باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

بازار چادر ایران در تسخیر آسیای شرقی/ جنس مرغوب بازار چه زمانی ایرانی خواهد بود؟!

به نظر می‌رسد با توجه به وعده و وعیدهای مسئولان وزارت صنعت درباره تولید داخل پارچه چادر مشکی در طول سالیان اخیر نمی‌توان چندان به برخی اخبار منتشر شده در این باره دلخوش بود و باید منتظر ماند و دید که این وزارتخانه چه اقدام عملی را درباره تولید این محصول انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ کافیست سری به بازار پوشاک بزنید تا متوجه شوید جنس مرغوب ایرانی در تولید محصولی که همواره با تاکیدات فراوان مواجه بوده، جایی ندارد بلکه این نام ترکیه، چین، ژاپن، کره، تایلند و ... است که روی چادر زن ایرانی نقش بسته است.

مسئله‌ای که مشخص نیست چرا با وجود استقبال بانوان ایرانی برای استفاده از این نوع پوشش هنوز تولیدش بومی نشده و سرعت داخلی کردن آن لاکپشت وار بوده است؟!

بر اساس آمار، نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود 80 میلیون متر است، رقمی که برای وارداتش باید شاهد ارزبری نزدیک به 100 میلیون دلاری باشیم البته این عدد جدای از رقم محصولاتی است که به صورت قاچاق وارد شده و در بازار عرض اندام می‌کنند.


رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی در این رابطه می‌گوید: نیاز کشور به پارچه چادر مشکی نیاز به شرح ندارد چراکه ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این نوع پارچه است.

محمد مروج حسینی ادامه می‌دهد: اما با این وجود تقریبا تنها دو واحد کوچک تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور داریم که ساده‌ترین نوع پارچه چادرمشکی را به صورت سالانه 1.5 تا 2 میلیون متر تولید می‌کنند که قطعا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز داخل باشد.

وی می‌گوید: از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به ارائه فراخوان برای جذب سرمایه‌گذاری جدید جهت احداث واحدهای تولید چادر مشکی نموده است که البته در حال حاضر هیچ بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تولید چادر مشکی صورت نگرفته است، به همین واسطه سیاست مذکور در آینده نتایج مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.

بر این اساس؛ به نظر می‌رسد با توجه به وعده و وعیدهای مسئولان وزارت صنعت درباره تولید داخل پارچه چادر مشکی در طول سالیان اخیر نمی‌توان چندان به برخی اخبار منتشر شده در این باره دلخوش بود و باید منتظر ماند و دید که این وزارتخانه چه اقدام عملی را درباره تولید این محصول انجام می‌دهد.


این گزارش می‌افزاید؛ از طرفی با توجه به اینکه 95 درصد پارچه‌های چادر مشکی بازار وارداتی است زمانی که نرخ دلار صعودی می‌شود، قیمت این محصول نیز پله‌های رشد را پیموده و به اعلاترین نقطه می‌رسد به گونه‌ای که برای تهیه یک چادر باید هزینه غیر قابل هضم 500 تا 600 هزار تومان را در نظر گرفت.

در این خصوص یک فروشنده فروشنده پارچه می‌گوید: کشور صنعت تولید چادر مشکی باکیفیت را ندارد و کارخانه‌های نساجی دستگاه‌های لازم را برای تولید چادر مشکی باکیفیت ندارند و مقدار محدودی پارچه چادر مشکی که در داخل تولید می‌شود به‌ قدری بی‌کیفیت است که به درد ما نمی‌خورد.

این فروشنده با بیان اینکه بالا رفتن نرخ دلار قیمت پارچه چادر مشکی را نیز صعودی می‌کند، ادامه می‌دهد: اگر پارچه چادری با کیفیت بالا در کشور تولید شود نه تنها قیمت چادر به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند بلکه این جیب تولیدکنندگان خواهد بود که پرسود می‌شود نه واردکنندگان.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار