رادیو ان پی آر آمریکا:

اظهارات اخیر اوباما در مورد ایران "آشتی جویانه‌ترین" اظهارات بود/ این سخنان از سوی برخی برچسب "ساده‌لوحانه" خورد

شبکه رادیویی ان پی آر آمریکا اعلام کرد سخنان اخیر باراک اوباما درباره ایران یکی از آشتی جویانه ترین اظهاراتی بوده است که یک رئیس جمهور آمریکا در دوره معاصر درباره جمهوری اسلامی بیان کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی رادیو ان پی آر در تحلیلی بر سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا که در مصاحبه اختصاصی این رادیو با وی مطرح شد نوشت:
اینها بخشی از سخنان اوباما در مصاحبه استیو اینسکیپ ، میزبان بخش صبحگاهی رادیو ان پی آر با وی بود:
- در خصوص احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در تهران: «من هرگز نمی گویم هرگز ، اما فکر می کنم این چیزها باید قدم به قدم انجام بگیرد.»
- در خصوص برنامه هسته ای ایران: «اگر به مذاکراتی که تاکنون انجام گرفته است نگاه کنید ، چیزی که ما به ایرانی ها گفته ایم این است که ما مایلیم توانایی شما را برای توسعه یک برنامه متوسط برق هسته ای برای رفع نیازهای انرژی خود به رسمیت بشناسیم ... آنها نگرانی های دفاعی مشروعی دارند ، اما اینها را باید از ماجراجویی ، حمایت از سازمان هایی مانند حزب الله ، تهدیداتی که علیه اسرائیل مطرح کرده اند تفکیک کرد.»
- در خصوص آینده احتمالی ایران: «آنها راهی برای خارج شدن از این انزوا دارند و باید از آن استفاده کنند. زیرا اگر این کار را بکنند ، استعداد و منابع و ظرفیت های باورنکردنی در داخل ایران وجود دارد و این کشور یک قدرت منطقه ای بسیار موفق خواهد بود که همچنین از هنجارهای بین المللی و مقررات بین المللی پیروی می کند و این برای همه خوب خواهد بود. »

شبکه رادیویی ان پی آر آمریکا اعلام کرد این اظهارات به خودی خود چیز جدیدی به نظر نمی رسند ، اما عباراتی مانند «هرگز نمی گویم هرگز» ، «نگرانی های دفاعی مشروع» و «یک قدرت منطقه ای موفق خواهد بود» بسیار جلب توجه می‌کنند.

کریم سجادپور ، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل می گوید اظهارات اوباما در گفتگو با رادیو ان پی آر «یکی از آشتی جویانه ترین مصاحبه ها درباره ایران بوده که یک رئیس جمهور آمریکا در 35 سال گذشته بیان کرده است.» 

برخی واکنش های داخلی در آمریکا نیز بسیار انتقادی بود.

جان بولتون ، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل ، اظهارات اوباما را «ساده لوحانه» و «خطرناک» توصیف کرد.

جفری گولدبرگ ، روزنامه نگار ، در نشریه آتلانتیک نوشت: «به نظر می رسد رئیس جمهور معتقد است یک توافق هسته ای به هر حال چیزی شبیه شاه کلید حل همه مشکلات است. او می پندارد از یک مصالحه هسته ای چیزهای خوب بسیاری بیرون می‌آید.» 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار