معاون بهداشتی وزارت بهداشت:

ایرانیان 3 برابر استاندارد نمک مصرف می‌کنند/مردم نمک دریا مصرف نکنند

دکتر سیاری با بیان اینکه مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند، گفت: این میزان 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 3 دی ماه در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک در جمع خبرنگاران گفت: میزان نمک مصرفی در ایران  10 تا 12 گرم در روز است که در مقایسه با استاندارد جهانی 2 تا 3 برابر است باید توجه داشت بیش از 50 درصد نمک دریافتی روزانه مردم ایران از طریق نان و پنیر است.

وی با بیان اینکه مواد غذایی همچون نان، پنیر، رب، سس و فست فودها مواد غذایی پر نمک در جامعه محسوب می‌شوند، افزود: رسالت ما این است که مخاطرات مصرف زیاد نمک را به مردم اطلاع دهیم و مردم بدانند که  کاهش مصرف نمک چه فواید مفیدی را برای‌ آنها دارد. آمارها نشان می دهد که در کشور 10 میلیون نفر که در رنج سنی 15 تا 64 سال هستند مبتلا به فشار خون هستند و 86 هزار و 500 نفر هر سال به طور میانگین به علت فشار خون فوت می‌کنند.

سیاری با اشاره به اینکه 50 درصد مردم هم از پرفشاری خون خود خبر ندارند، اظهار داشت: اجرای بسیج ملی کاهش مصرف نمک چند هدف را دنبال می‌کند اولین هدف این است که تولید کنندگان مواد غذایی روی محصولات خود برچسب مواد غذایی چاپ کنند و در کنار آن هم به مردم فرهنگ خواندن این برچسب ها آموزش داده شود، دومین هدف افزایش اطلاعات تغذیه‌ای مردم است به نحوی که مردم مصرف مواد غذایی پر نمک را کاهش دهند.

وی ادامه داد: جلب همکاری صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی با نمک کمتر، پایش نمک مواد غذایی و پایش مقدار مصرف نمک در مردم از جمله اهداف دیگر این برنامه است.

وی خاطر نشان کرد: افراد زیر 50 سال باید روزانه کمتر از 5 گرم و افراد بالای 50 سال باید روزانه 3 گرم نمک مصرف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تقلب در نمک‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بازار نمک‌هایی وجود دارند که خارج از استاندارد و با ناخالصی بالا تولید شده‌اند همچنین نمک‌هایی تحت عنوان نمک دریا  به وفور تبلیغ می‌شود که باید توجه داشت که این نمک‌ها ناخالصی بالایی دارند و افراد سودجو برای کسب درآمد با فروش این نوع نمک‌ها با سلامت مردم بازی می‌کنند مردم باید توجه کنند که نمکی که مصرف می کنند حتما علامت استاندارد و آرم سازمان و غذا و دارو را داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار