واژه تقلب را رسانه‌های خارجی 2 ماه قبل از انتخابات مطرح کردند + فیلم

"عباسعلی کدخدایی" حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه 8 دی ماه به بررسی زمینه‌های شکل‌گیری حماسه 9 دی پرداخت.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، "عباسعلی کدخدایی" حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه 8 دی ماه به بررسی زمینه‌های شکل‌گیری حماسه  9 دی پرداخت.



 نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات حاضر نبودند که به مسیر قانونی تمکین کنند

وی با بیان این که در انتخابات سال 88 تعداد گزارشات تخلف به 500 مورد هم نمی رسید،بیان داشت: نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات اصولاً حاضر نبودند که به مسیر قانونی تمکین کنند روز 26 خرداد شورای نگهبان از نامزدهای معترض دعوت به عمل آورد،ولی نمایندگان شان آمدند  و گفتند که مثلاً ما فلان نامزد یا شورای نگهبان را قبول نداریم در روز 30 خرداد هم از این افراد دعوت کردیم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه افزود: آقای رضایی هم معترض بود،وی اعتراضات خود را درباره برخی از استان ها مطرح کرد و البته با بازشماری آرای وی تغییر محسوسی در آن ایجاد نشد.

این حقوقدان تاکید کرد:شورای نگهبان براساس اصل 99 قانون اساسی موظف به نظارت در انتخابات است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که رهبر معظم انقلاب قانون مدارترین فرد است،ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب همواره بر این بود که حرکت در مسیر قانون باشد و اگر مسئله ای هم وجود دارد طبق قانون با آن رفتار شود.

اگر نامزدهای معترض دلسوز مردم بودند روش های دیگری را پیگیری می کردند

کدخدایی خاطرنشان کرد: به فرض اگر هم من مشکلی با شورای نگهبان و وزارت کشور دارم برای حل مشکل راه قانونی خودش وجود دارد؛ این که برای مردم ما مسجل شد که این افراد به دنبال ایجاد قانون نبوده و به دنبال آشوب هایی هستند که دشمنان نظام طراحی کرده اند؛به خیابان ها آمدند و حماسه 9 دی را پدید آوردند.

وی با بیان این که رسانه های خارجی واژه تقلب را یکی دو ماه قبل از انتخابات سال 88 مطرح کردند گفت: نماینده یکی از این نامزدهای معترض در روز 26 خرداد گفت که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته،ولی بعدا خود آن نامزد گفت که تقلب انجام شده است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه صحبت هایش افزود:فتنه سال 88 هزینه سیاسی،اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به نظام تحمیل کرد؛اگر این نامزدهای معترض دلسوز مردم بودند می توانستند روش های دیگری را پیگیری کنند.

قبل از انتخابات 88 کشورها از موضع برابر با نظام مراوده می کردند

این حقوقدان با اشاره به موقعیت ممتاز کشور قبل از انتخابات گفت: کشورها از موضع برابر با نظام مراوده می کردند.

کدخدایی با اشاره به اینکه باید به بررسی این مطلب قبل از فتنه 88 بپردازیم افزود: کشورهای غربی در هر گونه رابطه ای که داشتیم اقدام به بهانه جویی می کردند.

وی با اشاره به تشدید تحریم ها در این دوره پس از فتنه 88 خاطر نشان کرد: رویکرد کشورهای غربی و اروپایی در قبال ایران تغییر یافت به طوری که کارشناسان روابط بین الملل و کسانی که در صحنه حضور داشتند می توانند به خوبی ترسیم کنند که چه وضعیت نابهنگامی را پیدا کرده بودیم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان این که غیرقابل جبران است که دوباره به نقطه قوت برسیم،اظهار داشت: هزینه ها غیرقابل جبران است به طوری که نمی توانیم آن ها را تقویم ریالی کنیم.

بعد از انتخابات وضعیت جامعه و معیشت مردم بهم ریخت

این حقوقدان با اشاره به این که فضای معیشتی کشور به هم ریخته بود،افزود:در هر انتخاباتی وضعیت اقتصاد در حال انتظار قرار می گیرد تا وضعیت انتخابات مشخص شود.

کدخدایی با اشاره به این که این وضعیت انتظار یکی دو ماه قبل و بعد از انتخابات اتفاق می افتد،گفت:در فتنه 88 آیا اقتصاد ما رو به صعود بود یا این که نزول کرد؟.

وی با اشاره به این که وضعیت جامعه و معیشت مردم به هم ریخت،خاطر نشان کرد: فضای اجتماعی جامعه ناآرام شد به طوری که مردم نگران بودند.

معادل ریالی هزینه های آن دوران را نمی توانیم حساب کنیم

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان اینکه آرامش روانی مردم در آن دوران به هم ریخته بود افزود: ما هیچ وقت نمی توانیم معادل ریالی هزینه های آن دوران را تقویم ریالی کنیم.

این حقوقدان افزود: چه کسانی باید پاسخگوی هزینه های عمده ای باشند که به نظام و مردم کشور وارد شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: فیلم ، دانلود ، کدخدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار