تفاوت سرماخوردگی روده و آنفلوآنزای فصلی

باید سرویس‌های بهداشتی حتماً ضدعفونی شوند و در هنگام تمیز کردن سرویس‌ها باید از دستکش یک بار مصرف استفاده شود، فرد بیمار به دستگیره‌ها و کلید و پریزها دست نزد و فرد سالم پس از دست زدن به آنها حتماً دست‌های خود را بشوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،نورو ویروس در مدفوع و استفراغ افراد بیمار وجود دارد و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و از زمانی که علائم آن مشاهده می‌شود تا حداقل سه روز پس از بهبودی که این دوره حدوداً دو هفته است قابل انتقال است.آلودگی این بیماری از چند راه امکانپذیر است:از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده،راه غیر مستقیم مانند لمس یک شی آلوده،از راه مصرف غذای آلوده، قبل و پس از یک وعده غذایی باید دست‌ها شسته شوند.

 


علائم
علائم این بیماری معمولاً 24 تا 48 ساعت و گاهی در مدت 12 ساعت نیز نشان داده می‌شود.مشخصه این بیماری چیست؟تهوع و استفراغ (می‌تواند شدید باشد) ،‌ اسهال چند بار در روز، احساس ضعف، درد شکم، گاهی اوقات تب،‌از دست دادن اشتها و بی‌میلی نسبت به موادغذایی به طور کلی یا برای غذاهای خاص.


آبرسانی
به دلیل اسهال، بدن مقدار زیادی از آب و مواد معدنی را از دست می‌دهد. در صورت تهوع و استفراغ بهتر است در ابتدا مقدار آب کم باشد و به مرور مقدار آن زیاد شود؛ آب را می‌توان با چای کم رنگ یا چای گیاهی نیز نوشید اما از نوشیدن قهوه، شیر یا نوشابه خودداری باید کرد.برای جلوگیری از اسهال آب گوشت که چربی آن گرفته شده باشد نیز موثر است.علائم کم آبی بدن:ادرار کم می‌شود.فرد بیمار بسیار تشنه می‌شود.دهان خشک می‌شود.بهترین راه برای آبرسانی «اُ.آر.اس» است که می‌توان از داروخانه خرید و در رفع اسهال و آبرسانی به بدن موثر است.


بین آنفلوآنزای معده و آنفلوانزای فصلی، تفاوت‌هایی است که نباید آنها را اشتباه گرفت حتی واکسن آنفلوانزا برای نورو ویروس، اسهال و استفراغ مؤثر نیست. نورو ویروس‌ها علت اصلی گاستروانتریت ویروسی است که معمولاً به عنوان آنفلوآنزای روده شناخته شده است. علائم و نشانه‌های این عفونت‌ها چیست و چه توصیه‌ای می‌تواند باعث پیشگیری و درمان باشد؟این ویروس مسری است و به سرعت منتقل می‌شود. در اصل این میکروب همه گیر است به خصوص در مکان‌هایی که در آن تعداد زیادی از مردم وجود دارند؛ اماکن عمومی مانند مدرسه، مهدکودک، خانه سالمندان، مراکز تفریحی و ..آنفلوآنزای روده متفاوت از آنفلوآنزای فصلی است و نباید آنها را اشتباه گرفت. حتی واکسن آنفلوآنزا نیز نمی‌تواند نورو ویروس را درمان کند. تفاوت‌هایی بین این دو آنفلوآنزا وجود دارد و نباید آنها را اشتباه گرفت؛ حتی واکسن آنفلوآنزا برای نورو ویروس، اسهال و استفراغ موثر نیست.


سرگیجه
اغلب شکایت از بیماری و ناراحتی از آن در عرض دو یا سه روز کاهش پیدا می‌کند؛ برخی اوقات نیز خطر علائم به خصوص در مورد نوزادان و افراد مسن شدیدتر و طولانی‌ترند.


درمان
هیچ دارویی برای نورو ویروس وجود ندارد و فقط بدن باید مقاومت کند اما راه حل برای از بین بردن علائم وجود دارد مانند:مصرف داروی ضد‌اسهال، دارو برای از بین رفتن تب ، پروبیوتیک‌ها به منظور کمک به بازگرداندن فلور روده، ضد اسپاسم برای از بین رفتن گرفتگی روده.


علائم
زمانی که دفعات بیرون روی بیش از 6 بار در سه روز متوالی باشد.اگر بیمار کودک یا فرد مسن باشد زمان اسهال و استفراغ طولانی شود (بیش از 24 ساعت).اگر اسهال و استفراغ شدت داشته باشد و همراه با تب و سرگیجه باشد.اگر خون در مدفوع و استفراغ وجود داشته باشد، سردرد شدید، درد شکم شدید، درد قفسه سینه و فشار خون بالا باشد.در صورتی که بیمار با غذا خوردن سریع بیرون روی داشته باشد. در صورتی که بیمار طی 24 ساعت اصلا ادرار نکند.


غذای بیمار
در صورتی که بیمار یک یا دو روز اشتها نداشته باشد مهم نیست چون معده و روده بیمار نیازی به غذا ندارند اما بعد از آن اشتها برمی‌گردد و وعده‌های غذایی باید تقسیم شوند؛ در روزهای اول باید غذا بسیار سبک باشد، سوپ بدون چربی، گوشت سفید، ماهی آب پز شده، برنج سفید با کاسنی و هویج همراه باماست برای این بیماران مناسب است.میوه‌هایی که باعث یبوست شوند مانند موز نیز برای بیمار توصیه می‌شود؛ تا مدتی که بیمار به طور کامل خوب نشده است از خوردن آب میوه، میوه‌ها، موادغذایی فیبردار، سبزیجات، گوشت، غلات، غذاهای چرب و خامه باید خودداری کند.


یک فرد سالم هرگز نباید موادغذایی یا ظروفی را که فرد بیمار استفاده کرده است، استفاده کند حتی تا چند روز پس از بهبودی کامل بیمار این امر باید رعایت شود.

 

پس از تماس با بیمار و قبل از آماده کردن غذا یا خوردن آن، باید دست‌ها کاملاً با مواد ضد عفونی کننده شسته شوند.

 


وسایل بیمار مخصوصاً حوله وی باید مختص او باشد و دیگران استفاده نکنند.

 

دستکشی که برای تمیز کردن تشک و وسایل بیمار استفاده می‌شود حتماً باید یک بار مصرف باشند.

 

لباس و ملحفه بیمار باید به طور جداگانه و در دمای بالا شسته شوند. (برای این کار نیز دستکش یک بار مصرف فراموش نشود).

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار