ندهد یا به روزه ماه مبارک رمضان اهمیت ندهد.

* دومین شرط در محبت اهل بیت(ع) این است که صادقانه باشد و امیرمؤمنان علی(ع) اجر این محبت صادقانه را دیدن اهل بیت در آن زمانی که جان انسان به گلویش رسیده باشد عنوان کرده اند چرا که خیلی ها ادعای محبت داشتند و در غدیر با  امیرالمومنین بیعت کردند اما سپس صادق نبودن شان مشخص شد.

* جلو قرار دادن اهل بیت(ع) و جلو نیفتادن از آن ها  که درس سلمان در محبت اهل بیت است؛ شرط سوم در محبت اهل بیت(ع) است.

منبع:عقیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار