هورمونی که هم در ایجاد و هم در نوع رفع کبد چرب مؤثر است

کبد چرب، عارضه‌ای است که در پی آن چربی در بافت کبدی تجمع پیدا کرده و در صورت عدم درمان، سیروز کبدی را در پی خواهد داشت. در این میان برخی هورمون‌های خاص در جلوگیری از ایجاد کبد چرب نقش دارند.

دکتر سیدمؤید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خانم‌ها پس از سنین یائسگی یعنی حدود 45 تا 50 سالگی بیشتر دچار کبد چرب می‌شوند که علت اصلی آن، کاهش سطح هورمون استروژن در این افراد است و به نظر می‌رسد این هورمون نقش حمایتی و حفاظتی در ابتلا به کبد چرب در خانم‌ها ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در بسیاری موارد هورمون‌درمانی و مصرف داروهای استروژن جایگزینی برای تأخیر زمان یائسگی خانم‌ها، می‌تواند از بروز کبد چرب ممانعت کند ولی این نکته بسیار حائز اهمیت است که مصرف بیشتر از حد معمول این هورمون‌ها می‌تواند مانند تیغ دولبه عمل کرده و سبب ایجاد کبد چرب شود.

دکتر علویان تأکید کرد: متأسفانه برخی ورزشکاران با مصرف هورمون‌ها، مکمل‌ها و پروتئین بیش از حد مجاز، دچار کبد چرب بسیار شدید و خطرناک می‌شوند که نقش اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم بسیار در جلوگیری از مصرف خودسرانه این گونه مکمل‌ها مؤثر است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار