رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی:

مهم‌ترین چالش راهبردی برای اسرائیل کماکان هسته‌ای شدن ایران است

"آموس یادلین"در گزارشی نوشت: مهم‌ترین چالش راهبردی برای اسرائیل در سال 2015 میلادی کماکان هسته‌ای شدن ایران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت امروز شنبه در مقاله‌ای به قلم "آموس یادلین"، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم  صهیونیستی نوشت: گروه داعش مهار و محدود شده و مثلاً نتوانسته است به داخل اردن نفوذ کند. از اینرو، هنوز هم جدی‌ترین تهدید بالقوه برای اسرائیل، کمافی‌السابق،  برنامه هسته‌ای ایران است. 

وی نوشت: به‌رغم آن که اسرائیل در سال 2014 میلادی به شدت نگران بود که توافق بد میان ایران و گروه 1+5 منعقد خواهد شد، نظام تحریم‌های ایران از هم فروخواهد پاشید و ایران پیشرفت شایان توجهی به سوی تولید سلاح هسته‌ای خواهد کرد، هیچیک از این اتفاقات رخ نداد و سال گذشته‌ی میلادی بدون هیچ تغییر قابل توجهی در شرایط ایران یا در مذاکرات این کشور با جامعه بین‌المللی، به پایان رسید. چالش دیگر برای اسرائیل در سال گذشته میلادی، تلاش‌های آمریکا برای راه‌اندازی مجدد مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین و حل و فصل اختلافات فیمابین بود که این تلاش نیز در سال 2014 میلادی به شکست انجامید و آمریکا نتوانست در این زمینه به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. جنگ تابستان گذشته علیه حماس نیز بدون هیچگونه تغییر حقیقی نظامی یا سیاسی به پایان رسید. تاکنون ترس‌ها از شعله‌ور شدن آتش انتفاضه‌ی جدید فلسطینیان در اراضی تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین یا در بیت‌المقدس نیز محقق نشده است. 

به نوشته یادلین، از دیدگاه اسرائیل، سال 2014 میلادی در حالی به پایان رسید که بلندی‌های جولان به منطقه‌ای فعال علیه اسرائیل تبدیل نشد. همچنین در حال حاضر، هیچ خطر راهبردی از جانب گروه‌های تکفیری به خصوص داعش اسرائیل را تهدید نمی‌کند. هرچند ائتلاف به رهبری آمریکا، در نابود کردن داعش شکست خورد، به نظر می‌رسد که توانست به مهار و محدود کردن روند پیشروی‌های آن کمک کند. 

رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم  صهیونیستی ادامه داد: حال این سؤال مطرح می‌شود که سال 2015 حاوی چه تهدیدها و فرصت‌هایی برای اسرائیل خواهد بود؟ نه‌تنها تاکنون جدی‌ترین تهدید علیه اسرائیل هسته‌ای شدن ایران بوده است، بلکه در سال نو میلادی نیز همین تهدید برای اسرائیل کماکان باقی خواهد ماند. گفتگوها میان ایران و قدرت‌های جهانی طی ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت تا به ضرب‌الاجل تعیین شده در آخر ژوئن 2015 برسد. بن‌بست بوجود آمده در سوریه و همچنین در نبرد علیه گروه داعش، در حال تبدیل ترکیه به نقش‌آفرینی کلیدی است که قادر است نیروهای نظامی قابل توجهی را به منطقه اعزام کند تا کفه ترازو به نفع ائتلاف ضد داعش سنگین‌تر شود. در مواجهه با فلسطینیان، اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که جنگ آینده با حماس، بار دیگر به مساوی کشیده نشود (اذعان تلویحی به شکست اهداف اسرائیل در جنگ غزه). یکی از ریسک‌ها و مخاطرات بزرگ برای اسرائیل، حرکات دیپلماتیک تشیکلات خودگردان فلسطین در اروپا، سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی است که ممکن است در سال 2015 میلادی منجر به نبردهای قابل توجه دیپلماتیک برای اسرائیل شود. 

اموس یادلین اضافه کرد: در سال نو میلادی ممکن است بن‌بست راهبردی میان دولت آمریکا و کابینه اسرائیل به‌پایان برسد، اما این تغییر امکان دارد به نحوی رخ دهد که برای اسرائیل بهتر از گذشته نباشد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در یک چهارم آخر دو دوره ریاست جمهوری خود قرار گرفته است و تاکنون نیز به اثبات رسانده که آماده‌ی اتخاد تصمیمات و انجام اقدامات قابل توجهی بوده که لزوماً منطبق با مواضع کنگره آمریکا نبوده است. اسرائیل باید برای سال جدید میلادی که بتازگی آغاز شده است، به‌دنبال راه حل‌های تازه برای رویارویی با چالش‌های آینده‌ی خود باشد. 




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار