المانیتور:

تغییر سیاست آمریکا در مواجهه با کوبا، اذعان کاخ سفید به ناکارآمدی سیاست تحریم‌‌هاست

المانیتور در مقاله ای مدعی شد ایران تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا را نشان از شکست سیاست تحریم‌های این کشور در قبال کوبا می‌‌داند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه المانیتور نوشت: مقام ها و رسانه های ایرانی بر این باورند تغییرات اخیر در سیاست های واشنگتن نمودی از این حقیقت است که تحریم ها در تغییر مواضع دولت کوبا  تاثیری نداشته اند. گرچه تفاوت های زیادی میان روابط تهران با واشنگتن  و هاوانا- واشنگتن وجود دارد ، ولی  دو کشور ایران و کوبا هردو تجربه وقوع انقلاب ، اخراج تمام اتباع آمریکایی و قطع نفوذ کاخ سفید از کشورهایشان  و تغییر در موازنه قدرت در مناطق خود  با وجود فشارهای زیاد اقتصادی را در کارنامه خود دارند. مقام های ایرانی  اعلام کردند تغییر سیاست آمریکا در مواجهه با کوبا ، قبول ناکارآمدی  سیاست تحریم ها از سوی کاخ سفید است. 

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد: مقاومت مردم و مسئولان  کوبا بر سر اصول و عقاید و آرمان های انقلابشان در طول نیم قرن گذشته نشان داد که سیاست انزوا و تحریم از سوی قدرتهای سلطه گر بر ضد اراده و پایداری دولت های  مستقل و مردم این کشورها ، بی تاثیر و ناکارآمد است. 

آیت الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران نیز به اذعان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد که تحریم های پنجاه ساله علیه کوبا، بجای هاوانا، واشنگتن را منزوی کرد. 

نویسنده با استناد به گزارش خبرگزاری فارس ادامه داد: تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا چهار نکته را یادآور می کند. نخست اینکه  سیاست  تحریم آمریکا بی تاثیر است و ایران به لحاظ داشتن منابع طبیعی ؛ موقعیت ژئوپلیتیک خود   و هویت برجسته خود قادر به مقاومت بیشتر از کوبا در برابرآمریکا دارد. مقاومت ابراز قدرتمندی است. تا جاییکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنانی تاکید کرد با وجود از سر گیری روابط دیپلماتیک میان کوبا و امریکا ، دشمنی و خصومت میان دو کشور همچنان پابرجاست. رئیس جمهور آمریکا خواهان فعالیت سفارت خانه های کشورش در کشورهایی است که مخالف افزایش نفوذ واشنگتن هستند. 

المانیتور ادامه می دهد: خطیب نماز جمعه قم نیز همراه با سایر مقام های ایرانی تاکید کرد تحریم های امریکا با اذعان مقام های آمریکایی ، بی ثاثیر هستند و آمریکا همانگونه است که آیت الله خمینی(ره) رهبر فقید ایران نیز اعلام کرده اند: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. 

خطیب نماز جمعه کاشان نیز گفت: رئیس جمهور آمریکا نخستین بار اشتباه دولت کشورش را پذیرفت و اذعان کرد نیم قرن تحریم علیه هاوانا اشتباه بوده است. وی اضافه کرد فیدل کاسترو رهبر کوبا به تنهایی در برابر استبداد و ظلم آمریکا در امریکای لاتین ایستادگی کرد و باعث شد تا سران کشورهای دیگر منطقه  نیز به بی تاثیری تحریم های آمریکا پی ببرند.                


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار