گاردین: تاچر در پی ساخت تسلیحات شیمیایی بود

بر اساس اسناد تازه افشا شده، دولت انگلیس در دوره "مارگارت تاتچر" نخست وزیر سابق این کشور به دنبال ساخت سلاح شیمیایی بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین، آخرین اسناد سرّی افشا شده دولت انگلیس نشان می‌دهد، این کشور در دوره نخست وزیری "مارگارت تاچر"  در پی ساخت سلاح شیمیایی بوده است.

گاردین در این خصوص نوشت، در دهه 1980، نخست‌وزیر انگلیس از سرگیری ساخت سلاح‌های شیمیایی را، مورد بررسی قرار داده است.

 بر اساس این مدارک که امروز سه شنبه توسط آرشیو ملی انگلیس افشا شد، دولت تاچر به دلیل ترس از حملات احتمالی شوروی ،که به عقیده آنان 300 هزار تُن سلاح‌های شیمیایی در اختیار داشته، تصمیم به از سرگیری ساخت سلاح‌های شیمیایی گرفتند.

تصویب پروتکل‌های ژنو در سال 1930 میلادی، استفاده از گازهای شیمیایی را در جنگ‌ها ممنوع می‌کرد، اما به ادعای انگلیس این پروتکل‌ها هیچ‌گونه ممنوعیتی برای ارتقا و توسعه این سلاح‌های کشتار جمعی قائل نشده بود.

در سال 1984 میلادی گزارشی به تاچر داده شد که  در  آن ذخایر سلاح‌های شیمیایی ناتو و تهدید شیمیایی علیه انگلیس بررسی شده و این نتیجه حاصل شد که ذخایر سلاح‌های شیمیایی نزدیک‌ترین هم‌پیمان انگلیس یعنی آمریکا باید خیلی کمتر و شاید معادل یک دهم ذخایر سلاح شیمیایی شوروی باشد، در پی این، انگلیس از امریکا درخواست کرد تجهیزات هسته‌ای خود را افزایش و به روز کند.

بر اساس این گزارش آن‌چه فرماندهان نظامی انگلیس در ان هم نظر بودند، قابلیت ساخت سلاح‌های شیمیایی برای آمادگی علیه هر حمله احتمالی بود.

این اسناد تصمیم نهایی را از زبان دستیار خصوصی تاچر به طور واضح بیان نکرده است اما "چارلز پاول" در نامه ای خصوصی به وزیر دفاع انگلیس دستور داد تجهیزات هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی باید در اختیار نیروهای خدماتی و نیروهای ویژه انگلیس و آلمان و ناتو قرار بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: گاردین ، تاچر ، سلاح ، شیمیائی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار