قوانین مبارزه با قاچاق دارو بازدارنده نیست

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: باید مسئولان قوانین کیفری وضع کنند که برای قاچاقچیان، تجویزکنندگان و فروشندگان به اندازه کافی بازدارنده باشد و همچنین مبادی ورود به کشور را تحت کنترل در آورند.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه چگونه سیاست‌گذاران امر می‌توانند با پدیده قاچاق داروهای تقلبی مبارزه کنند اظهار داشت: باید مسئولان قوانین کیفری وضع کنند که برای قاچاقچیان، تجویزکنندگان و فروشندگان به اندازه کافی بازدارنده باشد و همچنین مبادی ورود به کشور را تحت کنترل در آورند.

دکتر فاطمی با تاکید بر اینکه باید بر محل‌های تجویز، توزیع و عرضه کنترل دائمی داشته باشند خاطرنشان کرد: متولیان نظام سلامت در کشور ما باید هماهنگی لازم را بین گمرکات، پلیس و سایر نهادهای نظارتی برقرار نمایند و فهرست داروهای رسمی ایران را متناسب با نیازهای جامعه پزشکی به روز کنند.

 به گفته عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران روند اخذ مجوز برای تولید و واردات دارو‌ها، مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سودمند و اثربخش باید تسهیل شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیشترین داروهای تقلبی به ترتیب رده بندی دارویی مربوط به ادراری، متفرقه، آنتی بیوتیک، اعصاب مرکزی، گوارشی و قلبی-عروقی است؛ افزود: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی داروهایی که به صورت عمدی واز روی فریب، به لحاظ هویت و منشأ دارای برچسب اشتباه هستند؛ داروی تقلبی نامیده می‌شوند.

فاطمی با بیان اینکه کیفیت این فراورده‌ها غیر قابل پیش بینی است، ادامه داد: بعضی از آن‌ها دارای مواد موثره به صورت صحیح، اما در بسته‌بندی‌های جعلی (تقلید از بسته‌بندی یک مارک تجاری معتبر) هستند، بعضی دیگر مواد تشکیل‌دهنده اشتباه دارند و یا گاهی بدون ماده موثره و یا با مواد موثره ناکارآمد (کمتر از ۸۰%) ارائه می‌شوند.

 عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه متولیان نظام سلامت باید با برنامه‌های آموزشی آگاهی لازم را در جامعه ایجاد کنند، اذعان داشت: با توجه به اینکه منشاء واردات بسیاری از داروهای قاچاق و تقلبی، کمبودهای دارویی در داخل کشور است، با اتخاذ راهکارهای جدید و مناسب (به عنوان مثال استفاده از فن‌آوری اطلاعات)، بر توزیع صحیح و عادلانه دارو در سراسر کشور نظارت داشته باشند و کمبودهای دارویی را به موقع برطرف نمایند.

وی همچنین به توجه و همکاری جامعه پزشکی در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: در صورتی که مصرف یک دارو را خارج از فهرست رسمی داروهای ایران برای یک بیمار ضروری می‌دانند او را به مراکز تک نسخه‌ای تدارک دارو (معرفی شده توسط مراکز اطلاع رسانی دارویی) راهنمایی کنند و پزشکان باید در نظر داشته باشند که فروش دارو و هر فرآورده مشابه (غذایی، بهداشتی و آرایشی و...) در داخل مطب ممنوع است.

به گفته دکتر فاطمی نیا در سال ۲۰۰۲ فقط در کشور چین ۱۹۲۰۰۰ نفر بر اثر مصرف داروی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند؛ و مصرف شربت استامینوفن که در داخل آن دیاتیلنگیکول بکار رفته بود، باعث مرگ بیش از ۵۰۰ بیمار که اکثر آن‌ها کودک بودند، در چند کشور از جمله هند، بنگلادش، هائیتی، نیجریه و آرژانتین شده است. وی افزود: در سال ۱۹۹۵ نیز ۲۵۰۰ نفر در کشور نیجریه در اثر دریافت واکسن مننژیت تقلبی فوت نمودند و اگر داروهای ضد مالاریا مرغوب بودند در آن صورت می‌شد از مرگ سالانه ۲۰۰ هزار نفر جلوگیری کرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، دارو ، مرگ ، تقلب ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار