کنسرتیوم نیوز:

نومحافظه‌‌کاران آمریکایی با بالابردن هزینه گشایش رابطه واشنگتن-هاوانا، اوباما را از امضای توافق با ایران می‌‌ترسانند

"آندرس کال"، روزنامه نگار کلمبیایی، در پایگاه اینترنتی کنسرتیوم نیوز می‌نویسد، نومحافظه کاران آمریکایی امیدوارند با بالابردن هزینه گشایش سیاسی در رابطه واشنگتن-هاوانا، اوباما را از امضای توافق نهایی با ایران بترسانند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی کنسرتیوم نیوز می نویسد، نومحافظه کاران واشنگتن به لغو تحریم های پنجاه ساله کوبا به دست باراک اوباما معترضند چون تا حدی آن را مقدمه به سرانجام رساندن گفتگوها با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور می‌دانند.

"الیوت آبرامز" از نومحافظه کاران کلیدی در ویکلی استاندارد  می نویسد: "فرض کنید یک سعودی، اماراتی، اردنی یا اسرائیلی هستید. مهمترین نگرانی شما در مساله امنیت ملی این روزها ایران است ؛ قدرت گرفتن ایران و گسترش نفوذ ایران از سوریه تا لبنان.  متحد اصلی شما در مقابل ایران در دهه های گذشته آمریکا بوده است. طبیعی است اگر نگران سیاست آمریکا باشید. حال تلویزیون را روشن می کنید و بیانیه درباره تغییر در سیاست آمریکا در کوبا را می‌شنوید."

درواقع نومحافظه کاران آمریکایی گشایش در رابطه آمریکا با کوبا را بخشی از تغییر جهت دیپلماتیک احتمالی واشنگتن به سوی توافق با رقبای قدیمی ارزیابی می‌‌کنند. 

کنسرتیوم نیوز می نویسد، از نظر اسرائیل و متحدان بالفعل عرب سنی اش در خلیج فارس رابطه با کوبا می تواند بدان معنی باشد که احتمالا آنها در مقابل ایران از کمک واشنگتن برخوردار نخواهند بود اما چه ابتکار اوباما در رابطه با کوبا اقدامی است یک باره (نه چندباره) که برای دور انداختن سیاستی برجای مانده از جنگ سرد صورت می گیرد یا راهی برای سنجش واکنش ها پیش از امضای توافق نهایی با تهران، همه چیز به واکنش عمومی و سیاسی به گشایش روابط با کوبا بستگی دارد.  اوبامای معمولاً محتاط به ندرت پیش از اندازه گیری دقیق همه واکنش ها دست به کار خواهد شد. 

در پایان این گزارش آمده است: اگر چه به پایان رسیدن انتخابات 2014 شاید اوباما را تا حدی از قید وبند ملاحظه کاری سیاسی آزاد کرده باشد، اما او هنوز حساب شده قدم بر می دارد و ژست سخت گیری در برابر حریفانی چون ولادیمیر پوتین را با دستی که به دوستی سوی رائول کاسترو دراز شده است در هم می‌آمیزد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار