ماه ربیع الاول؛طلوعی که مژده مالکیت رضوان را می دهد

حوریان رضوانی با کوله باری پر از شکوفه‌های عرش الهی و ستارگان پرنور عالم الهی با بارش بارانی بهشتی زمین و آسمان را جنتی می‌کنند ،پیک الهی آمدنش را مژده می‌دهد، مبارک باد حلول ماه عرش الهی...؟!

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، آوای دلنشین زمزمه‌های جنتی گوشها را می‌نوازد، روزنه‌ای آکنده از الوان نور الهی چشمها را خیره می‌کند، عطر دل انگیز رضوان مشام را نوازش می‌دهد و آرامش زیبایی بر دلها به ارمغان می آورد.

طلوع دیگر از جنس روزنه‌ای الهی الطاف پروردگار عالمیان را جنتی می‌کند، گویی پس از گذر از کابوس ابلیس و طوفانی سهمگین اکنون در آغوش پروردگار بهشت را نظاره می‌کنیم.

پیک عرش الهی آمده و خبر و مژده جنت را در ازای گذر کابوس ابلیس و طوفان سهمگین شیاطین به عالمیان وعده می‌دهد.

فضا جنتی است و زبان ما در توصیف آن ناتوان است. او چه می‌خواهد در برابر جایگاه ماه ربیع بگوید...؟!

آری امروز طلوع ماه ربیع و جنت الهی است. مقدمش گرامی باد و این عید سعید بر عالمیان مبارک باد.

آنچه باید درباره ماه ربیع الاول بدانیم

شب اول ربیع الاول به نام شب لیلة المبیت مزین است. در این شب تاریخی رویداد مهم اسلام در سال سیزدهم بعثت رسول ا کرم (ص) از مکه به قصد هجرت به مدینه رخ داده است.

در این روز پیامبر (ص) از شهر خارج و در غار سور پنهان شد و امیر المومنین حضرت علی (ع) برای اغفال دشمنان فداکارانه در بستر آن حضرت (ص)  خوابید.

مشرکان قریش هنگامی که خانه رسول خدا (ص) را محاصره کرده بودند به گمان آنکه ایشان در بستر آرمیده است تا صبح منتظر ماندند و هنگام صبح با شمشیرهای برهنه به منزل پیامبر هجوم بردند تا آن حضرت را بکشند، امام علی(ع) را دیدند که از آن بستر برخواست ، به این ترتیب پیامبر گرامی در فرصتی مناسب خود را از چنگال مشرکان قریش نجات داد.

امام علی(ع) نیز با این فداکاری عشق، علاقه و برادری خود را نسبت به ایشان نشان داد، این درحالی بود که هر زمان کسی را که در آن بستر خوابیده بود به قتل برساند.

سال هجرت رسول خدا مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحولی عظیم در زمان اسلام روی داد.

در سحرگاه و هنگام صبح نخستین روز ماه ربیع الاول عده‌ای از مردم به نیت نوید مژده فرارسیدن این ماه و پایان دو ماه ماتم و اندوه محرم و صفر به مساجد می‌روند پس از خواندن نمازهای مخصوص حلول ماه ربیع الاول این روز بزرگ را جشن می‌گیرند و با پخش آجیل، شیرینی، نقل و شکلات به استقبال یکدیگر می‌روند.

روشن کردن شمع برای برآورده شدن حاجات در مساجد، شستشو و عطر‌افشانی مساجد از اعمال دیگر استقبال از ماه ربیع است.

به جا آوردن دعای رؤیت هلال ماه ربیع الاول ، خواندن سوره  حمد، نماز اول ماه، روزه گرفتن، به جا آوردن غسل دارای ثواب و فضیلت بسیار است.

مستحب است به شکرانه هجرت موفقیت آمیز رسول اکرم(ص) این روز را روزه بگیریم و صدقه، انفاق و احسان کنیم.

زیارت پیامبر اکرم (ص) در نخستین روز ماه ربیع الاول فضیلت و ثواب بسیار دارد.

هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه و تاریخ مبدأ اسلام ، ازدواج پیامبر اکرم و خدیجه (س) ، تخریب کعبه به دست یزید ملعون، وفات حضرت سکینه (س) ، شهادت امام حسن عسگری، آغاز امامت امام زمان (عج) ، کشته شدن عمر بن خطاب و عمر بن سعد، مرگ داوود بن علی حاکم مدینه، مرگ مالک بن انس، نخستین روز خلافت غاصبانه معاویه، افزوده شدن تعداد رکعات نماز، مرگ معتصم عباسی، مرگ احمد بن حنبل، مرگ یزید بن معاویه، مرگ موسی خلیفه عباسی خلیفه عباسی، جنگ بنی نظیر، ورود حضرت معصومه (س) به قم، ولادت پیامبر اکرم و امام جعفر صادق(ع)، جنگ دومة الجندل، صلح امام حسن(ع) از رویدادهای مهم ماه ربیع الاول است.گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار