داعش، «بر» و «برای» امریکا؛

رابطه داعش با آمریکا چیست؟

این اتفاق می تواند خارومیانه را به سمت سکولاریسم سوق دهد. همان سان که در اروپا جنگ های مذهبی مردم را متقاعد ساخت که به سمت غیردینی کردن سیاست پیش بروند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،برخی این فرضیه را مطرح می کنند که نوعی سیاست میلیتاریسم جدید از سوی امریکا پیگیری می شود که این امر با قدرت گرفتن مضاعف جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای و نیز شانس بیشتر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برای جمهوری خواهان، تشدید خواهد شد.

اینان بر این باورند که یکی از دلایل مهم تلاش جدید آمریکا برای بازگشت نظامی به صحنه های عراق و سوریه در چارچوب فشار جمهوریخواهان در داخل آمریکا بر اوباماست. استدلال اساسی این فشارها این است که خروج نظامی نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 سبب تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه شده است.

 این که فرضیه مزبور با واقعیت می خواند و اگر می خواند آیا آمریکا دیگر آن توان سابق خود برای نظامی گری های یکجانبه را دارد یا خیر، موضوع این یادداشت نیست. معهذا، آن چه مبرز و واضح  است این که:

  • امریکا در حال ساماندهی مجدد حضور نظامی بلندمدت خود در منطقه است. برای همین است که مدام تأکید می کند که روند مقابله با داعش نیازمند زمانی طولانی است.
  • روند جدید مداخلات نظامی آمریکا و هم پیمانانش در عراق و سوریه در چارچوب بازگشت مجدد به منطقه است.

برای این دو هدف راهبردی، راهکارهای ذیل در نظر گرفته شده است:

  • نهادینه سازی جنگ و خشونت در منطقه
  • وابسته کردن منطقه به تأمین امنیت از خارج

برای همین منظور، داعش با هدف گسترش تضادهای منطقه ای در بلندمدت مدیریت(نه نابود) خواهد شد؛ در مورد داعش به منزله یک ظرف آب کج برخورد کرده‌اند که نه اجازه می‌دهند آب بریزد و نه استقرار و  صلابت کامل پیدا کند.

برخی جنبه های جدید دخالت نظامی در سوریه و عراق از قرار زیر است:

  • تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش
  • محدودشدن دامنه مبارزه با داعش به انجام حملات هوایی و غیرمؤثر
  • ضربه به زیرساختهای سوریه به بهانه جنگ هوایی با داعش
  • تداوم حمایت برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از داعش در قالب سیاست های اعمالی،  علیرغم سیاست های اعلامی

* هدف غایی غرب

در پس راهبردهای غرب برای شعله ور نگه داشتن ناامنی در منطقه، اولاً صدور و فرافکنی ناامنی های خود به خارج و ثانیاً منحرف کردن بیداری اسلامی به عنوان جریانی ماهیتاً ضد غرب به جریانی مستأصل و درگیر در تضاد هویتی حاصل از تروریسم شایع و وسیع و جنگهای مذهبی است. این اتفاق می تواند – به زعم برخی تحلیلگران غربی- خارومیانه را به سمت سکولاریسم سوق دهد. همان سان که در اروپا جنگ های مذهبی- حتی بر سر مسائلی مانند این که کودک باید در موقع تولد غسل تعمید داده شود یا هنگام بلوغ و به اختیار خود- مردم را متقاعد ساخت که به سمت غیردینی کردن سیاست پیش بروند. هدف اخیرالذکر را می توان غایت القصوا و هدف غایی غرب خواند. در صورت سکولاریزه شدن منطقه، به خودی خود غرب بدون زحمت فاتح منطقه خواهد بود.

برچسب ها: وبگردی ، داعش ، آمریکا ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.