رضا داد در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح کرد

جداسازی بخش بین الملل و ملی / جشنواره‌ مستقل برای فیلم اولی‌ها/ عکاسی فیلم به جشنواره اضافه خواهد شد

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت:در بازنگری‌های جدید دو رویکرد با هدف ایجاد فاصله بین زمان برگزاری بخش بین الملل و ملی داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر با حضور علیرضا رضا داد دبیر جشنواره و سیداحد میکائیل زاده، مسئول ارتباطات و اطلاع رسانی، صبح امروز در هتل انقلاب با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، میکائیل زاده مسئول ارتباطات و اطلاع رسانی پس از خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت:‌ قبل از شروع برنامه میخواهیم برای سلامتی همکارمان در سینما، حسین معززی نیا دعا کنیم.
 
سپس رضا داد دبیر جشنواره گفت: ما همچنان فکر می‌کنیم که نمی‌دانیم چرا باید نشست رسانه‌ای برگزار کنیم، اما آداب جشنواره این است و به پاس زحمات و همکاری‌هایی که اصحاب رسانه با ما داشته‌اند، این نشست برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه مسئولان سینمایی تمایل داشته‌اند در مراسم تشییع پیکر مرحوم احمد رسول زاده حضور داشته باشند، گفت: ما درخواست تغییر برنامه را به دلیل اینکه قرار بود در آن مراسم حضور داشته باشیم، دادیم اما تغییر برنامه ممکن نبود.
 
وی در ادامه افزود: از جشنواره‌ی سی و دوم تا این جشنواره اتفاقاتی افتاد و کارهایی انجام شد، کم و بیش آنچه اتفاق افتاده را گزارش کرده‌ایم و از پایان جشنواره گذشته طبق وعده و بر اساس ماموریتی که از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی داشتیم، بازنگری‌هایی در قوانین جشنواره انجام شد.
 
وی افزود: با بحث‌هایی که ایوبی با اهالی سینمایی داشتند، قرار شد سیاست‌های جدیدی به برنامه‌ها و قوانین جشنواره فجر افزوده و این‌ بازنگری بر اساس تغییرات جدید اصلاح و تنظیم شوند.
 
رضا داد اظهار داشت: در سال گذشته بحث‌هایی مطرح شد اما به علت استقرار دولت جدید در نیمه‌ی دوم سال گذشته و انتصابات جدید، این بحث‌ها در جشنواره‌ی گذشته اعمال نشد اما با مرور کارنامه‌ی سی و دو دوره‌ی جشنواره و مذاکرات و بحث‌ها با کارشناسان و اهالی رسانه، یک جزوه‌ی سی و پنج صفحه‌ای در مورد آسیب شناسی ادوار مختلف جشنواره، رویکرد‌ها و سیاست‌ها در دسترس ما قرار گرفت.
 
دبیر جشنواره اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان با این دستاورد، با اهالی سینما طرح موضوع کردیم و در مرداد ماه به یک پیش نویس برای مقررات جدید جشنواره دست یافتیم که البته اصلاحاتی در آن به وجود آمد که مقررات سال‌های آتی جشنواره هم در آن لحاظ شده است.  چه بسا برخی تغییرات در جشنواره امسال اعمال نشود و در سال‌های آتی لحاظ شود.
 
وی همچنین عنوان کرد:‌ یکی از بحث‌ها کاهش جوایز بخش سودای سیمرغ بود که امسال به جمع بندی برای آن نرسیدیم. به این علت که حوزه‌ی سینما نیازمند توجه و رسیدگی جدی است. بحث دیگر این بود که آرام آرام می‌توانیم این ماموریت‌ را به بخش‌های خصوصی محول کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در بخش‌هایی نظیر تفکیک زمان برگزاری جشنواره به جمع بندی رسیده‌ایم گفت: در این مدت دو رویکرد داشتیم و هدف ایجاد فاصله بین زمان برگزاری بخش بین الملل و ملی بوده است. انشاالله سال آینده به وضعیتی برسیم که ماموریت‌های جدید انجام شود و بخش بین الملل از زیر سایه‌ی بخش ملی در بیاید.
 
دبیر جشنواره تصریح کرد: طبیعی است در سال‌های اول نقاط ضعفی در بخش بین الملل خواهیم داشت اما در سال‌های آتی به استاندارد سازی این بخش خواهیم رسید. چون بخش بین الملل تحت الشعاع شرایط و هیجانات طبیعی و اجتناب ناپذیر سینمای ایران قرار می‌گیرد که امیدواریم تفکیک زمان برگزاری به توجه هر دو بخش کمک کند.
 
رضا داد افزود: امسال سامانه‌ی ثبت نام مجازی راه اندازی شد که به منظور جلوگیری از رفت و آمد‌ها و مداومت برای سینماگران بود. در مجموع 287 عنوان ثبت نام شد که 85 عنوان در بخش سودای سیمرغ، 73 عنوان در بخش نگاه نو و 127 مستند ارسال شد.

وی عنوان کرد: با وجود این موج فعال و مستعد فیلم اولی‌ها در جشنواره،‌ در سال‌های آتی به برگزاری جشنواره‌ی مستقل نگاه نو برای فیلم‌اولی‌ها و جوانان فیلم ساز اقدام می‌کنیم.
 
دبیر جشنواره فجر گفت: در نگاه نو تعدادی از آثار ویدئویی و نیمه بلند و بلند ثبت نام کرده‌اند. از پایان جشنواره گذشته اعلام کردیم که آثار ویدئویی در جشنواره «یاس» پذیرفته خواهند شد و جشنواره دیگر آثار ویدئویی را نمی‌پذیرد اما چون سال گذشته جشنواره یاس برگزار نشد، مجبور شدیم در جشنواره فجر آن‌ها را بپذیریم.

وی عنوان کرد: این آثار ویدئویی قابلیت تبدیل شدن به نسخه‌ی سینمایی را دارند اما طبق قانونی که گذاشته شده، در جشنواره یاس از آن‌ها استقبال خواهد شد.

رضاداد همچنین بیان کرد: 27 عنوان فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شده که این محدودیت طبعاتی داشته است که امیدواریم در سال‌های آینده به سود دهی منجر شود. یک بند در این مبحث پیش بینی می‌شد که به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

دبیر جشنواره فجر سی و سوم افزود: قرار بود دو فیلم از بخش مستند به طور مستقیم عروج پیدا کند که در بخش کودک هم این اتفاق خواهد افتاد. در بخش کودک دو فیلم پس از بررسی اینکه از چه ظرفیت‌هایی برخوردار هستند، به بخش سودای سیمرغ افزوده خواهند شد.

وی در خصوص مشورت با رئیس سازمان سینمایی در خصوص خروج بعضی‌ از فیلم‌ها از بخش‌ مسابقه گفت: با مشورت با رئیس سازمان سینمایی سه فیلم برای خروج از بخش مسابقه قطعی شده است و در نهایت 22 فیلم به علاوه‌ی دو فیلم در بخش کودک به بخش سودای سیمرغ اضافه شده‌اند.

رضا داد در خصوص سینمای هنر و تجربه گفت: حجم این فیلم‌ها زیاد بوده است و با گزارش هیات انتخاب که اعلام کرد فیلم‌های گروه هنر و تجربه قابل توجه بوده‌اند؛ لیست بیست تایی به ده فیلم کاهش یافت که در بخش‌های داستانی، فیلم اولی و فیلم‌های غیر اولی و بخش مستند هستند. در نهایت به انتخاب هیات داوران از دو فیلم در بخش هنر و تجربه تقدیر خواهد شد.

دبیر جشنواره با اشاره به تغییرات بخش پوستر، عکس، آنونس و تیزر بیان کرد: دوستان اطلاع دادند که پوسترها و عکس‌ها که متعلق به جشنواره‌ی گذشته بوده و برگزیده‌ی این بخش شدند، در هیچ کجا به نمایش در نیامده است. در فیلم‌ها باید در بخش عکس و پوستر یک بخش جداگانه در نظر گرفته شود و در این راستا صنف تبلیغات و اطلاع رسانی در خانه سینما به عنوان یک صنف از سال گذشته مطرح شده است. باید طراحان پوستر، عکاسان، تبلیغات کانون‌های تبلیغاتی و... به صورت منظم و هماهنگ در بیایند.

وی همچنین اظهار داشت: جایزه‌ی عکاسی را در حوزه‌ی تبلیغات در نظر خواهیم گرفت و در جلساتی که با عکاسان داشتیم، نقطه نظرات مفیدی به ما ارائه شد که برای برخی از آن‌ها شرایط فراهم نیست اما در نظر خواهیم داشت تا در صورت ایجاد شرایط و ظرفیت‌ها آن‌ها را به کار ببندیم. به نظر من عکاسی فیلم جایش در جشنواره‌ فجر خالیست. در سال‌های 63 یا 64 که دبیر جشنواره بودم، عکاسی را با رویکرد عکاسی تبلیغاتی به جشنواره فجر برگرداندم.

رضا داد در خصوص تالیف کتاب‌های گردامیداشت گفت: در بخش تالیف کتاب برای گرامیداشت افراد مورد نظر، باید بگویم که هر سه بزرگداشت در یک بخش انجام خواهد شد و سه گروه در حال فعالیت هستند. در کتاب‌ها رویکرد اینگونه است که فقط به بزرگداشت منجر نشود و بتوانیم از آن‌ها برای آموزش هنرجویان استفاده کنیم. نباید نگاه فقط بزرگداشتی باشد. این کتاب یک دایره المعارف کامل است.

وی با اشاره به نام طراح پوستر جشنواره، گفت: طراح پوستر، طاها ذاکر بوده و مدیر هنری نیز به عهده‌ی آقای حیدری بوده است.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، فجر ، سینما ، رضاداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.