موسسه واشنگتن گزارش داد

خلاء قدرت در ریاض / بحران جانشینی پادشاه عربستان در حال پدیدار شدن است

"موسسه واشنگتن" در گزارشی نوشت : مرگ یا ناتوانی عبدالله پادشاه عربستان موجب تنش در خانواده سلطنتی درباره فردی خواهد شد که باید جانشین وی شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این اندیشکده در تحلیلی به قلم "سیمون هندرسون" نوشت: اعلام رسمی این خبر که ملک عبدالله برای انجام برخی معاینات پزشکی به بیمارستانی در ریاض برده شده، نشاندهنده نگرانی جدی در مورد سلامت پادشاه 91 ساله عربستان است زیرا تصور می شود وی تجهیزات پزشکی بسیار عالی در کاخهای خود دارد. 

قبلا گزارش شده بود پادشاه عربستان که واضح است اضافه وزن دارد، مشکلاتی در ناحیه کمر دارد . تصور می شد این مشکل موجب دشواری ایستادن و در نتیجه نیاز وی برای استفاده از واکر باشد. تصور می شود مشکلات گزارش نشده شامل پیامدهای سالها سیگار کشیدن زیاد باشد. 

از لحاظ عملی، جانشین عبدالله برادر ناتنی وی شاهزاده سلمان خواهد بود که 78 ساله است. با وجود ظاهر نیرومند شاهزاده سلمان به سبب حضور در جلسات عمومی زیاد ، وی دچار بیماری زوال عقل است . مهمانان گزارش داده اند شاهزاده سلمان پس از چند دقیقه مکالمه، شروع به بیان مسائلی نامربوط می کند. این واقعیت که سلمان در جلسات  عمومی حضور می یابد به عزم وی برای پادشاه شدن - یا به احتمال بیشتر، جاه طلبی نزدیک ترین خویشاوندانش که وی باید پادشاه شود نسبت داده می شود.

رقابت ها در آل سعود  به اندازه ای است که ملک عبدالله قادر به تغییر سلمان نبوده است، هر چند سلمان مارس گذشته مقرن برادر ناتنی دیگر خود و جوانترین پسر بازمانده شاه عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی را به سمت جانشنین ولیعهد عربستان منصوب کرد. مسئله بحث برانگیزتر اینکه این کار به معنای بی‌اعتنایی به ادعاهای دیگر برادران  ناتنی و مانور دادن در شورای بیعت  برای اطمینان در مورد بیعت از قبل و تلاش برای تقویت وضعیت جدید شاهزاده مقرن بود. 

موضوع مهم اینکه ، به طور رسمی اعلام شد تایید مقرن به اتفاق آراء نبوده است.

پادشاه عربستان در روزهای اخیر به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است. با این حال ، عبد الله همچنان مهم ترین تصمیم گیر است. وی اواسط اکتبر با امیر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای حل اختلاف میان کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار کرد. پادشاه عربستان اواسط  دسامبر احتمالا برای گفتگو در مورد سوریه از اردن دیدار کرد.

در این گزارش آمده است: خلاء قدرت در ریاض پس از مرگ یا طولانی شدن بستری عبد الله در بیمارستان ، به دلیل اهمیت عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان موجب  نگرانی  کشورها خواهد شد.  با وجود موقعیت مسلط عربستان در بازار ، این کشور پادشاهی  به نظر می رسد  از متوقف کردن سقوط اخیر قیمت نفت ناتوان بوده و در عوض ، برای حفظ سهم بازار و شاید تضعیف اکتشاف نفت شیل در ایالات متحده تلاش کرده است. حوزه های دیگر  نگرانی شامل تاثیر موقعیت رهبری عربستان در کشورهای عربی، به خصوص در مقابله با تهدید داعش است که ریاض یک عضو کلیدی در ائتلاف به رهبری ایالات متحده  در مقابله با آن محسوب می‌شود. 

"موسسه واشنگتن" در پایان نوشت: واشنگتن به طور سنتی به دلیل نداشتن اهرم قدرت و عواقب نامطلوب احتمالی سعی کرده است از تاثیر گذاشتن بر جانشینی در عربستان سعودی خودداری کند. اما در حالی که چشم انداز انتقال پر هرج و مرج قدرت وجود دارد ، ایالات متحده  باید بر اهمیت روی کار آمدن سریع رهبر صلاحیت دار تاکید کند. آمریکا نباید فقط به این امید باشد که خاندان سعود خودشان می توانند این موضوع را حل کنند. اگر چه شاید بهتر باشد این کار با احتیاط انجام شود ، این خطر وجود دارد که دیپلماسی سکوت به طور گسترده با بی تفاوتی اشتباه گرفته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار