گلوبال ریسرچ:

تبانی آمریکا و عربستان سعودی برای کاهش بهای نفت

واشنگتن با کمک متحد خود عربستان سعودی در تلاش برای کاهش بهای نفت با عرضه بیش از حد این محصول به بازار است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم مایک ویتنی تحت این عنوان که «آیا آمریکا و عربستان سعودی برای کاهش بهای نفت توطئه کرده اند» نوشت: علی النعیمی وزیر نفت عربستان اعلام کرد حدس و گمان ها درباره سیاست نفتی این کشور نادرست است و عربستان به دنبال سیاسی کردن مسئله نفت نیست.
 
سهیل بن محمد المزروعی وزیر نفت امارات عربی متحده گفت هیچ توطئه ای در کار نیست و قرار نیست هیچ کشوری هدف قرار داده شود. نوسان از ویژگی های بازار است.
 
در همین حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد بهای نفت رو به کاهش گذاشته است. سخنان زیادی درباره علل این کاهش مطرح می شود. آیا کاهش بهای نفت می تواند نتیجه توافق آمریکا و عربستان سعودی برای مجازات ایران و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد روسیه و ونزوئلا باشد؟ ممکن است این چنین باشد.
 
حال این سوال مطرح می شود که آیا کاهش بهای نفت بخشی از برنامه آمریکا و عربستان سعودی برای آسیب زدن به اقتصاد روسیه ، ایران و ونزوئلاست؟ به نظر می رسد نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز با این مسئله هم عقیده باشد.
 
وی در مصاحبه اخبر خود با خبرگزاری رویترز اعلام کرد گمان می رود آمریکا و عربستان سعودی برای ضربه زدن به روسیه بهای نفت را کاهش داده اند. اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی در تایید سخنان مادورو می گوید : آمریکا به منظور ضربه زدن به اقتصاد ونزوئلا و روسیه اقدام به کاهش بهای نفت کرده است . کشورها باید در مقابل این توطئه های سیاسی و اقتصادی با یکدیگر متحد شوند.
 
حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز همین سخنان را با اندکی تفاوت مطرح و اعلام کرد: علت اصلی کاهش بهای نفت توطئه سیاسی برخی کشورها علیه منافع منطقه و جهان اسلام است. ایران و ملت های منطقه چنین خیانتی را به منافع جهان اسلام فراموش نخواهند کرد.
 
آیا آمریکا و عربستان سعودی توطئه کرده اند؟ ایا این همان چیزی است که حقیقتا موجب کاهش بهای نفت شده است؟

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی بارها نقش این کشور را در توطئه کاهش بهای نفت رد کرده است. وی می گوید کاهش بهای نفت نتیجه عدم همکاری اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت ، اوپک ،  اطلاع رسانی غلط و زیاده خواهی معامله گران است.
به بیان دیگر ، هر کشوری جزء عربستان که از دیرباز با کنترل تولید ، بهای نفت را بالا نگه داشته است در این زمینه مقصر است.

این مسئله عجیب به نظر می رسد به ویژه آنکه عربستان اعلام کرده است حتی اگر بهای نفت از بیست دلار هم کمتر شود تولید خود را کاهش نخواهد داد.

حال این سوال مطرح می شود چرا عربستان در اقدامی ناگهانی چنین تصمیمی را گرفته است؟ آیا این کشور تمایلی برای افزایش درامدزایی ندارد؟ چرا علی النعیمی به کاهش بهای نفت که کاهش شاخص سهام را در بازار منطقه به دنبال خواهد داشت ، کسری بودجه عربستان را به طور بی سابقه به پنج درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رساند و موجب افزایش بی ثباتی مالی خواهد شد علاقه مند است؟

لاری الیوت مقاله نویس روزنامه گاردین بر این باور است که آمریکا و عربستان سعودی برای کاهش بهای نفت تبانی کرده اند.

وی به نشست ماه سپتامبر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ملک عبدالله پادشاه عربستان اشاره می کند که در آن دو طرف در زمینه افزایش تولید با هدف ضربه زدن به ایران و روسیه توافق کردند.

وی در مقاله خود می نویسد : واشنگتن با کمک متحد خود عربستان سعودی در تلاش برای کاهش بهای نفت با عرضه بیش از حد این محصول به بازار است.

جان کری ماه سپتامبر قراردادی با پادشاه عربستان منعقد کرد که در چارچوب آن سعودی ها نفت را با قیمت زیر بازار نفت به فروش خواهند رساند. این قرارداد می تواند به توجیه علت کاهش بهای نفت در برهه ای که با توجه به اقدامات داعش در عراق و سوریه باید رو به افزایش بگذارد کمک کند.

سعودی ها در اواسط دهه 1980 نیز اقدامی مشابه انجام دادند. سپس مشخص شد انگیزه ژئوپولیتیکی اقدامی که موجب کاهش بهای نفت به کمتر از ده دلار در هر بشکه شد بی ثبات ساختن حکومت صدام بوده است.

بنا به گفته کارشناسان مسائل خاورمیانه ، عربستان سعودی در تلاش برای تحت فشار قرار دادن ایران و مجبور ساختن مسکو به کاهش حمایت این کشور از اسد در سوریه است.

رئیس جمهور روسیه چندان هم در این زمینه مطمئن نیست. بر خلاف مورالس ، مادورو و روحانی ، ولادیمیر پوتین تمایلی ندارد کاهش بهای نفت را به تبانی آمریکا و عربستان سعودی نسبت دهد. وی در کنفرانس خبری سالانه خود اعلام کرد سخنان زیادی درباره کاهش بهای نفت مطرح شده است. برخی می گویند کاهش بهای نفت محصول توطئه عربستان سعودی و آمریکاست تا ایران مجازات شود و اقتصاد روسیه و ونزوئلا تحت شعاع قرار گیرد. ممکن است این اقدام نتیجه تقابل تولیدکنندگان قدیمی نفت خام و تولیدکنندگان نفت از لایه های رسی باشد.
 
پوتین همچون گذشته موضعی میانه را در پیش گرفته است و می گوید ممکن است واشنگتن و سعودی ها با یکدیگر تبانی کرده باشند اما کاهش بهای نفت می تواند نتیجه عرضه بیش از این محصول به بازار و کاهش تقاضا نیز باشد.
 
آیا دشوار است باور کنیم آمریکا که سال گذشته تحریم های اقتصادی شدیدی را علیه روسیه اعمال کرد ، از هیچ تلاشی برای خرابکاری در خط لوله جریان جنوب دریغ نکرد و دولت کیف را با هدف کنترل انتقال گاز روسیه به اتحادیه اروپا برانداخت - عربستان سعودی را مجبور به عرضه بیش از حد نفت به بازار کرده است تا از این طریق به اقتصاد روسیه ضربه بزند و شرایط را به تغییر رژیم در مسکو فراهم کند.
 
الکس لانتیر در پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست می گوید در حالی که عوامل اقتصادی جهانی بهای نفت را تحت شعاع قرار داده است جای تردید نیست که همکاری واشنگتن با اوپک و عربستان موجب افزایش تولید و عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی شده است.
 
خبرگزاری رویترز نیز به گزارشی اشاره می کند که نشان می دهد پشت پرده سیاست های فعلی عربستان ، دولت اوباما قرار دارد.
 
عربستان سعودی کشور دست نشانده آمریکاست . به معنای واقعی از خود استقلال ندارد و مستعمره آمریکا بشمار می رود. مقامات این کشور تحت فرمان آمریکا هستند و همان کاری را انجام می دهند که واشنگتن می خواهد .

آیا واقعا گمان می کنید واشنگتن به ریاض اجازه خواهد داد بهای نفت را به گونه ای که به صنایع مهم انرژی این کشور خسارت وارد شود کاهش دهد؟

این نشانه ها حکایت از آن دارد که سیاست عربستان در زمینه کاهش بهای نفت با راهبرد ژئوپولتیکی واشنگتن همخوانی دارد. 

در ادامه اینکه نباید فراموش کرد سعودی ها در گذشته بارها از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده اند.
 
این رویداد بخشی از راهبرد گسترده ژئوپولیتیکی برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه ، براندازی دولت پوتین و استقرار هژمونی آمریکا در سراسر آسیا بشمار می رود و از برنامه های واشنگتن برای حفظ جایگاه خود به عنوان تنها کشور ابرقدرت جهان محسوب می شود. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار