تبریز؛

پارک ملی كنتال یکی از زیبا ترین مناطق طبیعی و حفاظت شده آذربایجان شرقی

پارک ملی كنتال استان اذربایجان شرقی در آینده نزدیک به یکی از مراکز بزرگ و مهم گردشگری تبدل خواهد شد.

کارشنای اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگارباشگاه‌برنگاران‌تبریز‌،گفت:‌ پارک‌ ملی‌ کمتال با وسعت 7000 هكتار در شمال استان اذربايجان شرقي و مرز بين المللي با جمهوری ارمنستان واقع شده است، این منطقه جزبخش شمال شرقي پناهگاه حيات وحش كيامكی محسوب مي گردد.

احد حاجی زاده افزود: پناهگاه حیات کیامکی ازسال1352به عنوان منطقه حفاظت شده كيامكی توسط شوراي عالي حفاظت محيط زيست به تصويب رسيده وازسال1354به پناهگاه حيات وحش ارتقايافته است كه درسال1390منطقه كنتال به عنوان منطقه پارك ملی تصويب شد.

وی با بیان اینکه این منطقه با توجه به پتانسیل های موجود در آینده نزدیک به یک منطقه مهم گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل می شود، تصریح کرد: در حال حاضرپارک ملی کنتال جز مناطق حفاظت شده اداره محیط زسیت استان اذربایجان شرقی است که در جهت حفاظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تدابیرخاصی در نظر گرفته شده است و آینده نزدیک با توجه به برنامه ریزها و طرح های تفصیلی مناطق گردشگری متمرکز و گسترده محدودهای مشخصی از این منطقه در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

وی  با اشاره به اینکه پارک ملی کنتال در شمال استان آذربایجان شرقی،بخش سیه رود شهرستان جلفا و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان قرار گرفته است، گفت: این محدوده امن از جنوب شرقی به بخش خارونای شهرستان ورزقان چسبیده است واین منطقه بخش شمال شرقی پناهگاه زیبا و گسترده حیات وحش کیامکی محسوب می گردد.

کارشنای منابع طبیعی استان اذربایجان شرقی پارک ملی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،کنتال را از زیباترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: اين منطقه درحاشيه جنوبی رودخانه ارس يكي از زيباترين مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است که رودخانه های دائمی،صخره های زيبا،دره های ژرف مناطق بديع وهمچنين تنوع زيستی بالابراهميت اين منطقه افزوده است.

وی خاطر نشان کرد: عبور رودخانه ارس ازاين منطقه كه از چندين كشور سر چشمه گرفته ودارای تنوع زيستي بالايی مي باشداهميت اين منطقه رادوچندان نموده است،همچنین موقعيت جغرافيايی ویژه منطقه ازجمله شرايط توپوگرافيكی،وضعيت اقليمی پراكنش گونه هاي گياهي وجانوری  وآب  کافی جهت نیازهای این منطقه بکر را از جایگاه ممتازی برخوردار کرده است.

احمد حاجی زاده با اشاره به چشم اندازهای بی نظیر پارک ملی کنتال که بخشی از منطقه کیامکی است ادامه داد: پارک ملی كنتال یکی از مناطق امن پناهگاه حیات وحش کیامکی است که دارای  صخره ها و ديواره هاي ستبر و بلند می باشد که در نوع خود بی نظيربوده و از نظر زیبا شناسی دارای ویژگیهای منحصر به فردی در کشور است که می توان آن را بعنوان یک منطقه ای دارای خصوصیات ژئوپارکی به حساب آورد. اين صخره های صعب العبور يكي از بهترين زيستگاههاي كل و بز در منطقه بشمار ميروند و براحتي مي توان گله هاي كوچك و بزرگ را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد.علاوه بر جلوه های کم نظیر ژئوپارکی، بقایای سنگهای آسیابهای آبی قدیمی و قلاع دورانهای گذشته بر قابلیتهای فرهنگی و گردشگری آن افزوده است.

وی پوشش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی پارک ملی کنتال را جز گونه های پوشش گیاهی ویژه دانست و اذعان کرد: تنوع گونه هاي گياهي  بيش از 450 باگونه های شاخص مثل ارس، پده، افرا ، داغداغان، بنه،گلابی وحشی، سنجد ، گز، زرشك و نسترن است که از ویژگیهای ویژه منطقه محسوب می شود.

این کارشناس ارشد محیط زیست استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پارک ملی کنتال فاقد هر گونه سکونتگاه انسانی بوده و تعارضات مانند اراضی یا مستثنیات درآن حداقل بوده و هیچ گونه فعالیت معدنی یا صنعتی در آن وجود ندارد، تاکید کرد: نزدیکی به رودخانه ارس و جاده نوار مرزی مرزبندی طبیعی و انسان ساختی را برای ضلع شمالی این منطقه بوجود آورده است،این منطقه صخره ای و غیر قابل نفوذ  و دارای شیب بالا است.

وی حیات وحش وگونه های جانوری  این منطقه را شاخص دانست و اعلام کرد: شاخص تنوع گونه هاي جانوري حدود 350 گونه با گونه ای شاخص جانوری کل و بز وحشی،گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه اي ، سياه گوش، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، پلنگ ،روباه ،شغال و گرگ   از ویژگیهای خاص حیات وحش  منطقه محسوب می شود.

 احمد حاجی زاده در پایان گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،با بیان اینکه پارک ملی کنتال از مناطق مهم طبیعی  استان آذربایجان شرقی  است،خاطر نشان کرد: پارک ملی کنتال با ویژکیهای خاص طبیعی از جمله پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیات وحش با گونه های زیباد جانوری و همچنین واقع شدن در کنار رودخانه ارس و منطقه گسترده کیامکی در آینده نزدیک با محدوده مشخص در آینده نزدیک میزبان گردشگران بسیاری خواهد شد.

 گفتنی است: پارک ملی کنتال با توجه به پتانسیل های بی نظیر به عنوان بالاترین سطح پارک ملی محیط زیست استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.
 
انتهای پیام/ ش

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.