نظرسنجی ایلاف:

کاهش قیمت نفت در جهان «توطئه سیاسی» برای ضربه زدن به ایران است

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، اگر چه عوامل مختلفی در کاهش جهانی قیمت نفت نقش ایفا می کنند ، اما خوانندگان پایگاه خبری ایلاف با مشارکت در یک نظرسنجی دلیل اصلی کاهش قیمت نفت را «توطئه سیاسی» عنوان کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، قیمت جهانی نفت به طرز بی سابقه ای در سراشیبی سقوط افتاده است تا جایی که از نظر سیاسی و اقتصادی بروز این روند مشکوک به نظر می رسد چرا که تداوم آن می تواند تاثیرات منفی بر آینده اقتصاد بین الملل برجای بگذارد.

پایگاه خبری ایلاف با توجه به تداوم این روند در یک نظرسنجی هفتگی از خوانندگان خود پرسید دلیل فروپاشی قیمت نفت چیست؟ گزینه هایی که برای پاسخ تعیین شد دو گزینه دلایل اقتصادی و دلایل سیاسی بوده است که گزینه دوم از نگاه بیشتر خوانندگان و کاربران، اصلی ترین گزینه برای سقوط قیمت نفت شناخته شد.

در این نظرسنجی از مجموع 1999 رای 1700 نفر گزینه سیاسی را انتخاب کردند که 85 درصد مجموع رای دهندگان است.

در شرایطی خوانندگان ایلاف دلایل سیاسی را انتخاب کرده اند که علی النعیمی وزیر نفت عربستان روز یک شنبه کاهش قیمت نفت را به عواملی چون همکاری نکردن تولید کنندگان نفت  غیر عضو اوپک و طمع دلالان نفت در بازار جهانی دانست.

اما کارشناسان اعتقاد دیگری دارند آنان تکذیب علی النعیمی در باره نقش عربستان در کاهش قیمت نفت را پاسخ درستی نمی دانند و معتقدند او فقط خواست در برابر برخی اتهامات که این روزها از زبان بسیاری از مسئولان علیه عربستان شنیده می شود موضعگیری کند اما واقعیت این است که هدف عربستان ضربه زدن به ایران است. 

در هر حال آنانکه در نظرسنجی ایلاف شرکت کردند در مبحث اختلافات نفتی میان ایران و عربستان، دلایل مقامات ایرانی را پسندیدند.

85 درصدی که دلایل کاهش قیمت نفت را سیاسی خوانده اند هیچ دلیل قانع کننده ای برای شکست نشست اخیر اوپک پیدا نمی کنند و تنها دلیل شکست این نشست را اختلافات سیاسی می دانند.

از نگاه این افراد کاهش قیمت نفت، با هدف  فشار بر ایران به دلیل پیگیری برنامه هسته ای و فشار بر روسیه به دلیل پرونده اوکراین است که هر دو ، از پرونده های سیاسی به شمار می آیند. هدف واداشتن ایران به کاستن از نفوذ در سوریه و جهان عرب و واداشتن روسیه به ایفای نقش در اوکراین و برخی دیگر از مناطق جهان است.

تنها 15 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی ایلاف کاهش قیمت نفت را به دلایل اقتصادی مرتبط دانستند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار